آریا طاری

بین همه گزینه‌های ریز و درشتی که این فصل برای هدایت استقلال مطرح شدند، فقط یک نفر بود که هواداران باشگاه روی انتخابش توافق کافی داشتند. یک نفر که استقلالی‌ها او را برای نیمکت تیم‌شان می‌خواستند و سرانجام نیز همه موانع از سر راه این اتفاق برداشته شد تا همان یک نفر، سرمربی فصل جدید استقلال باشد. بدون شک این مهم‌ترین تجربه مربیگری جواد نکونام خواهد بود. مردی که سابقا برای استقلال بازی کرده و حالا با یک مسئولیت کاملا متفاوت به این باشگاه قدم خواهد گذاشت. این تعیین‌کننده‌ترین انتخاب او از شروع دوران مربیگری‌اش

به شمار می‌رود.

از آبی تا آبی

جواد نکونام در حالی به یک ستاره بین‌المللی در فوتبال ایران تبدیل شد که هرگز برای استقلال یا پرسپولیس به میدان نرفته بود. او بدون تجربه بازی در این دو تیم، به اولین ستاره ایرانی تاریخ لالیگا تبدیل شد و سال‌ها در اوساسونا خوش درخشید. او البته سرانجام مسیر علایقش را دنبال کرد و وقتی بعد از 6 سال زمان ترک اوساسونا از راه رسید، تصمیم گرفت در ایران برای استقلال به میدان برود. نکو دو سال در عضویت استقلال بود و در همان مدت با این تیم به قهرمانی لیگ برتر هم رسید و در نهایت تصمیم گرفت استقلال را به مقصد لیگ کویت ترک کند. این جدایی برای این ستاره در شرایط خوبی اتفاق نیفتاد. با این حال او حالا فرصت دارد تا روابط تازه‌ای با هواداران استقلال بسازد. هوادارانی که به نظر می‌رسد او را به عنوان سرمربی جدید تیم‌شان به خوبی پذیرفته‌اند. البته نباید فراموش کرد که بخش مهمی از این ماجرا به خالی بودن فهرست مربیان مدنظر استقلال از اسم‌های بزرگ نیز مربوط می‌شود. به هر حال بین گزینه‌های موجود در باشگاه، نکو بهترین گزینه به شمار می‌رفت.

بازگشت به فرمول فرهاد

از دوران مربیگری جواد نکونام چه می‌دانیم؟ شاید مهم‌ترین نکته این باشد که او اساسا یک مربی کنشی نیست و یک مربی واکنش‌گرا به شمار می‌رود. دقیقا نقطه مقابل آن چیزی که تیم ساپینتو ارائه می‌کرد. تیم ساپینتو جلو می‌رفت، موقعیت می‌ساخت و به گل می‌رسید. حتی بعد از این ماجرا نیز به سراغ گل بعدی می‌رفت و باز هم به کوبیدن دفاع حریف ادامه می‌داد. تیم نکو اما تیم متفاوتی است که عقب می‌نشیند، منتظر حملات حریف می‌ماند و به دنبال این است که در ضدحمله‌ها به گل برسد. فرمول مدنظر جواد در مربیگری الهام گرفته شده از سبک بازی کارلوس کی‌روش است.

هواداران استقلال نیز باید به نمایش‌های دفاعی تیم‌شان عادت کنند. فرهاد مجیدی نیز کم و بیش با همین فرمول استقلال را به قهرمان لیگ برتر تبدیل کرد. در فوتبال ایران گل نخوردن، بخش بسیار مهمی از مسیر موفقیت را می‌سازد. تیم‌های نکو هم همیشه تیم‌هایی هستند که خیلی سخت گل می‌خورند و به طور کلی جلوی حملات حریف تسلیم نمی‌شوند. استقلال در این فصل گل‌های کمی خواهد خورد اما در مقابل، گل‌های کمی را هم به ثمر خواهد رساند.

کادری در قواره‌های استقلال

هواداران استقلال در انتظار معرفی اعضای جدید کادر فنی نکو در این باشگاه نیز هستند. دستیارانی که باید در قواره‌های کار کردن در چنین تیمی باشند و توانایی انجام این کار را از خودشان نشان بدهند. دستیارانی که نکو قبل از این در باشگاه‌های دیگر داشته، گزینه‌های ایده‌آلی برای حضور در استقلال نیستند. چراکه معمولا بیشتر فریاد می‌کشند و کم‌تر از توانایی انتقال نکات فنی برخوردار هستند. نکو برای موفق شدن در استقلال، حتما به دستیار خارجی نیز نیاز دارد. او در فولاد نیز چند دستیار خارجی برای خودش داست و حالا باید این کار را در باشگاه استقلال نیز  تکرار کند.

جنجال نه، فقط فوتبال

آن‌چه می‌تواند موجب موفقیت جواد نکونام در استقلال شود، تمرکز روی فوتبال است. دوران حضور این مربی در فولاد تحت تاثیر حواشی بزرگ قرار گرفت. او قبلا در خونه به خونه نیز با انتقال به نساجی خبرساز شد و در شرایط عجیبی هم تصمیم به ترک باشگاه نساجی گرفت. در حقیقت روش مدنظر این مربی برای جدایی از تیم‌هایش هرگز روش‌های خوبی نبوده‌اند و این اتفاقی است که نباید در استقلال نیز تکرار شود. دوری از جنجال و تمرکز روی فوتبال، مسائلی هستند که می‌توانند پروژه جواد را در استقلال پیش ببرند. در غیر این صورت، امید زیادی به جلو رفتن این پروژه نخواهد بود. جالب اینکه فرهاد مجیدی و امیر قلعه‌نویی به عنوان افرادی که سابقه رابطه خوبی با نکو ندارند، فعلا پالس‌های مثبتی برای این مربی فرستاده‌اند.

آن‌چه می‌تواند موجب موفقیت جواد نکونام در استقلال شود، دوری از جنجال و تمرکز روی فوتبال است. جالب اینکه فرهاد مجیدی و امیر قلعه‌نویی به عنوان افرادی که سابقه رابطه خوبی با نکو ندارند، فعلا پالس‌های مثبتی برای این مربی فرستاده‌اند

یک کاراکتر خاص

نکو تا امروز حتی قهرمان لیگ برتر هم نشده اما جلوتر از افرادی که سابقه قهرمانی لیگ برتر را دارند، یکی از گزینه‌های تیم ملی هم بوده است. کاراکتر او موجب شده روند پیشرفت را سریع‌تر طی کند اما بدون شک در استقلال، قضاوت‌ها کمی جدی‌تر و بی‌رحمانه‌تر خواهند بود. اگر او در این تیم نتیجه بگیرد، حتی می‌تواند به نیمکت تیم ملی فکر کند اما در غیر این صورت، اوضاع کاملا متفاوت خواهد بود.