آریا رهنورد

با تساوی هفته گذشته سپاهان روبه‌روی هوادار، پرونده قهرمانی تیم محرم در لیگ برتر را باید مختومه بدانیم. لیگ بیست و یکم حالا دو مدعی کاملا جدی دارد که رقابت سرسختانه‌ای را برای بردن لیگ آغاز کرده‌اند. برنامه دیدارهای دو تیم تا پایان فصل تقریبا مشابه به نظر می‌رسد. چراکه هنوز زمان زیادی از شروع نیم‌فصل دوم سپری نشده است. با این وجود در ادامه فصل پرسپولیسی‌ها باید سفرهای بیشتری انجام بدهند و استقلالی‌ها باید با تیم‌های قدرتمند بیشتری بازی کنند.

فاکتوری به نام پایتخت

در 12 هفته باقی مانده از این فصل، استقلالی‌ها فقط چهار مسابقه را بیرون از تهران انجام می‌دهند. این یک امتیاز بسیار بزرگ برای فرهاد و تیمش خواهد بود. در نیم‌فصل اول لیگ برتر هم یحیی و تیمش بیشتر دیدارها را در تهران برگزار کردند و حالا نوبت استقلال شده که در پایتخت به مصاف رقبا برود. جالب است بدانید که در 6 هفته آینده، استقلال فقط «یک بار» تهران را ترک می‌کند. آنها روبه‌روی فجر، گل گهر، صنعت نفت و پرسپولیس و پیکان در تهران بازی می‌کنند و تنها دیدار خارج از خانه این تیم در 6 هفته بعدی روبه‌روی نساجی رقم خواهد خورد. استقلال در ادامه فصل به اهواز، رفسنجان و اصفهان هم سفر می‌کند تا سه دیدار خارج از خانه بعدی‌اش را پشت سر بگذارد. پرسپولیس اما در 12 هفته بعدی، فقط 6 بار در پایتخت به میدان می‌رود و باید خودش را برای سفرهای دائمی آماده کند. پرسپولیس در دیدارهای باقی‌مانده باید به سیرجان، آبادان، مسجدسلیمان، اصفهان، تبریز و شیراز برود. در یک برنامه فشرده این سفرهای متوالی برای گل‌محمدی و تیمش خسته‌کننده خواهند بود. یک برنامه بسیار سخت برای تیمی که البته یکی از دیدارهایش روبه‌روی تیم‌های تهرانی لیگ برتر یعنی هوادار هم ممکن است در کرج برگزار شود.

به نظر می‌رسد جدال در این دربی چیزی شبیه فینال لیگ برتر بیست و یکم خواهد بود. با هر نتیجه‌ای در این بازی اما انتظار می‌رود که رقابت سخت قرمزها و آبی‌ها برای بردن لیگ تا آخرین روز و آخرین مسابقه ادامه داشته باشد

وزن رقبا

اگر بازی مستقیم با پرسپولیس را کنار بگذاریم، آبی‌ها در ادامه فصل چند دیدار بسیار سخت با گل گهر سیرجان، مس رفسنجان، سپاهان، فولاد و آلومینیوم اراک خواهند داشت. در حقیقت استقلال با پنج حریف سرسخت بالای جدولی در 12 هفته آینده روبه‌رو خواهد شد. اگر همان نتایج نیم‌فصل اول تکرار شود، شرایط تیم فرهاد ایده‌آل خواهد بود. چراکه در بین همه رقبای این فهرست، استقلالی‌ها امسال فقط به آلومینیوم اراک امتیاز دادند. آنها البته روبه‌روی گل گهر هم مساوی کردند اما نتیجه آن مسابقه با رای کمیته انضباطی عوض شد. مسیر تیم یحیی تا پایان لیگ کمی ساده‌تر به نظر می‌رسد. چراکه آنها از بین تیم‌های قدرتمند این فصل، دو بار با آلومینیوم و فولاد بازی کرده‌اند و دیگر مسابقه‌ای با این دو تیم در نیم‌فصل دوم ندارند. پرسپولیسی‌ها اما باید روبه‌روی گل گهر، مس رفسنجان و سپاهان قرار بگیرند. سه تیمی که با توجه به رویارویی مشترک با دو باشگاه مدعی، نقشی انکارنشدنی در تعیین مسیر تیم قهرمان لیگ خواهند داشت. اگر تنها این بازی‌ها را در نظر بگیریم، شرایط به سود پرسپولیس خواهد بود اما به هر حال نمی‌توان تنها روی این دیدارها برای تعیین سرنوشت تیم‌ها استفاده کرد. قهرمان لیگ در نهایت تیمی خواهد بود که بتواند از بازی‌های ساده هم حداکثر امتیازها را به دست بیاورد.

فینال لیگ برتر

به نظر می‌رسد تقابل نیم‌فصل دوم استقلال و پرسپولیس به نوعی فینال لیگ برتر خواهد بود. نبردی که از همیشه حساس‌تر به نظر می‌رسد. دربی رفت این فصل اصلا مسابقه خوبی نبود و درنهایت با نتیجه تساوی تمام شد. اگر اختلاف سه امتیازی دو تیم قبل از این مسابقه سرنوشت‌ساز حفظ شود، تساوی در این نبرد کاملا به سود استقلال خواهد بود. در حقیقت این اختلاف امتیاز موجب می‌شود که سرخ‌ها مسابقه را هجومی‌تر شروع کنند. بردن این بازی برای هر تیمی که می‌خواهد قهرمان لیگ برتر شود، لذت مضاعفی خواهد داشت. استقلال فرهاد، دو بار توانسته حریف را از جدول جام حذفی کنار بزند اما تا امروز در لیگ برتر با هدایت این مربی پرسپولیس را شکست نداده است. حساسیت بالای این جدال می‌تواند روی کیفیت آن تاثیر مخربی داشته باشد. احتمالا همانند بسیاری از دیدارهای این فصل در این مسابقه هم خبری از حضور تماشاگرها نیست تا روند سکوت‌آلود دربی‌ها همچنان ادامه داشته باشد. جدا از نبرد امتیازی، اگر این بازی برنده داشته باشد، تیم برنده به لحاظ روحی هم در شرایط بسیار مطلوبی برای بردن لیگ قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد جدال در این دربی چیزی شبیه فینال لیگ برتر بیست و یکم خواهد بود. با هر نتیجه‌ای در این بازی اما انتظار می‌رود که رقابت سخت قرمزها و آبی‌ها برای بردن لیگ تا آخرین روز و آخرین مسابقه ادامه داشته باشد. شاید به کیفیت فنی استقلال و پرسپولیس انتقادهایی وارد باشد اما در جذابیت کورسی که آنها در این فصل ساخته‌اند هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. هر دو تیم از قابلیت‌های لازم برای بردن این کورس سخت برخوردار هستند.