تهران در صدر، تهران در قعر!

فوتبال ایران از اسم‌های بزرگ و ستاره‌هایی با شهرت بین‌المللی، خالی شده است. این را می‌شود از یک بررسی ساده آماری فهمید. گرانقیمت‌ترین باشگاه فوتبال ایران با مجموع ارزش همه بازیکن‌ها، در وبسایت معتبر ترنسفرمارکت حتی به اندازه مهدی طارمی نیز نمی‌ارزد. یعنی طارمی به تنهایی از تک تک باشگاه‌های لیگ برتر گرانقیمت‌تر است! این موضوع نشان می‌دهد در فوتبال باشگاهی ایران خبری از اسم‌های بزرگ نیست. به لحاظ ارزش مالی، لیگ برتر ایران جایی در بین ۶ لیگ برتر قاره آسیا ندارد. اینکه تنها سه و هشت دهم درصد لیگ را نفرات خارجی تشکیل می‌دهند نیز در این زمینه تاثیر زیادی دارد. این عدد برای لیگ عربستان ۲۴ درصد و برای لیگ امارات ۳۴ درصد است.

آریا رهنورد

پرسپولیس؛ 14.3 میلیون یورو

بر اساس تخمین ترنسفرمارکت، پرسپولیس ارزشمندترین فهرست را در بین همه تیم‌های ایرانی در اختیار دارد. بازگشت حسین کنعانی به این تیم هم نقش بسیار مهمی در این صدرنشینی داشته است. چراکه کنعانی با ارزش دو میلیون یورویی، گرانقیمت‌ترین بازیکن این تیم به نظر می‌رسد. بعد از او نیز مهدی ترابی، علیرضا بیرانوند، میلاد سرلک و سعید صادقی، نفراتی هستند که بیش از یک میلیون یورو قیمت خورده‌اند. یعنی همین حالا اگر میلاد سرباز شود، ارزش پرسپولیس به 13 میلیون یورو خواهد رسید. این صدرنشینی برای قرمزها در حالی به دست آمده که این تیم در حال حاضر فقط یک بازیکن خارجی دارد. وحدت هنانوف تاجیک، تنها مهره خارجی این روزهای باشگاه به حساب می‌آید.

استقلال؛ 12.10 میلیون یورو

اگر محمد محبی و مهدی قایدی در استقلال می‌ماندند، این تیم می‌توانست صدرنشین فهرست باشد اما جدایی این دو بازیکن، کار را سخت کرده است. با این حال مهرداد محمدی با 1.5 میلیون و کوین یامگا با 1.2 میلیون یورو، گرانقیمت‌ترین بازیکنان استقلال در لیگ بیست و سوم به شمار می‌روند. پیمان بابایی، آرمین سهرابیان و روزبه چشمی نیز نفرات بعدی این لیست هستند. با این حال جالب است که در عمل، بیشترین میزان قرارداد را در فصل گذشته عارف غلامی از استقلال گرفته است. ارزش سیدحسین حسینی نیز با یک سقوط قابل توجه در بازار، به نیم میلیون یورو رسیده است.

بر اساس تخمین ترنسفرمارکت، پرسپولیس ارزشمندترین فهرست را در بین همه تیم‌های ایرانی در اختیار دارد. بازگشت حسین کنعانی به این تیم هم نقش بسیار مهمی در این صدرنشینی داشته است. چراکه کنعانی با ارزش دو میلیون یورویی، گرانقیمت‌ترین بازیکن این تیم به نظر می‌رسد

سپاهان؛ 10.8 میلیون یورو

شاید سپاهان در این فصل گرانقیمت‌ترین ترکیب لیگ برتر را بسته باشد اما از لحاظ تخمین ارزش‌گذاری، آنها تیم سوم جدول لیگ به شمار می‌روند. سپاهان سه بازیکن با ارزش تخمینی بیشتر از یک میلیون یورو دارد. امید نورافکن، رضا اسدی و شهریار مغانلو. ارزش پیام نیازمند و میلاد زکی‌پور نیز 750 هزار یورو برآورد شده است. جالب اینجاست که دو ستاره سپاهان به خاطر شرایط سنی، ارزش کم‌تری در ترنسفرمارکت دارند. رامین رضاییان 450 هزار یورو قیمت خورده و عیسی آل‌کثیر نیز برچسب قیمتی 250 هزار یورویی دارد. با این حال شکی نیست که این دو نفر جزو مهره‌های پردرآمد این فصل سپاهان هستند.

