هشت از هشت!

صدر و انتهای جدول رده‌بندی لیگ برتر، این هفته تغییر کردند. آن‌چه بیشتر از این جابه‌جایی به چشم آمد اما اعتراض مداوم و مستمر همه تیم‌ها و مربی‌ها علیه داور بود. اگر قرار باشد توصیفی برای هفته هشتم لیگ برتر انتخاب کنیم، این هفته را باید هفته شدیدترین اعتراض‌ها به داوری بدانیم. دامنه این اعتراض‌ها حتی به بیرون زمین فوتبال نیز کشیده شده است. به هر حال این هفته بجز اعتراض علیه داور، نکات دیگری هم داشت که در این گزارش به مرورشان خواهیم پرداخت.

آریا   طاری

 

استقلال-فولاد؛ داور را نکشید!

از شروع این فصل لیگ برتر، خیلی‌ها در انتظار تماشای نبرد استقلال و فولاد بودند. چراکه نکو زمانی کاپیتان همین استقلال بوده و در شروع این فصل نیز یک پیشنهاد جدی برای هدایت این تیم داشته است. جواد تصمیم گرفت در این فصل به استقلال و حتی تیم ملی نرود و تمرکزش را روی فولاد بگذارد. نکو که در همین استادیوم آزادی به تساوی با پرسپولیس رسیده بود، همین نتیجه را روبه‌روی استقلال نیز تکرار کرد. یکی از نکات این بازی غیبت عارف غلامی بود که شایعه شده بود به دلیل فعالیت‌های اینستاگرامی‌اش حق تمرین با استقلال را ندارد. فولاد خیلی زود در همان نیمه اول مسابقه، به گل رسید و از اشتباه خط دفاعی استقلال برای رسیدن به گل بهره برد. آنها توانستند تا پایان نیمه، فوتبال دلخواه‌شان را بازی کنند و به استقلال فرصت چندانی برای گل‌زنی ندهند. مصدومیت کریستوفر کنت اما روی برنامه‌های نکو تاثیر گذاشت. چراکه فولاد با اشتباه مهلک شهاب گردان گل خورد و بازی به تساوی کشیده شد. تا اینجا، فوتبال در آزادی جریان داشت اما بعد از این، ماجراهای دیگری جایگزین فوتبال شد. رضا میرزایی بعد از ورود به زمین، دو بار در محوطه جریمه فولاد سرنگون شد و به اعتقاد استقلالی‌ها هر دو صحنه پنالتی بود. داور روی یکی از صحنه‌ها به میرزایی اخطار داد و روی صحنه دیگر، کرنر اعلام کرد. حاج‌ملک خوش شانس بود که ساپینتو به دلیل محرومیت در کنار زمین حضور نداشت. در این صورت او باید خودش را برای هر اتفاقی آماده می‌کرد. در پایان بازی معاون باشگاه استقلال در یک اظهارنظر عجیب، مدعی شد که باید برای سنجش سلامت داوری تلفن همراه داوران شنود شود! یک راه حل «هیتلری» برای حل یک معضل فنی! نه آقای سمیعی. داوران ایرانی به شنود نیاز ندارند. فوتبال ایران هم نباید جاسوسی داورانش را بکند. اگر زرنگ هستید، برای این داورها وی.ای.آر بیاورید و تماشا کنید که سطح تصمیم‌ها در داوری فوتبال ایران پس از آن چقدر بالاتر خواهد رفت.

از شروع این فصل لیگ برتر، خیلی‌ها در انتظار تماشای نبرد استقلال و فولاد بودند. چراکه نکو زمانی کاپیتان همین استقلال بوده و در شروع این فصل نیز یک پیشنهاد جدی برای هدایت این تیم داشته است

سپاهان-پرسپولیس؛ متمایل به صفر

نمایش این هفته سپاهان و پرسپولیس در قیاس با سروصدای ابتدای فصل دو باشگاه، کاملا دور از انتظار به نظر می‌رسید. قرمزها همان تیمی بودند که با خرید چند ستاره ملی‌پوش، یکی از بهترین ترکیب‌های این فصل را ساختند. سپاهانی‌ها هم با جذب مورایس و چند ستاره خارجی و داخلی، طوفان نقل و انتقالاتی راه انداختند. طبیعتا این دو تیم باید مقابل هم، یک نمایش فوق‌العاده را پیاده می‌کردند اما چنان سرد و بی‌فروغ بودند که می‌توانستند از همان دقیقه یک بر سر تساوی بدون گل به توافق برسند. گلرها نیز در جریان این بازی به ندرت به دردسر افتادند و شاید هر تیم نهایتا یک موقعیت جدی داشت. جالب اینکه در این وضعیت، گزارشگر چنان با آب و تاب لقب «ال کلاسیکو» را برای این مسابقه تکرار می‌کرد که انگار بازی رئال و بارسا، نسخه بدلی از این مسابقه است! این نمایش برای طرفداران هر دو تیم ناامیدکننده بود. سپاهان با مورایس هنوز راهش را پیدا نکرده و بی‌محابا به طرف دروازه حریف نمی‌رود. پرسپولیس یحیی نیز این فصل اصلا تیم جسوری نیست و به هیچ وجه هوادارانش را سرگرم نمی‌کند. در چنین بزنگاه‌هایی جای خالی مربیانی مثل محرم نویدکیا در این لیگ کاملا احساس می‌شود.

