این روزها نام‌های زیادی در اطراف باشگاه استقلال به گوش می‌رسند. ساپینتو فصل جدید را در قبرس شروع می‌کند و آبی‌ها باز هم باید لیگ را با یک مربی جدید کلید بزنند. در چند سال گذشته استقلال مدام هر فصل را با یک گزینه جدید روی نیمکت شروع کرده است. این بار هم چنین اتفاقی برای باشگاه تکرار خواهد شد. مدیران استقلال این روزها گزینه‌های زیادی را برای هدایت این تیم روی میز دارند اما به نظر می‌رسد در این فهرست بلندبالا، فقط یک گزینه جدی برای هدایت این تیم مطرح باشد.

 آریا طاری

 

جواد نکونام؛ زمانی برای بازگشت

از زمان استعفای ناگهانی از هدایت فولاد در فاصله بین دو مسابقه این تیم در لیگ قهرمانان آسیا، جواد نکونام دیگر در فوتبال ایران مربیگری نکرده است. نام او فصل گذشته نیز در اطراف باشگاه استقلال مطرح شد اما نکو در آن مقطع ترجیح داد به پروژه‎اش در فولاد وفادار بماند. جواد سابقه حضور در استقلال و بستن بازوبند کاپیتانی این تیم را دارد و بین گزینه‌های مطرح شده برای مربیگری باشگاه، گزینه معقول‌تری به نظر می‌رسد. او با نساجی به لیگ برتر صعود کرده، با فولاد قهرمانی جام حذفی و سوپرجام را به دست آورده و این تیم را به جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان رسانده است. شاید تردید بزرگ استقلالی‌ها در مورد این مربی، به سبک بازی موردعلاقه‌اش مربوط باشد. هوادارانی که به فوتبال هجومی تیم ساپینتو عادت کرده‌اند، شاید به سادگی نتوانند با نمایش‌های تدافعی تیم نکو کنار بیایند. شیوه فوتبال بازی کردن فولاد در دوران این مربی و اساسا شیوه مربیگری جواد، شیوه‌ای دفاعی به شمار می‌رود و تا حدود زیادی متاثر از تاکتیک‌های کارلوس کی‌روش است.

علیرضا منصوریان؛ این یک «شوخی» است؟

حقیقتا با کدام متر و معیار، علیمنصور هنوز نامزد کار کردن در باشگاه‌های لیگ برتری است؟ او که در چند تجربه قبلی اصلا موفق نبوده، بعد از نکونام روی نیمکت فولاد نشست اما هرگز از سوی هواداران این تیم پذیرفته نشد. منصوریان حرف‌ از پروژه‌های 10 ساله در باشگاه فولاد می‌زد اما تابستان اهواز را هم ندید و از این باشگاه جدا شد. او در مقطع قبلی کار کردن به عنوان سرمربی استقلال نیز موفق نبوده و به نظر می‌رسد چیزی به جز مناسبات فوتبالی، هر بار این مربی را به گزینه کار کردن در یک باشگاه لیگ برتری تبدیل می‌کند. هواداران استقلال هم درست مثل هواداران فولاد حداقل در این مقطع خواهان نشستن منصوریان روی نیمکت تیم‌شان نیستند. این اتفاق بیشتر به یک شوخی شباهت دارد اما اگر رنگ واقعیت بگیرد، منصوریان در استقلال هم به همان سرنوشت فولاد دچار خواهد شد.

ساکت الهامی، ساپینتوتر از ساپینتو!

استقلالی‌ها با ساپینتو قطع همکاری کردند چون معتقد بودند که او کنار زمین از آرامش کافی برخوردار نیست. حالا همان استقلالی‌ها نام ساکت الهامی را در بین گزینه‌های مربیگری‌شان قرار داده‌اند. مردی که کنار زمین از ساپینتو هم ساپینتوتر است. حدس اینکه سرنوشت مردی مثل الهامی در استقلال به کجا می‌رسد، اصلا دشوار نیست. بعید است رختکن تیم نیز به هیچ وجه از چنین انتخابی استقبال کند. این مربی در چند سال گذشته نتایج بدی در فوتبال ایران به دست نیاورده اما اساسا در کنار زمین، همیشه مستعد محرومیت‌های طولانی است و کنترل چندانی روی رفتارش ندارد. ساکت این فصل در هوادار نیز نتایج چندان ایده‌آلی به دست نیاورد. با این حال او به شکل عجیبی هم در فهرست گزینه‌های تیم ملی دیده شد و هم در بین نفرات مدنظر باشگاه استقلال قرار گرفته است. شاید او خودش را موفق‌ترین مربی پنج سال اخیر فوتبال ایران بداند اما استقلالی‌ها در مورد ساکت، چنین فکری نمی‌کنند.

محمد ربیعی؛ هنوز زود است

ربیعی کارنامه مربیگری قابل احترامی داشته و قدم به قدم در فوتبال ایران جلو آمده اما در شرایط  فعلی هدایت تیمی مثل استقلال برای او کمی زود است. بعید به نظر می‌رسد کاراکتر همیشه آرام ربیعی، فرصت کار کردن در استقلال را برای او به وجود بیاورد. ربیعی و تیمش این فصل در مس رفسنجان، به هدف بزرگ‌شان برای آسیایی‌شدن نرسیدند. شاید اگر مس در این فصل آسیایی شده بود، استقلالی‌‌ها نگاه متفاوتی به این مربی می‌انداختند اما در شرایط فعلی چنین چیزی کمی بعید به نظر می‌رسد.

لوپز کارو؛ یک رزومه معمولی

استقلال چند گزینه خارجی هم دارد که یکی از آنها، سرمربی اسبق رئال مادرید است. مردی که قرار است به ایران بیاید و با استقلال مستقیما مذاکره کند. رامون لوپز کارنامه‌ای بسیار معمولی دارد و در رئال مادرید نیز اصلا موفق نبوده است. او در چند سال گذشته و بعد از حضور در فوتبال چین، دیگر در باشگاهی مشغول فعالیت نبوده است و چند سال اخیر را دور از  فوتبال گذرانده و حالا پیشنهاد اولیه استقلال را دریافت کرده است. او هم گزینه چندان هیجان‌انگیزی برای استقلال به شمار نمی‌رود. چراکه در دوران مربیگری‌اش هرگز یک مربی برنده نبوده و دستاورد خاصی نیز نداشته است.