تراکتور؛ 10.3 میلیون یورو

در اختیار داشتن چهار مهره مهم خارجی، تراکتور را نیز به یکی از ارزشمندترین تیم‌های فوتبال ایران تبدیل کرده است. ریکاردو آلوز که بهترین پاسور رقابت‌های فصل گذشته لیگ برتر ایران به شمار می‌رود، در ترنسفرمارکت ارزش 1.5 میلیون یورویی دارد. گوستاوو واگنین و آلوارو خیمنز نیز 800 هزاز یورو قیمت خورده‌اند. حسین پورحمیدی، عارف آغاسی و مهدی حسینی نیز نفرات گرانقیمت بعدی تراکتور هستند. تیمی که ارزش کلی‌اش عدد 10.3 میلیون یورو را در ترنسفرمارکت نشان می‌دهد.

آخرین تیم جدول نیز تیم هوادار از تهران است. تیمی که ترنسفرمارکت ارزش‌اش را 3.25 میلیون یورو اعلام کرده است. تیم فکری در این فصل ستاره‌های زیادی در اختیار ندارد و با جدایی خالدآبادی که قطعی به نظر می‌رسد، ارزش‌اش کم‌تر هم خواهد شد

دو غافلگیری در میانه جدول!‌

اینکه گل‌گهر سیرجان پنجمین تیم از لحاظ ارزش مالی در لیگ برتر باشد، اصلا عجیب نیست. این باشگاه هزینه‌های زیادی را در چند سال گذشته انجام داده است. شاید اگر چند مهره مهم این تیم مثل رضا شکاری در همین پنجره جدا نمی‌شدند، ارزش گل‌گهر بالاتر هم می‌رفت. به هر حال مجموع ارزش این تیم 6.93 میلیون یورو برآورد شده و جالب است بدانید خرید جدید باشگاه یعنی سامان فلاح، به تازگی 900 هزار یورو به ارزش باشگاه اضافه کرده است. حضور ذوب آهن در رتبه ششم اما در نوع خودش بسیار غافلگیرکننده به نظر می‌رسد. تیمی با ارزش 5.83 میلیونی که همیشه تیمی کم‌هزینه در فوتبال ایران بوده است. مجید علیاری و محمدحسین اسلامی، دو بازیکنی هستند که بیشترین ارزش مالی را در ذوب دارند و رتبه سوم نیز به کمال کامیابی‌نیا تعلق گرفته است. تیم بعدی جدول از این حیث، حتی غافلگیرکننده‌تر هم به نظر می‌رسد. تیم هفتم جدول لیگ از لحاظ ارزش مالی، ملوان بندرانزلی است. تیمی با مجموع ارزش تخمینی 5.23 میلیون یورو. رضا خانزاده، محمود مطلق‌زاده و رضا جعفری، گرانقیمت‌ترین بازیکنان ملوان برای فصل جدید به حساب می‌آیند. شاید باورنکردنی باشد اما ملوان در این جدول، بالاتر از مس رفسنجان قرار گرفته است. آنها با ارزش 4.98 میلیون یورویی، هشتمین تیم لیگ برتر ایران به حساب می‌آیند. محمد خدابنده‌لو، حسین مهربان و میثم تیموری گران‌ترین مهره‌های مس هستند. جالب اینکه ستاره تازه‌وارد این تیم علی عدنان که سابقه حضور در سری آ را هم دارد، بعد از مدتی دوری از فوتبال تنها 200 هزار یورو قیمت خورده است.

