آریا رهنورد

لید: هفته دهم لیگ برتر، امروز و فردا برگزار خواهد شد. هفته‌ای که در آن استقلال و پرسپولیس روبه‌روی دو بازیکن سابق‌شان قرار می‌گیرند. به جز نبرد قرمزها با مازیار و آبی‌ها با سیدمهدی، دو سرمربی سرشناس خارجی لیگ نیز در این هفته با هم مسابقه خواهند داد. همه چیز برای برگزاری یک هفته جذاب مهیا به نظر می‌رسد. همه چیز به جز سکوهایی که همچنان خالی از تماشاگر هستند. معلوم نیست این روند قرار است تا چه زمانی ادامه داشته باشد. فعلا سکوهای لیگ برتر ایران به دلیل برخی مسائل، فیلتر شده‌اند!

 

ملوان-پرسپولیس؛ سروته جدول!

از زمان بازگشت ملوان به لیگ برتر، خیلی‌ها در انتظار این جدال بودند. چراکه پرسپولیس و ملوان در تاریخ فوتبال ایران نبردهای بسیار جذابی را برگزار کرده‌اند و چند بار در دیدار نهایی جام حذفی نیز به مصاف هم رفته‌اند. دو تیم ستاره‌های مشترک زیادی هم داشته‌اند. یکی از این بازیکن‌ها حالا روی نیمکت ملوان دیده می‌شود و دیگری، مدیرعامل این باشگاه است. پژمان نوری که این روزها به عنوان مدیر ملوان فعالیت می‌کند، با پرسپولیس قهرمان لیگ برتر هم شده است. او در فصل حضور افشین قطبی در باشگاه، مدافع چپ قرمزها بود و بعدها البته یک دوره برای استقلال نیز به میدان رفت. مازیار زارع با پرسپولیس قهرمان لیگ نشده اما جام حذفی را فتح کرده است. او البته پایان خوبی در این باشگاه نداشت و پس از جدایی از پرسپولیس نیز مشکلات عمیقی با هواداران این باشگاه پیدا کرد. این مسابقه برای یحیی گل‌محمدی، خاطره‌انگیز به نظر می‌رسد. چراکه سال‌ها قبل اولین تجربه مربیگری او برای پرسپولیس روبه‌روی ملوان رقم خورد و به یک برد پرگل در جام حذفی ختم شد. این دو تیم در 6 سال گذشته به مصاف هم نرفته‌اند  و حالا بعد از همه این سال‌ها دوباره روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. پرسپولیس هر سه بازی قبلی‌اش را از ملوان برده اما قبل از آن ملوان نیز دو برد مقابل این تیم به دست آورده بود. مازیار در حالی امروز به عنوان سرمربی روبه‌روی قرمزها قرار می‌گیرد که حتی سابقه مهار پنالتی از این تیم در لیگ برتر را داشته است! ملوان در حالی برابر پرسپولیس می‌ایستد که آخرین بازی خانگی‌اش در لیگ برتر را برده است. با این وجود آنها در این فصل فقط یک برد داشته‌اند و در رده ماقبل پایانی جدول لیگ حضور دارند. ملوان باید بدون اکبر ایمانی به استقبال این مسابقه برود. یحیی اما ترکیب نسبتا کاملی را برای این بازی در اختیار خواهد داشت. نام شیخ دیاباته در فهرست پرسپولیس برای این بازی قرار گرفته است. بازیکنی که ملوانی‌ها در تابستان امیدوار به جذبش بودند اما درنهایت راهی پرسپولیس شد و حالا این هفته روبه‌روی ملوان قرار خواهد گرفت.

 

استقلال-آلومینیوم؛ شطرنج با سید!

