آریا طاری

محمود فکری پس از مدت‌ها بررسی، بالاخره ریشه تمامی مشکلات باشگاه استقلال را پیدا کرده است. از نگاه فکری، تمامی مشکلات باشگاه ریشه در «اینستاگرام» دارند. با این اوصاف برای تماشای پیشرفت تیم این مربی، باید منتظر قطع شدن اینستاگرام یا به طور کلی تمام اینترنت باشیم! لابد اگر اینترنت قطع شود، تیم فکری اوج می‌گیرد و تا زمانی که اینستا در دسترس باشد، توقع داشتن از این تیم بیهوده است!

اینکه یک مربی حرفه‌ای چطور به این نتیجه می‌رسد که «اینستاگرام» را به عنوان دلیل اصلی مشکلات تیمش عنوان کند، واقعا در نوع خودش حیرت‌انگیز است. البته که حواشی منتشرشده در اینستاگرام گاهی به استقلال لطمه زده‌اند اما فکری با رسیدن به این نتیجه، جماعت زیادی را از خودش ناامید کرده است. این کار درست مثل کار همان مسئولی است که می‌گوید اینترنت باید قطع شود تا گزارش مشکلات و نارسایی‌های دولت به دست مردم نرسد. این دیگر حتی «پاک کردن» صورت مساله هم نیست. بلکه منهدم کردن صورت مساله با یک موشک بزرگ است! اگر فکری پس از اولین شکست روی نیمکت استقلال جملاتی را به زبان می‌آورد که در شأن یک مربی فوتبال و اصلا در شأن یک انسان معمولی هم نیست، نباید اینستاگرام را «مقصر» بدانیم. اگر فکری حرف‌هایی می‌زند که هیچ‌کس دوست ندارد از زبان سرمربی استقلال بشنود، این گناه اینستا نیست. اگر دستیاران فکری روی نیمکت با هم هماهنگ به نظر نمی‌رسند و هر کدام ساز خودشان را کوک می‌کنند و این ماجرا به سرعت به انتشار می‌رسد، اینستا مقصر نیست. اصلا به فرض که اینستاگرام همین حالا تعطیل شود. اصلا به فرض که تمام بازیکنان استقلال این اپلیکیشن را حذف کنند و آن‌ را کنار بگذارند. اصلا به فرض که دیگر اینستاگرامی وجود نداشته باشد، آن‌وقت اوضاع استقلال ناگهان بهشت می‌شود؟ باز هم همه این مسائل وجود خواهند داشت اما فقط از دید هواداران باشگاه پنهان خواهند ماند. باز هم همه این نارسایی‌ها وجود خواهند داشت و فقط به چشم دیگران نخواهند آمد. اگر فکری می‌خواهد استقلال را با «صداقت» اداره کند، نباید نگران منتشرشدن ویدئوهای تیم باشد. اگر آنها خوب و هماهنگ و دقیق نشان بدهند که تیم را در مسیر درست به حرکت دربیاورند، دیگر هیچ‌کس نگران انتشار محتوا در مورد استقلال نخواهد بود. این گناه اینستا نیست آقای فکری. این کم‌کاری خودتان است که هنوز در جایگاه یک سرمربی لیگ برتری، مثل یک سرمربی لیگ برتری رفتار نمی‌کنید.

البته که اینستاگرام گاهی روی ذهنیت بازیکن‌ها تاثیر می‌گذارد اما این مساله فقط محدود به فوتبال ایران نمی‌شود. در لیگ‌های اروپایی فوتبالیست‌هایی با ده‌ها میلیون تعقیب‌کننده در اینستا داریم اما هیچ باشگاهی نیست که دسترسی به این اپلیکیشن‌ را برای بازیکنانش محدود کرده باشد. این محدودیت‌ها گاهی در تورنمنت‌های حساس ملی از سوی فدراسیون‌ها ایجاد می‌شدند اما همین اتفاق هم در چند سال گذشته رخ نداده و هیچ‌کس نتوانسته فوتبالیست‌ها را از اینستا جدا کند. باشگاه به جای برخورد ضربتی با این اتفاق، باید روی آن «نظارت» داشته باشد. اگر یک بازیکن محتوایی را منتشر می‌کند که در شأن نام استقلال نیست و با ارزش‌های باشگاه مغایرت دارد، باید در کمیته انضباطی باشگاه پاسخگو باشد. اگر یک بازیکن برای پست صفحه رسمی باشگاه کامنت «دروغگو!» می‌گذارد باید در این زمینه جواب پس بدهد. اگر یک بازیکن شبانه‌روز آنلاین است و در هیچ لحظه‌ای دست از فعالیت در اینستاگرام برنمی‌دارد، باید جواب بدهد و اگر یک بازیکن تصاویری را به انتشار می‌رساند که به اندازه کافی حرفه‌ای نیست، باید در این زمینه جوابگو باشد. اینکه کلیت ماجرا را قلع و قمع کنیم، تر و خشک را با هم بسوزانیم و حتی بازیکنانی که به درستی از این فضا استفاده می‌کنند را هم از این قابلیت محروم کنیم، عملا دست به یک اشتباه بزرگ زده‌ایم. این یک خطای محاسباتی بزرگ خواهد بود. اینکه همه چیز را به گردن اینستا بیندازیم و مسئولیت‌های خودمان را نپذیریم. قطعا محمود فکری خیلی بیشتر از مارک زاکربرگ روی سرنوشت تیمش تاثیر دارد!‌

این طور به نظر می‌رسد که فکری هنوز برای موقعیت فعلی‌اش در باشگاهی مثل استقلال آماده نیست. شاید بهتر بود او زمان بیشتری را در باشگاه نساجی سپری می‌کرد و آمادگی مطلوب‌تری برای حضور در این تیم به دست می‌آورد. او سال‌ها به عنوان یک کاپیتان متعصب در استقلال درخشید و مسیر بسیار خوبی را برای رسیدن به یکی از نیمکت‌های لیگ برتر طی کرد اما فاصله بین دو تجربه اول کاری او در لیگ برتر، بی‌نهایت کم بود. همین موضوع برای محمود فکری دردسرساز شده و شرایطی را به وجود آورده که او هر روز یک مقصر جدید را در اطراف استقلال معرفی می‌کند. یک روز از اینستا حرف می‌زند و یک روز به نقش مخرب دوربین‌ها اشاره می‌کند. این جست‌وجو برای یافتن مقصر همین حالا باید برای همیشه به پایان برسد. توجیه همیشه هست و هیچ‌وقت ترک نمی‌شود. اگر قرار است کادر فنی استقلال به جای نتیجه گرفتن به سراغ توجیه برود، تیم هرگز در مسیر درست قرار نخواهد گرفت.