یک کارشناس اقتصادی در واکنش به انتشار آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم و کار کرده آن را رویافروشی و خبردرمانی خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در ۱۰ ماده منتشر شد. بر اساس این آیین‌نامه، اشخاص حقیقی می‌توانند در چهارچوب این آئین‌نامه و ضوابط مربوط به افتتاح حساب و معدل حساب ارز که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌گردد و منوط به اخذ گواهی عدم سرقتی بودن خودرو از پلیس کشور مبدا، اقدام به واردات خودرو کنند. همچنین اشخاص حقیقی صرفاً به منظور استفاده شخص و مشروط به عدم امکان واگذاری خودرو وارداتی تا ۵ سال می‌توانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

منابع ارزی این آیین نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات، سرمایه‌گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی (با تأیید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تأمین خواهد شد.

در ضمن سن خودرو بر اساس نشان مرتبط با نوع (مدل) سال خودرو در شماره شناسایی خودرو (VIN)، در زمان ورود به کشور بیشتر از ۳ سال و کمتر از ۵ سال باشد.

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی، در واکنش به انتشار این آیین‌نامه نوشت: «باز هم مثل همیشه مسئولین دولت وعده روی هوا دادند و مردم نازنین ایران هم زود به این رویاها دل بستند. وعده‌ای که به نظر بیشتر هدفش افزایش انتظارات و پوست خربزه زیر پای دولت بعد است. در شرایطی گفته‌اند که همه مردم ایران می‌توانند خودرو کارکرده وارد کنند که کسی درباره دو بند این مصوبه چیزی نمی‌گوید: 1- در ماده ۳ تاکید شده که ارز برای این واردات باید خارج از ایران باشد. و با توجه به پیمان سپاری کامل ارزی صادرات غیرنفتی و عدم امکان رفع تعهد ارزی با خودرو کارکرده و ممنوعیت خروج ارز از کشور، عملا محدودیت کامل ارزی برای واردات وجود دارد. 2- در بند ت ماده ۵ آمده است، همه افراد حقیقی برای واردات باید تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش بگیرند!»

او خاطرنشان کرد که این دو بند به‌تنهایی کافی است که بدانیم که مثل همیشه «خبردرمانی» و «رویافروشی» کرده‌اند.