اگر پرسپولیسی‌ها این هفته برابر یکی از هافبک‌های سابق‌شان قرار می‌گیرند، استقلالی‌ها نیز با یکی از بهترین گلرهای تاریخ‌شان روبه‌رو می‌شوند. سیدمهدی رحمتی زمانی در همین باشگاه با سیدحسین حسینی رقابت داشت. حالا حسینی کاپیتان استقلال است و رحمتی به عنوان سرمربی در تیم مقابل دیده می‌شود. این بازی در نوع خودش بسیار تماشایی خواهد بود. چراکه رحمتی به عنوان یک سرمربی نشان داده که به راحتی تسلیم هیچ حریفی نمی‌شود. هر دو تیم هفته گذشته برنده بوده‌اند و با روحیه خوبی به استقبال این نبرد خواهند آمد. این دو تیم از سه بازی گذشته نیز هفت امتیاز گرفته‌اند و در فرم بسیار خوبی هستند. استقلال در این سه هفته، ذوب آهن و گل گهر را در دو دیدار خارج از خانه مغلوب کرده و با فولاد به تساوی رسیده است. آلومینیوم نیز در خانه، مس و ملوان را شکست داده و بیرون از خانه روبه‌روی پیکان متوقف شده است. وجه اشتراک استقلال و آلومینیوم، خط دفاعی خوب‌شان در این فصل است. استقلال در لیگ تنها 6 گل دریافت کرده و آلومینیوم تنها چهار گل خورده داشته است. تفاوت بزرگ آنها اما به خط حمله برمی‌گردد. جایی که استقلال موفق به زدن 11 گل شده و آلومینیوم در این فصل فقط چهار گل به ثمر رسانده است. آلومینیوم اساسا حریف سرسختی است و به راحتی تسلیم نمی‌شود. فینالیست فصل گذشته، از آخرین بازی‌اش در استادیوم آزادی خاطرات خوشی ندارد اما آنها در همین استادیوم در جام حذفی پرسپولیس را شکست داده‌اند. این بازی یک تجربه بسیار مهم برای رحمتی روی نیمکت اراکی‌ها خواهد بود.

 

سپاهان-تراکتور؛ دوئلی برای از دست ندادن

بدون شک یکی از مهیج‌ترین بازی‌های هفته، برخورد مورایس و بردی‌اف خواهد بود. دو مربی خارجی لیگ برتر، نبرد حساسی را مقابل هم برگزار می‌کنند. هر دوی آنها در این فصل یکی از قدرت‌های فوتبال ایران را شکست داده‌اند. مورایس در آزادی به استقلال غلبه کرده و قهرمان بی‌شکست فصل گذشته لیگ را کنار زده و بردی‌اف با بردن پرسپولیس در آزادی، پرافتخارترین تیم لیگ را مغلوب کرده است. این دو مربی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و حالا برای اولین بار در لیگ برتر روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. تراکتوری‌ها همانند دیدارهای گذشته، برای این بازی نیز روی درخشش زوج آماده این فصل حساب باز می‌کنند. ریکاردو آلوز با 6 پاس گل، بهترین پاسور این فصل بوده و عباس‌زاده با 6 گل، در صدر جدول گلزنان دیده می‌شود. آنها مهم‌ترین سلاح‌های بردی‌اف برای این نبرد هستند. سپاهان مورایس اما در چند هفته گذشته، به بازیکن خاصی متکی نبوده و ترکیب اصلی این تیم نیز چند بار تغییر کرده است. هر دو مسابقه فصل گذشته دو تیم با تساوی به پایان رسید اما قبل از آن سپاهان در سه جدال متوالی موفق به شکست دادن تراکتور شده بود. تراکتور با چهار برد در پنج هفته اخیر لیگ برتر، یکی از بهترین تیم‌های ماه گذشته لیگ بوده است. تیم مورایس نیز دو برد و سه تساوی را در این پنج هفته پشت سر گذاشته است. یکی از بهترین دوئل‌های این مسابقه، نبرد بین پیام نیازمند و محمدرضا اخباری درون دروازه دو تیم است. بازیکنانی که در اردوی داخلی این روزهای تیم ملی حضور دارند و به خوبی می‌دانند که سرنوشت‌شان در روزهای پیش رو برای رفتن به قطر، به تک تک دقایق این هفته‌های لیگ برتر بستگی خواهد داشت. آنها دست به هر کاری می‌زنند تا دروازه‌شان را برای این مسابقه بسته نگه دارند.

 

نساجی-فولاد؛ اشکان علیه مسعود!

رویارویی اشکان دژاگه و مسعود شجاعی، جالب‌ترین نکته در مورد این مسابقه خواهد بود. دو بازیکنی که چندین سال در تیم ملی حضور داشتند و همیشه رابطه خوبی نیز میان آنها برقرار بود. همبازی دیگر آنها یعنی نکو نیز حالا سرمربی باشگاه فولاد است. این اولین برخورد نکونام با مطهری در لیگ برتر خواهد بود. دو هافبک که فوتبال یکی از آنها خیلی زود تمام شد و دیگری برای سال‌ها در تیم ملی به میدان رفت و رکورد حضور در تیم ملی را شکست. مطهری و تیمش هفته گذشته با شکست دادن تیم صدرنشین گل گهر، توجه‌ها را به طرف خودشان جلب کردند. نکته بارز آن مسابقه، درخشش خیره‌کننده علیرضا حقیقی بود. بازیکنی که این هفته نیز روبه‌روی فولاد تجربه سختی خواهد داشت. تیم نکو این فصل بیرون از خانه به مراتب بهتر از درون خانه نتیجه گرفته است. آنها امیدوارند تساوی‌های متوالی در فولاد آر‌ه‌نا را با کسب پیروزی در زمین تیم‌های رقیب جبران کنند. فولاد فصل گذشته چهار امتیاز از نساجی گرفت اما در پنج تقابل اخیر دو تیم، دو برد سهم تیم مازندرانی بوده است. جدال این دو تیم به ویژه در قائمشهر، چند بار نیز به شدت جنجالی شده است. این بار هم پتانسیل چنین اتفاقی برای هر دو تیم وجود خواهد داشت.

