آریا طاری

استقلالی‌ها در پنجره نقل و انتقالات، یک پاتک بزرگ به سمت چپ خط دفاعی حریف سنتی‌شان زده‌اند و محمد نادری را به جمع نفرات‌شان اضافه کرده‌اند اما به نظر می‌رسد نادری، آخرین مهره پرسپولیسی مدنظر این باشگاه برای لیگ بیستم نبوده است. پس از خروج نام محسن مسلمان از فهرست مهره‌های این فصل سپاهان، آبی‌ها مذاکره با این هافبک خلاق را کلید زده‌اند. اگرچه محسن قرار نیست مستقیما از پرسپولیس به استقلال برود اما باز هم این انتقال، می‌تواند جنجال‌های بزرگی برای او به وجود بیاورد. جالب است بدانید که او قبل‌تر نیز یک بار در آستانه پیوستن به باشگاه استقلال قرار داشته است.

فولاد، ذوب‌آهن و سپاهان. پس از ترک پرسپولیس، هیچ دری برای پیشرفت محسن مسلمان باز نشده است. جدایی او از جمع قرمزها البته یک جدایی خودخواسته نبود. این بازیکن با تصمیم برانکو از پرسپولیس رفت اما بدون تردید در جریان این جدایی، هیچ‌کس به اندازه خود محسن مقصر به نظر نمی‌رسید. مسلمان در چند فصل، یکی از بهترین‌های باشگاه به شمار می‌رفت. او برای مدتی از حواشی همیشگی فاصله داشت و به بهترین پاسور تیم تبدیل شده بود اما پس از چند سال، دوباره به سراغ همان حاشیه‌ها رفت و ذهنیتش را نسبت به فوتبال عوض کرد. موضوعی که در نهایت موجب شد دیوار بی‌اعتمادی بین او و برانکو چیده شود. برای پی بردن به این حقیقت که چه کسی بیشتر از این جدایی متضرر شده، باید روند مسلمان و پرسپولیس را در چند فصل گذشته دنبال کنیم. سرخ‌ها بدون هافبک شماره 77 باز هم قهرمان لیگ برتر شده‌اند. آنها در رقابت‌های آسیایی نیز شگفت‌انگیز کار کرده‌اند و غیبت مسلمان را به هیچ وجه احساس نکرده‌اند. خود این بازیکن اما کاملا به نیمکت دوخته شده و آنقدر از فرم خوب گذشته فاصله دارد که هیچ‌کس آخرین گل یا پاس گلش در فوتبال ایران را به یاد نمی‌آورد. بازیکنی که زمانی یک استادیوم صدهزارنفری ایستاده تشویقش می‌کردند، حالا به یک مهره کاملا فراموش‌شده تبدیل شده و در فهرست مازاد سپاهان قرار گرفته است. با این حال محسن این روزها دوباره مورد توجه استقلال قرار گرفته و بعید نیست خیلی زود با این باشگاه قرارداد امضا کند. محسن حالا در انتظار یک تصمیم کلیدی قرار دارد اما اگر سبک زندگی و نوع رفتار حرفه‌ای‌اش را تغییر ندهد، هیچ اتفاق مثبتی در هیچ تیمی برای او رخ نخواهد داد.

پیش از ملحق ‌شدن به پرسپولیس در دومین مقطع، محسن مسلمان مورد توجه باشگاه استقلال قرار داشت و حتی با این باشگاه مذاکراتی هم انجام داد اما در نهایت تقدیر دوباره او را به پرسپولیس رساند. آن روزها زمزمه‌های زیادی در مورد علاقه همیشگی مسلمان به باشگاه استقلال مطرح بود اما به هر حال او در دومین دوره، خودش را به بهترین شکل به هواداران پرسپولیس ثابت کرد. شاید اگر این ستاره کمی بیشتر مراقب خودش و زندگی‌اش بود، هنوز هم مسلمان را در لباس پرسپولیس تماشا می‌کردیم. او حتی از مهره‌های هم‌تیمی‌اش مثل کمال و احمد نوراللهی بااستعدادتر و خلاق‌تر به نظر می‌رسید اما سرگرمی‌های معمول محسن، با فوتبال حرفه‌ای همخوانی چندانی نداشتند. مسلمان البته به سرنوشت پیام صادقیان دچار نشد و کاملا از فوتبال فاصله نگرفت اما حضورش در لیگ برتر هم بیشتر شبیه یک حضور نمایشی بود. چراکه حالا دیگر هیچ‌کس آخرین گل یا پاس گل او را در این لیگ به یاد ندارد. حالا محسن، دوباره در آستانه انتقال به باشگاه استقلال قرار گرفته و بعید نیست این اتفاق حالا به واقعیت تبدیل شود. آبی‌ها پس از ماجرای جدایی علی کریمی، به دنبال یک هافبک میانی هستند که قابلیت انتقال بازی از دفاع به حمله را داشته باشد. از آن‌جایی که سهمیه لیگ برتری این تیم هم پر شده، آنها باید به سراغ خرید یک بازیکن آزاد مثل محسن بروند. از طرفی این احتمال هم وجود دارد که با توجه به جدایی قریب‌الوقوع بشار، پرسپولیسی‌ها هم به دنبال جذب مسلمان باشند. هنوز معلوم نیست که او چه تصمیمی برای آینده‌اش می‌گیرد اما با کیفیتی که او در این چند فصل نشان داده، امضای قرارداد با این هافبک نمی‌تواند سطح بازی هیچ تیمی را ارتقا بدهد.

درباره مسلمان، یک نوع نگاه دیگر هم وجود دارد. او یکی از آن فوتبالیست‌هایی است که وقتی در معرض دید قرار می‌گیرند و بیشتر به چشم می‌آیند، بهتر نشان می‌دهند. به همین خاطر باشگاه‌هایی مثل ذوب، فولاد و سپاهان هرگز نمی‌توانند او را به نقطه اوج برسانند. شاید پیوستن به استقلال و یا بازگشت به پرسپولیس اما به این مهره کمک کند تا دوباره به فرم خوب گذشته‌اش برگردد. حتی چنین انتقالی هم نباید برای او راضی‌کننده باشد. چراکه مسلمان در یک روال عادی و با سرعت پیشرفت مستمر، حالا باید در بهترین باشگاه‌های اروپایی توپ می‌زد اما حالا صحبت از انتقال او در قامت یک بازیکن آزاد به یک باشگاه لیگ برتری است. محسن هنوز هم نان گذشته‌اش را می‌خورد و به نظر می‌رسد یک ناکامی دیگر، پرونده حضور او در باشگاه‌های بزرگ را برای همیشه ببندد.