بهترین تیم این هفته لیگ برتر بدون شک گل گهر سیرجان بود. تیمی که پاداش این نمایش خوب را با صدرنشینی لیگ برتر گرفت. آنها یکی از معدود تیم‌های این فصل هستند که حقیقتا نمایش سرگرم‌کننده‌ای دارند و فوتبال خوبی را به اجرا می‌گذارند

نفت مسجد-گل گهر؛ آتش‌بازی به سبک ژنرال

بهترین تیم این هفته لیگ برتر بدون شک گل گهر سیرجان بود. تیمی که پاداش این نمایش خوب را با صدرنشینی لیگ برتر گرفت. آنها یکی از معدود تیم‌های این فصل هستند که حقیقتا نمایش سرگرم‌کننده‌ای دارند و فوتبال خوبی را به اجرا می‌گذارند. ستاره بی‌چون و چرای این مسابقه نیز محمد خدابنده‌لو بود که موفق شد دو گل بزند و یک پاس گل هم بدهد. در هفته خوب گل گهری‌ها محمد به فهرست مینی کمپ داخلی تیم ملی دعوت شد. هیچ‌کس نمی‌داند چه بر سر تیم آماده رضا مهاجری آمده است. تیمی که در شروع فصل درخشان بود و نفس رقبا را می‌گرفت، در دو هفته گذشته 9 گل خورده و اصلا اوضاع قابل دفاعی نداشته است.

ملوان-صنعت نفت؛ به یاد آن سیو معروف

برخورد این هفته مازیار زارع و فیروز کریمی در نوع خودش جالب بود. وقتی مازیار در قامت بازیکن ملوان به درون دروازه این تیم رفت و پنالتی پرسپولیس را گرفت، فیروز کریمی سرمربی او بود. حالا خود مازیار به عنوان جوان‌ترین مربی لیگ، موفق به شکست دادن فیروز شد و تیم او را به انتهای جدول فرستاد. مربیگری لیگ برتر یک تغییر نسل واضح را تجربه کرده اما باشگاه‌ها هنوز به مربیانی مثل فیروز کریمی اعتماد دارند. مردانی که بیشتر برای شوک دادن به تیم و اثر گذاشتن روی بازیکن‌ها مفید هستند. فیروز در این فصل کار دشواری در نفت آبادان دارد. تیمی که اگر روند فعلی‌اش را تغییر ندهد، باید خودش را برای سقوط به رقابت‌های لیگ یک آماده کند.

مس رفسنجان-تراکتور؛ آنها گل نمی‌زنند

یک هفته بعد از برد بزرگ روبه‌روی پرسپولیس، تیم بردی‌اف بالاخره از آن شرایط آرمانی خارج شد و مقابل مس رفسنجان شکست خورد. ترکیبی از یک گل زودهنگام از سوی تیم میزبان و یک اخراج برای تیم مهمان، کار تراکتور را در این بازی بسیار سخت کرد. نکته جالب این نبرد اما ادامه روزهای بد مهاجمان مس رفسنجان بود. شیمبا در ترکیب اصلی، موقعیت‌های زیادی را از دست داد و گادوین منشا نیز که به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شده بود، اصلا خوب کار نکرد. ربیعی انتظار داشت با حضور همزمان این دو مهاجم، گل‌های زیادی در این فصل برای تیمش ببیند اما فعلا آنها موقعیت‌سوزترین تیم‌های این فصل لیگ برتر هستند. صبر و تحمل سرمربی مس برای این بازیکن‌ها نیز رفته رفته در حال به اتمام رسیدن است.

مس کرمان-هوادار؛ باز هم الهامی

ساکت الهامی به کابوسی برای مس کرمان در فوتبال ایران بدل شده است. او فصل گذشته در نیمه نهایی جام حذفی، مس را شکست داد و فینالیست شد و حالا این فصل با هوادار، توانست تیم کرمانی را شکست بدهد و بعد از چند هفته به یک برد بسیار مهم در لیگ برتر دست پیدا کند. الهامی، طلایی‌ترین تعویض این هفته لیگ برتر را نیز انجام داد. در حالی که مسابقه با تساوی بدون گل دنبال می‌شد، او محمد میری را به زمین فرستاد و این بازیکن نیز تنها گل مسابقه را به ثمر رساند تا هوادار کرمان را با دست‌های پر ترک کند.

نساجی-ذوب‌آهن؛ همیشه در تبعید

ذوب این هفته دوباره به همان مسیر دلخواه تساوی‌ها برگشت تا تعداد بردهایش در این فصل روی عدد یک باقی بماند. با این حال خالی بودن ورزشگاه وطنی، در نوع خودش برای تیم مطهری عذاب‌آور شده است. هواداران نساجی بدشانس‌ترین هوادارهای لیگ برتر هستند. ابتدا این کرونا بود که موجب شد دیدارهای این تیم بدون تماشاگر شود، سپس بازسازی ورزشگاه وطنی به راه افتاد و باز هم نساجی‌چی‌ها شانس حمایت تیم محبوب‌شان را از دست دادند. حالا هم لیگ برتر به تشخیص سازمان لیگ در غیاب تماشاگرها برگزار می‌شود و تبعید اجباری سکوهای حامی نساجی همچنان ادامه دارد. آنها این مسابقه را نیز از ساختمان‌های همجوار ورزشگاه دنبال کردند.

پیکان-آلومینیوم؛ یک تصمیم جنجالی

یکی از تصمیم‌های جنجالی این هفته لیگ برتر، در مسابقه بین پیکان و آلومینیوم گرفته شد. جایی که آلومینیومی‌ها به گل رسیدند اما داور به خاطر خطای قبل از این گل، برای این تیم پنالتی گرفت و گل را مردود اعلام کرد! وحید محمدزاده پشت پنالتی قرار گرفت و برخلاف هفته گذشته، این ضربه را از دست داد تا تیم رحمتی عملا یک گل مسلم را از دست داده باشد. این تنها پنالتی خراب شده در هشتمین هفته از لیگ برتر برود.