یک کارشناس حوزه انرژی گفت: واقعیت این است که ابتدا نیاز داریم به خودکفایی تولید برق برسیم بعد تولیدکننده پنل و اینورتر باشیم.

محمدعلی پورامیری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره نقش تجدیدپذیرها در رفع ناترازی و‌ برنامه هایی که باید برای پررنگ شدن این نقش دنبال شود، اظهار داشت: ما به دلیل کسری بودجه و قیمت‌گذاری دستوری در حوزه سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها کم کاری کرده و ضعیف عمل کرده‌ایم، به طوری که تجدیدپذیرها برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم جذاب نبوده‌اند، نشانه آن اینکه نیروگاه‌های گازی در بورس دارایی‌های بسیار ارزشمندی دارند اما سودآوری شان کم است.

او قیمت‌گذاری دستوری را مهمترین چالش برق تجدیدپذیر برشمرد و افزود: علاوه بر موضوع قیمت؛ بسیاری نیز مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند بنابراین نتیجه ناترازی فعلی این زیرساخت و نگاه ما به حوزه انرژی بوده است و عکس‌العمل آن به مرور زمان در تمامی حوزه‌های برق و گاز و بنزین؛ شرایط فعلی است.

این کارشناس همچنین اظهار کرد: اکنون بنا بر این است که صنایع ۵ درصد برق مورد نیاز را از تجدیدپذیرها تامین کنند تا دچار قطعی نشوند اینها اقدامات خوبی است که برای زمان بحران کمک می‌کند تا دچار  مشکل بیشتری نشویم ولی برای سرمایه‌گذاری در این بخش سیاست‌گذاری جامع وجود ندارد هرچند فضایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است اما از سوی دیگر موانعی هم وجود دارد و آن اینکه وزارت صمت اجازه واردات پنل و اینورتر را نمی دهد. پورامیری تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم که عدم تامین نیاز برق چه تبعات و عدم النفعی برای صنایع و مردم دارد بنابراین وزارت نیرو و صمت باید تصمیم‌گیری جامع و نقشه راه داشته باشند حال آنکه اکنون دچار تصمیم‌گیری خلق الساعه ارگان های مختلف قرار داریم و اجازه یک بیزنس پلن بلندمدت برای سرمایه گذاری‌ها را گرفته‌اند. 

او تاکید کرد که مثلا ما سالها بیشترین یارانه انرژی را در جهان پرداخت می‌کنیم در حالی که روال درست این است که یارانه را به بخش صنعت بدهیم این یارانه‌ای که در حوزه برق به مردم داده می شود رفاه کاذب ایجاد می‌کند، بنابراین تصمیم‌گیری سخت این است که پتانسیل این را داریم که عمده مشکل را با تجدیدپذیرها حل کنیم یعنی یارانه را به این 

سمت ببریم.