آریا طاری

رابطه فرزاد حاتمی و لیگ برتر ایران، هنوز هم قطع‌نشدنی به نظر می‌رسد. فرزاد لیگ برتر بیستم را در ترکیب پیکان آغاز می‌کند و زیر نظر مهدی تارتار به میدان می‌رود. بعضی از فوتبالیست‌ها، تنها برای بازی در یک باشگاه متولد شده‌اند و به هیچ قیمتی تیم‌شان را ترک نمی‌کنند اما فرزاد در دسته فوتبالیست‌هایی قرار دارد که بخش مهمی از عمرشان را در جاده می‌گذرانند و همیشه در حال پیوستن به یک تیم جدید هستند. فوتبال ایران در کنار فرزاد، مارکوپولوهای دیگری هم دارد. مردانی که همیشه در سفر هستند.

فرزاد حاتمی

بازی برای 15 باشگاه مختلف در فوتبال ایران، یک رکورد خیره‌کننده برای فرزاد حاتمی به شمار می‌رود. تقریبا در سطح اول فوتبال ایران دیگر تیمی نمانده که فرزاد حداقل یک بار آن را تست نکرده باشد. او شیفته عوض کردن مداوم تیم است و همچنان هم به مساله‌ای مثل بازنشستگی فکر نمی‌کند. در فوتبال ایران کم‌تر بازیکنی وجود دارد که برای همه تیم‌های مدعی یعنی استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور توپ زده باشد. حاتمی حالا در 35 سالگی امیدوار است یک فصل خوب را در تیم مهدی تارتار سپری کند. او این روزها در دیدارهای تدارکاتی برای پیکان به میدان رفته و بعید نیست در همین هفته دوم، اولین بازی‌اش را برای این باشگاه انجام بدهد.

محمدرضا خلعتبری

ستاره‌ای که فوتبالش را از استان محل تولد و تیم شموشک آغاز کرده بود، اصلا تمایلی به ماندن در یک نقطه نداشت. در دوران فوتبال خلعتبری، لحظه‌هایی وجود داشت که تصور می‌شد او دیگر تا پایان دوران فوتبالش دست به تغییر تیم نمی‌زند اما این اتفاق دوباره رخ داد و او باز هم تیمش را عوض کرد. خلعت در لیگ برتر ایران برای سال‌ها توپ زده، در امارات شاگرد مارادونا بوده و در قطر هم توپ زده است. در حقیقت خلعت در سه کشور مختلف فوتبال بازی کرده و تا امروز 14 بار تیم عوض کرده تا برای 11 باشگاه مختلف بازی کند. او که فصل گذشته به شهرخودرو ملحق شده بود، این فصل برای سومین بار سپاهانی شده است. او در پیوستن به سپاهان هت‌تریک کرده اما بعید به نظر می‌رسد که نقطه پایانی فوتبالش همین‌جا باشد. خلعتی که می‌شناسیم احتمالا تا قبل از بازنشستگی، چند بار دیگر تیمش را عوض خواهد کرد و چند تغییر مهم در دوران فوتبالش به وجود خواهد آورد.

سیدمهدی سیدصالحی

سیدمهدی سیدصالحی دیگر فوتبال بازی نمی‌کند اما تا زمانی که او در لیگ برتر حضور داشت، همه تیم‌ها حداقل یک بار سابقه امضای قرارداد با این بازیکن را در کارنامه داشتند. سیدمهدی در سپاهان به یک ستاره مهم تبدیل شد اما برای تیم‌هایی مثل تراکتور، استقلال و پرسپولیس هم به میدان رفت. او آنقدر تیم عوض کرده بود که حتی حضور همزمانش در دو رقیب سنتی، آنقدر سروصدا به همراه نداشت. بهترین سال‌های دوران فوتبال سیدصالحی، در سپاهان رقم خورد. او در اولین مقطع، هفت سال در این باشگاه دوام آورد و پس از آن، مشغول عوض کردن مداوم تیم‌هایش شد. او در دوران فوتبالش برای 10 تیم مختلف باشگاهی توپ زده است.

محمد قاضی

پیوستن محمد قاضی به یک تیم جدید، یکی از خبرهای ثابت نقل و انتقالاتی فوتبال ایران است. او بدون تردید هر سال تیم عوض می‌کند و حتی گاهی تصمیم به عوض کردن دو تیم در یک فصل می‌گیرد. قاضی در لباس فولاد به یک چهره آشنا برای فوتبال ایران تبدیل شد و در باشگاه ذوب‌آهن توانست نامی برای خودش دست و پا کند. حتی کارلوس کی‌روش در اولین روزهای حضور روی نیمکت تیم ملی، او را به عنوان فوروارد موردعلاقه‌اش به زمین می‌فرستاد اما به مرور زمان، دوران افت این بازیکن هم شروع شد. او در پرسپولیس نتوانست خودی نشان بدهد و در استقلال هم درخشان نبود. قاضی این فصل به نفت مسجدسلیمان ملحق شده و این چهاردهمین باشگاه این مهاجم در فوتبال ایران خواهد بود.

احمد آل‌نعمه

اگرچه در جام جهانی برزیل حتی یک دقیقه هم بازی نکرد اما حضورش در فهرست کی‌روش، احمد را در جایگاه یکی از گرانقیمت‌ترین مدافعان وقت فوتبال ایران قرار داد. او بارها و بارها تیم عوض کرد و در مجموع برای 10 باشگاه مختلف به زمین مسابقه رفت. احمد بهترین سال‌های دوران بازی‌اش را در نفت تهران سپری کرد و در همان مقطع بود که توانست رضایت کی‌روش برای دعوت به تیم ملی را به دست بیاورد. این مدافع جنوبی به جز عملکرد خوب دفاعی، در شوت‌های راه دور هم فوق‌العاده نشان می‌داد.

امین منوچهری

امین یک استقلالی تمام‌عیار بود و توانست به لباس آبی هم برسد اما در مجموع روند پیشرفت او آن‌طور که انتظار می‌رفت طی نشد. منوچهری تا امروز در مجموع برای 10 باشگاه مختلف بازی کرده و اگر تصور می‌کنید که این عدد همین‌جا متوقف خواهد شد، هنوز او را نشناخته‌اید. منوچهری احتمالا به زودی به تیمی از لیگ‌های پایین‌تر ملحق خواهد شد. او این فصل دیگر پیشنهادی از لیگ برتر نداشته و مورد توجه تیم‌های سطح اول فوتبال ایران نبوده است.