 

مس کرمان-نفت؛ بحران و بحران!

این مسابقه جدال تیم‌هایی است که در هفته‌های گذشته لیگ اصلا عملکرد خوبی نداشته‌اند. تیم فرزاد حسین‌خانی در پنج هفته گذشته روبه‌روی آلومینیوم، هوادار و نساجی شکست خورده و در مجموع در این پنج هفته فقط دو امتیاز به دست آورده است. این تیم حتی موفق به زدن یک گل در این پنج هفته نشده و به معنی واقعی کلمه درگیر بحران بوده است. همین مساله موجب شده مس با وجود شروع نسبتا خوب در این فصل، خیلی زود اوضاع سختی پیدا کند و به انتهای جدول نزدیک شود. این شاید آخرین شانس فرزاد حسین‌خانی برای تغییر دادن اوضاع باشد. اگر آنها نفت را شکست بدهند، آرامش را دوباره تجربه می‌کنند اما در غیر این صورت، زمزمه‌های تغییر مربی در این باشگاه کاملا جدی خواهد شد. اوضاع نفت در‌ پنج هفته اخیر حتی از مس هم بدتر بوده است. این تیم در این پنج هفته فقط یک امتیاز گرفته و حالا فیروز کریمی امیدوار است شرایط تیمش را تغییر بدهد. این یک برخورد 6 امتیازی در پایین جدول لیگ خواهد بود.

 

پیکان-هوادار؛ دربی سکوت!

دربی سکوت در فوتبال ایران معمولا بین پیکان و سایپا برگزار می‌شد اما حالا در غیاب سایپا، پیکان و هوادار این بازی را برگزار می‌کنند. تیم الهامی با دو برد پیاپی و روحیه‌ای بسیار خوب برای این نبرد آماده می‌شود. پیکان نیز در دو هفته گذشته از آلومینیوم و فولاد امتیاز گرفته  و شرایط نسبتا خوبی دارد. بدون شک این یک بازی کم‌گل خواهد بود. جالب اینکه این دربی تهران، در استان البرز برگزار خواهد شد!

 

گل گهر-ذوب؛ فصل عبور از کابوس

هفته گذشته برای گل گهر و ذوب، هفته بسیار بدی بود. هر دو تیم در خانه با یک گل بازنده شدند و تلاش‌شان برای امتیاز گرفتن نتیجه نداد. تیم امیر قلعه‌نویی که در هر دو دیدار خانگی اخیر بازنده شده، این بار برای تغییر روند در سیرجان به میدان می‌رود. فلسفه تیم تارتار نیز مشخص خواهد بود. آنها تلاش می‌کنند تا فضا را در حد امکان به روی حریف ببندند و هیچ گلی از گل گهر دریافت نکنند. این بازی برخورد تیمی با فلسفه هجومی روبه‌روی یکی از بسته‌ترین تیم‌های لیگ خواهد بود.

 

نفت مسجد-مس رفسنجان؛ فرار از شماره 5!

تیم رضا مهاجری در هر چهار مسابقه قبلی شکست خورده و یک بحران جدی را تجربه می‌کند. آنها امیدوارند تعداد شکست‌های متوالی‌شان در این بازی به عدد پنج نرسد. در مقابل این تیم، مس رفسنجان قرار داد که هفته گذشته برای اولین بار بازنده بوده است. ربیعی امیدوار است تیمش را در این مسابقه دوباره به مسیر برد برگرداند.

 

سوتیتر 1: از زمان بازگشت ملوان به لیگ برتر، خیلی‌ها در انتظار این جدال بودند. چراکه پرسپولیس و ملوان در تاریخ فوتبال ایران نبردهای بسیار جذابی را برگزار کرده‌اند و چند بار در دیدار نهایی جام حذفی نیز به مصاف هم رفته‌اند. دو تیم ستاره‌های مشترک زیادی هم داشته‌اند

 

سوتیتر 2: وجه اشتراک استقلال و آلومینیوم، خط دفاعی خوب‌شان در این فصل است. استقلال در لیگ تنها 6 گل دریافت کرده و آلومینیوم تنها چهار گل خورده داشته است