آریا طاری

بازی ماقبل پایانی جام جهانی 2022 قطر، تنها نبردی است که قبلا یک بار در این تورنمنت برگزار شده و حالا دوباره تکرار خواهد شد. کرواسی و مراکش در دور گروهی با هم برخورد کردند و یک مسابقه احتیاط‌آمیز را با هم پشت سر گذاشتند. این تساوی در اولین نبردهای هر دو تیم، در نهایت منجر به صعود آنها از دور گروهی شد. این بار اما خبری از تساوی نخواهد بود و یکی از این دو تیم، باید حتما رقیبش را شکست بدهد. این بازی، جدال دو تیم شگفتی‌ساز در این دوره از جام جهانی است.

مراکش و کرواسی، مسیر نسبتا مشابهی در این دوره از جام جهانی داشته‌اند. مسیری که با تساوی در یک نبرد مشترک در دیدار اول دو تیم در جام جهانی کلید خورد. آنها دروازه یکدیگر را باز نکردند و از هم یک امتیاز گرفتند. آن روز تصور می‌شد که یکی از این دو تیم پشت سر بلژیک به عنوان تیم دوم به مرحله بعد می‌رود و بیشتر کارشناس‌ها نیز شانس صعود را به کرواسی می‌دادند. ادامه مسیر هر دو تیم اما خارق‌العاده بود. هر دو تیم کانادا را شکست دادند و هیچ‌کدام‌شان نیز به بلژیک نباختند.

کرواسی روبه‌روی بلژیک به نتیجه تساوی رسید و مراکش در یکی از اولین شگفتی‌های مهم جام، این حریف را شکست داد. شاگردان رکراری در حقیقت اصلی‌ترین عامل درگیر شدن بلژیک با یک بحران بسیار بزرگ بودند و در نهایت حتی موجب برکناری سرمربی این تیم شدند. مسیر این دو تیم اما از این مرحله به بعد حتی شگفت‌انگیزتر هم شد. کرواسی روبه‌روی تیم آماده و غول‌کش ژاپن قرار گرفت و رقیبی را از جام حذف کرد که در دور گروهی، توانسته بود اسپانیا و آلمان را با شایستگی محض شکست بدهد. مراکش نیز برابر اسپانیا قرار گرفت. تیمی که تورنمنت را عالی شروع کرده بود و یکی از بخت‌های جدی قهرمانی به شمار می‌رفت. آنها به خوبی راه نفوذ اسپانیا را بستند و بعد از تساوی با این تیم، در پنالتی‌ها به برتری دست پیدا کردند. کرواسی در بازی بعدی، به معنی واقعی کلمه معجزه آفرید و برزیل را با همه ستاره‌هایش از جام کنار زد. این اتفاق بزرگ در حالی رخ داد که برزیل در وقت‌های اضافه از کرواسی جلو افتاده بود. مراکش هم بهترین بردش را در همین مرحله خلق کرد و پرتغال را در وقت‌های قانونی شکست داد. در حقیقت قاتلان نیمار و رونالدو، شگفتی‌های باورنکردنی تورنمنت را خلق کردند. در نیمه‌نهایی اما اوضاع برای این دو تیم چندان خوب پیش نرفت. انگار بنزین آنها برای خلق شگفتی‌های تازه دیگر تمام شده بود. کرواسی در این بازی به راحتی مقابل آرژانتین شکست خورد و مراکش نیز نتوانست برابر فرانسه مقاومت کند. کار این دو تیم در جام جهانی اما هنوز به پایان نرسیده است.

کرواسی با حضور در رده‌بندی جام جهانی بیگانه نیست. آنها در سال 98 نیز در همین مسابقه به میدان رفتند و البته با شکست دادن تیم قدرتمند هلند، رسیدن به سکوی سوم تورنمنت را جشن گرفتند. کرواسی سال گذشته روی سکوی دوم جام جهانی ایستاد و شاید کمی عجیب باشد اما حتی با وجود سپری کردن یک تورنمنت درخشان، به لحاظ نتیجه‌گیری نسبت به دوره قبلی پسرفت داشته است! مراکش اما تا امروز هرگز در این موقعیت نبوده است. آنها برای اولین بار در همه تاریخ راهی نیمه‌نهایی جام جهانی شده‌اند و هنوز می‌خواهند از ادامه مسیرشان در این تورنمنت لذت ببرند. این یک نبرد نزدیک و سخت بین تیم‌هایی است که اساسا خیلی دشوار گل می‌خورند. تیم‌هایی با نظم مثال‌زدنی که به خصوص در مرکز زمین، بسیار پرفشار بازی می‌کنند.

کرواسی به لحاظ فشردگی طولی، یکی از بهترین تیم‌های جام بوده و اساسا بین خطوط به رقبا فضا نمی‌دهد. مراکش نیز در دفاع بسیار خوب عمل می‌کند و روزنه‌ها را به تیم حریف می‌بندد. نقشه دالیچ برای مهار مسی و آرژانتین در  بازی قبلی بی‌نقص اجرا نشد. درست همان‌طور که تصمیم رکراری برای استفاده از سه دفاع میانی در مسابقه با فرانسه نتیجه نداد. با این حال کاری که این دو مربی در این جام انجام داده‌اند حیرت‌آور بوده است. آنها در کنار هم، یک برد بزرگ را برای تیم‌شان رقم زدند و برای همیشه به تاریخ ملحق شدند.

با هر نتیجه‌ای در پایان این مسابقه، این دو تیم برای همیشه بخشی از به یاد ماندنی‌ترین خاطره‌های این دوره جام جهانی خواهند بود. دو تیم که در این جام، استاد به هم زدن محاسبه‌ها  و خراب کردن پیش‌بینی‌ها بوده‌اند. دو تیم که تا روز ماقبل آخر در تورنمنت باقی مانده‌اند و سرانجام نیز با غرور زیادی به کشورشان برمی‌گردند. این داستان جذاب مراکش و کرواسی است. تیم‌هایی که حتی شکست در نیمه‌نهایی، انگیزه‌شان برای بردن دیدار رده‌بندی را کاهش نداده است. تیم‌هایی که می‌خواهند قطر را با یک نتیجه ایده‌آل ترک کنند و در پایان این جام، روی سکوی سوم بایستند.