فولاد اینجا چه می‌کند؟

حضور فولاد در رده نهم جدول تیم‌های ارزشمند لیگ برتر نیز غافلگیرکننده به نظر می‌رسد. فولاد فصل گذشته بازیکن‌های زیادی را به خدمت گرفت و هزینه زیادی انجام داد اما باشگاه در این فصل شرایط آرام‌تری داشته و با منصوریان، تابستان کم‌اتفاق‌تری را سپری کرده است. فولاد یک پله پایین‌تر از مس رفسنجان، در جایگاه نهم دیده می‌شود. تیمی که ترنسفرمارکت ارزش حدودی‌اش را 4.90 میلیون یورو اعلام کرده است. ساسان انصاری با 400 هزار یورو، گرانقیمت‌ترین بازیکن فولاد به نظر می‌رسد. ماجرایی که نشان می‌دهد فولاد در این فصل به سراغ سوپراستارها نرفته است. رده دهم به یکی از تیم‌های تازه‌وارد لیگ برتر اختصاص دارد. شمس‌آذر قزوین که در این پنجره خریدهای زیادی هم داشته، دهمین تیم ارزشمند این فصل لیگ برتر به حساب می‌آید. تیمی با ارزش حدودی 4.5 میلیون یورو که رحمان جعفری و سجاد بازگیر، بازیکنان گرانقیمتش به شمار می‌روند. شمس‌آذر تیم خوبی بسته و اصلا دوست ندارد خیلی زود به رقابت‌های لیگ یک برگردد. تیم یازدهم جدول لیگ نیز آلومینیوم اراک است. تیم جدید مجتبی حسینی 4.35 میلیون یورو ارزش دارد. علیرضا نقی‌زاده و میلاد بدرقه نیز گرانقیمت‌ترین بازیکنان این تیم به شمار می‌روند.

نزدیک به انتهای جدول

نساجی قائمشهر، استقلال خوزستان و پیکان، تیم‌های دوازدهم تا چهاردهم از نظر ارزش قیمت در بازار نقل و انتقالات به حساب می‌آیند. نساجی این فصل خریدهای خوبی انجام داده اما ستاره‌های بزرگ زیادی ندارد. مجموع ارزش این تیم در بازار نیز 4.3 میلیون یورو برآورد می‌شود. محمدرضا آزادی، صابر حردانی و فرشید اسماعیلی نیز بالاترین ارزش را در بین همه نفرات این تیم شمالی دارند. در استقلال خوزستان نیز جواد آقایی‌پور، بهروز بارانی و حسن پورحمیدی گرانقیمت‌ترین بازیکنان هستند. ارزش تیم پورموسوی در فوتبال ایران چهار میلیون یورو برآورد شده است. پیکان نیز با 3.93 میلیون یورو در جایگاه بعدی قرار دارد. هر چند که رسول خطیبی معتقد است این تیم سورپرایز لیگ برتر بیست و سوم خواهد بود. پیکان در صورت حفظ سامان فلاح، به رده نهم می‌رفت و حتی بالاتر از فولاد قرار می‌گرفت اما جدایی این بازیکن، ارزش باشگاه را نیز کم کرد. همین حالا نیز غلامرضا ثابت ایمانی 450 هزار یورو می‌ارزد و در صورت جدایی او، مجموع ارزش باشگاه کم‌تر نیز خواهد شد.

قعرنشینی از تهران! 

حدس زدن نام دو تیم قعرنشین فوتبال ایران از لحاظ ارزش مالی، دیگر چندان دشوار نیست. چراکه فقط دو تیم در جدول باقی مانده‌اند. تیم پانزدهم نفت آبادان است. تیمی که فصل گذشته به سختی در لیگ برتر ماندگار شد. نفت برای فصل جدید 3.75 میلیون یورو ارزش دارد. طالب ریکانی و فاخر تهامی نیز از لحاظ ارزش مالی بهترین بازیکنان باشگاه آبادانی به شمار می‌روند. تیمی که با عبدا... ویسی برای فصل جدید لیگ برتر آماده می‌شود. آخرین تیم جدول نیز تیم هوادار از تهران است. تیمی که ترنسفرمارکت ارزش‌اش را 3.25 میلیون یورو اعلام کرده است. تیم فکری در این فصل ستاره‌های زیادی در اختیار ندارد. بابک مرادی نیز گرانقیمت‌ترین بازیکن تیم است. نفر دوم نیز خالدآبادی است که جدایی‌اش از باشگاه ظرف روزهای آینده قطعی به نظر می‌رسد. در نتیجه ارزش مالی این تیم کم‌تر هم خواهد شد.