آریا طاری

خیلی‌ها تصور می‌کردند اگر روزی مسی و رونالدو در اروپا نباشند، رقابت بین آنها دیگر از بین می‌رود و هواداران‌شان نیز فراموش می‌کنند که چه دوئل‌هایی با هم داشته‌اند. با این حال اظهارنظر جدید کریس رونالدو، همه چیز را تغییر داده است. سی‌آر سون در یک اظهارنظر جنجالی، ادعا کرده که لیگ فوتبال عربستان خیلی بهتر از ام.ال.اس است. آیا این ادعا در شرایط فعلی درست به نظر می‌رسد؟ فارغ از درست بودن یا نبودن این صحبت‌ها، این بحث یک سوژه جدید را در دنیای فوتبال باز کرده است. بین این دو لیگ پرهزینه غیراروپایی، کدام یک لیگ بهتری است؟

مهره‌های داخلی؛ کدام کشور بااستعدادتر است؟

جدا از ستاره‌های بزرگی که راهی لیگ هر دو کشور شده‌اند، در مقایسه بین مهره‌های بومی لیگ‌ها، باید برتری را به ام.ال.اس داد. آمریکا کشور پرجمعیت‌تری است و استعدادهای فوتبال بیشتری هم دارد. عربستان هم البته روی کشف استعدادهای جدید خیلی خوب کار کرده اما هنوز در این زمینه با لیگی مثل ام.ال.اس فاصله دارد. تفاوت تیم‌های ملی دو کشور نیز نشان می‌دهد که استعدادهای فوتبال در ایالات متحده، پرشمارتر هستند.

زمان پخش؛ فوتبال بامدادی!‌

یکی از فاکتورهایی که می‌تواند به رشد بیشتر لیگ عربستان نسبت به ام.ال.اس در آینده بینجامد، زمان پخش مسابقه‌ها برای هواداران اروپایی فوتبال است. یعنی طرفداران کریس رونالدو به راحتی می‌توانند بازی‌های النصر را تماشا کنند اما طرفداران لئو مسی برای دیدن بازی‌های اینترمیامی، باید در نیمه‌های شب از خواب بیدار شوند. این ماجرا در درازمدت به ضرر لیگ فوتبال ایالات متحده خواهد بود. تهدیدی که برای لیگ عربستان اصلا وجود ندارد و زمان برگزاری بازی‌ها در این لیگ تا حدود زیادی با اروپا هماهنگ به نظر می‌رسد.

جمعیت تماشاگر؛ 21 به 12

لیگ‌های آمریکا و عربستان از یک نظر به هم شبیه هستند؛ هر دو کشور در سال‌های اخیر تلاش زیادی انجام داده‌اند تا ورزشگاه‌های‌شان را پر از هوادار کنند. حالا به طور متوسط هر بازی ام.ال.اس 21 هزار تماشاگر دارد و این عدد برای لیگ عربستان 12 هزار نفر است. پس از نظر تماشاچی، فعلا برتری با ام.ال.اس خواهد بود. در عربستان معمولا این تیم‌های بزرگ هستند که ورزشگاه به خاطرشان پر می‌شود. تیم‌هایی مثل النصر و الهلال، تماشاگران بسیار پرشماری دارند اما این میزان استقبال در دیدارهای تیم‌های معمولی‌تر وجود نخواهد داشت. این موجب می‌شود که ام.ال.اس در مجموع لیگ پرتماشاگرتری باشد.

آکادمی و امکانات

تیم‌های حاضر در ام.ال.اس با همکاری باشگاه‌های اروپایی، سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی آکادمی‌های‌شان انجام داده‌اند. برای مثال باشگاه نیویورک سیتی که متعلق به مالکان منچسترسیتی است، یکی از بهترین آکادمی‌های دنیا را ساخته و چند باشگاه دیگر نیز دست به چنین کاری زده‌اند. از نظر امکانات سخت‌افزاری نیز ایالات متحده با توجه به سابقه طولانی‌اش در ورزش و  فوتبال، ورزشگاه‌های بسیار شیک و امکانات کاملی دارد. فوتبال عربستان هم در سال‌های اخیر از نظر امکانات پیشرفت زیادی کرده اما هنوز نتوانسته خودش را به سطح لیگی مثل ام.ال.اس برساند.

وضعیت مالی؛ یک تحول بزرگ

از پنجره نقل و انتقالات زمستانی قبل تا امروز، شرایط مالی باشگاه عربستان رشد قابل توجهی داشته است. در حقیقت تیم‌ها این مجوز را دریافت کرده‌اند که با بهترین‌های دنیا قرارداد ببندند. شاید اگر این لیگ موفق به جذب مسی هم می‌شد، حالا در توجه، کاملا از ام.ال.اس جلو افتاده بود اما هنوز برند باشگاه‌هایی مثل ال‌.ای گلکسی، قابل قیاس با باشگاه‌هایی مثل النصر و الاتحاد نیست. باشگاه‌های آمریکایی برند ارزشمندتری در دنیا به شمار می‌روند اما عربستانی‌ها نیز در مسیر تقویت برند خودشان هستند.

فاکتور رقابت

اینکه هیچ تیمی از ام.ال.اس سقوط نمی‌کند، رقابت در این لیگ را کمی زیر سوال می‌برد. در لیگ عربستان فضا کاملا رقابتی به نظر می‌رسد و حداقل در بالای جدول، همیشه یک جنگ بزرگ وجود دارد. البته آمریکایی‌ها نیز قصد دارند یک لیگ 30 تیمه برای خودشان درست کنند. در این صورت، حتما صعود و سقوط نیز برای این لیگ در نظر گرفته خواهد شد. در شرایط فعلی اما لیگ عربستان، رقابتی‌تر به نظر می‌رسد.

سرمایه‌گذاری

موقعیت جغرافیایی ام.ال.اس، شرایط را برای سرمایه‌گذاری‌های برندها و شرکت‌های بزرگ در این کشور فراهم می‌کند. برای مثال کمپانی‌ اپل یکی از حامیان جدی فوتبال در این کشور است و متا نیز اخیرا وارد فوتبال شده است. در مقابل سرمایه‌گذاری‌های لیگ عربستان، عموما داخلی هستند و هنوز بین‌المللی نشده‌اند. هرچند که همین سرمایه هم رقم بسیار خارق‌العاده‌ای به نظر می‌رسد. در حقیقت عربستانی‌ها فعلا هیچ نیازی برای جذب سرمایه خارجی در لیگ‌شان ندارند.

جمع‌بندی

به نظر می‌رسد کریستیانو رونالدو کمی برای این مقایسه، عجله به خرج داده است. با بررسی همه جوانب ماجرا، فعلا ام.ال.اس همچنان لیگ بهتری به نظر می‌رسد و از کیفیت بالاتری برخوردار است. با این حال آن‌چه عربستانی‌ها این مدت انجام داده‌اند به مرور زمان این لیگ را به لیگ بهتری تبدیل خواهد کرد. هیچ‌کس هم فراموش نمی‌کند که این تحول بزرگ، از انتقال کریستیانو رونالدو به باشگاه النصر آغاز شد.