آریا طاری

پس از نمایش درخشان تیم‌های مدعی ایتالیا و بلژیک، حالا خیلی‌ها در انتظار تماشای اولین مسابقه اسپانیا در این تورنمنت هستند. تیمی که با یک ترکیب متفاوت نسبت به گذشته به جام ملت‌ها قدم گذاشته است. روز چهارم یورو با سه مسابقه در اسکاتلند، روسیه و اسپانیا دنبال می‌شود. روزی که سه نبرد حساس و نزدیک در آن برگزار می‌شود. سه مسابقه که حدس زدن نتیجه آنها، به شدت سخت به نظر می‌رسد.

اسکاتلند-جمهوری چک (17:30/ هامپدن پارک)

در مرحله مقدماتی جام ملت‌ها، چیز زیادی به حذف اسکاتلند باقی نمانده بود اما آنها به سختی صعودشان به یورو را قطعی کردند و حالا امروز در حضور هواداران خودی در هامپدن پارک گلاسکو، میزبان جمهوری چک هستند. به نظر می‌رسد هر سناریویی به جز صعود انگلیس و کرواسی از این گروه، تقریبا محال باشد اما نباید فراموش کرد که در بعضی از گروه‌ها تیم‌های سوم هم شانس صعود دارند و این اتفاق به مسابقه اسکاتلند و جمهوری چک، جذابیت بیشتری می‌بخشد. اسکاتلند در حالی به مصاف جمهوری چک می‌رود که در دو دیدار دوستانه اخیر یک پیروزی و یک تساوی را تجربه کرده است. در سمت مقابل اما چک در دو دیدار دوستانه اخیر، یک برد و یک باخت را پشت سر گذاشته است. سابقه تقابل این دو کشور، از یک «تعادل» حکایت می‌کند. هر دو تیم در چهار مسابقه حریف‌شان را شکست داده‌اند و یک بازی نیز با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. با این حال اسکاتلندی‌ها به عنوان برنده هر دو جدال دو تیم در لیگ ملت‌های اروپای سال 2020 روحیه بهتری برای این مصاف خواهند داشت.

کیران تیرنی، اندری رابرتسون، اسکات مک تامینی و جام مک گین، مهم‌ترین ستاره‌های ترکیب اسکاتلند به شمار می‌روند. در سمت مقابل ولادیمیر کوفال و توماس سوچک که فصل شگفت‌انگیزی را در وستهم سپری کرده‌اند، مهره‌های کلیدی چک برای این نبرد هستند. جان فلک از اسکاتلند، تنها غایب این نبرد حساس به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد این یک بازی نزدیک و کم‌گل خواهد بود. روی کاغذ، اسکاتلندی‌ها به خاطر میزبانی از شانس بیشتری برای بردن این نبرد برخوردار هستند.

لهستان-اسلواکی (20:30/ ورزشگاه کرستوفسکی)

برای فکر کردن به صعود در یک گروه سخت و نزدیک، لهستان و اسلواکی نمی‌توانند حتی به از دست دادن امتیاز در این مسابقه فکر کنند. لهستان، تیم پرستاره‌تری به نظر می‌رسد اما هواداران فوتبال در اسلواکی امیدوارند که تیم‌شان شگفتی‌ساز رقابت‌های یورو باشد. در جدال‌های مستقیم تاریخ دو تیم، اسلواکی عملکرد بهتری داشته و موفق شده در چهار نبرد از هشت مسابقه با تیم لهستان به پیروزی دست پیدا کند.

با این وجود دو تیم از سال 2013 به بعد، دیگر هرگز در زمین فوتبال با هم برخورد نداشته‌اند. نگرانی بزرگ لهستانی‌ها برای یورو، به فهرست بلندبالای مصدومان این تیم برمی‌گردد. کریشتوف پیانتک، آرکادیوژ میلیک، کریستین بیلیک و آرکادیوژ رکا همگی دیدار اول تیم را به دلیل آسیب‌دیدگی از دست داده‌اند. حضور جان بدنارک در این مسابقه هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در اسلواکی اما به جز ایوان شرانز، هیچ بازیکنی مصدوم نیست و همه می‌توانند در این جدال برای تیم‌شان به میدان بروند. در سیستم 2-4-4 لهستانی‌ها، وویچک شزنی روی خط دروازه، کمیل گیلیک در دفاع و رابرت لواندوفسکی در خط حمله، کلیدی‌ترین ستاره‌های این تیم به شمار می‌روند. لوا پس از درخشش خیره‌کننده در رده باشگاهی و بردن کفش طلای این فصل، حالا به درخشش در رده ملی فکر می‌کند. ستاره اصلی اسلواکی برای این مسابقه هم، مارک همشیک است. بازیکنی که سال‌ها در ترکیب ناپولی درخشیده و حالا در فوتبال آسیا حضور دارد اما همچنان، یک ستاره بی‌بدیل برای فوتبال اسلواکی به شمار می‌رود.

اسپانیا-سوئد (23:30/ ورزشگاه د لا کارتوخا)

پس از دو قهرمانی متوالی در جام ملت‌های اروپا، اوضاع در یورو 2016 و جام جهانی 2018 برای اسپانیا اصلا خوب پیش نرفت. پس از چند تورنمنت ناامیدکننده، آنها امیدوارند با رهبری لوئیس انریکه، روزهای متفاوتی را پشت سر بگذارند. ترکیب اسپانیا با گذشته تفاوت‌های زیادی داشته و این بار دیگر خبری از ستاره‌هایی مثل پیکه و راموس در قلب دفاع نیست.

 لاروخا با یک نسل تازه برای یورو آماده می‌شود و انریکه امیدوار است مهره‌های جوان تیمش، انتظارها را برآورده کنند. اسپانیا که با قهرمانی در سه دوره از جام ملت‌ها به همراه آلمان رکورددار قهرمانی در این جام محسوب می‌شود، با چهار پیروزی و دو تساوی در 6 مسابقه اخیر به یورو قدم گذاشته است. آنها در بازی اول روبه‌روی تیم آماده‌ای قرار می‌گیرند که در هر 6 دیدار اخیرش، برنده بوده است. سرخیو بوسکتس به دلیل ابتلا به کرونا، شانس حضور در این جدال را از دست داده اما نفراتی مثل تیاگو، کوکه و رودری می‌توانند جای خالی او را به خوبی پر کنند. در مقابل هم سوئدی‌ها روی مهره‌هایی مثل آلبین اکدال و امیل فورسبرگ، حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. هر دو تیم اعتقاد ویژه‌ای به فوتبال هجومی دارند و این اتفاق، جذابیت خاصی به این جدال خواهد بخشید.