اتحادیه جهانی کشتی با اعلام هشت نفر برتر رنکینگ اوزان المپیکی کشتی آزاد، نحوه سیدبندی و رویارویی نفرات برتر در رقابت‌های المپیک را مشخص کرد و به نظر می‌رسد شاهد رقابت‌های جذابی در این میدان باشیم. 

طبق سیدبندی اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی کشتی، نفرات اول، چهارم، پنجم و هشتم رنکینگ در بالای جدول مسابقات المپیک در هر وزن قرار می‌گیرند و نفرات دوم، سوم، ششم و هفتم رنکینگ نیز در سمت دیگر جدول قرار خواهند گرفت. در هر وزن رقابت‌های کشتی المپیک ۱۶ کشتی‌گیر حضور دارند.

طبق سیدبندی اعلام شده، هشت نفر برتر رنکینگ در دور نخست مسابقات المپیک مقابل هشت کشتی‌گیر دیگر حاضر در این مسابقات طبق قرعه مبارزه خواهند کرد و در صورت برتری، در دور دوم و مرحله یک‌چهارم نهایی در بالای جدول نفرات اول و هشتم برابر هم قرار می‌گیرند و نفرات چهارم و پنجم رنکینگ نیز مقابل یکدیگر به میدان می‌روند. همچنین در پایین جدول در دور دوم و مرحله یک‌چهارم نهایی، نفرات دوم و هفتم رنکینگ به مصاف هم می‌روند و نفرات سوم و ششم نیز برابر هم مبارزه خواهند کرد.

در مرحله نیمه نهایی نیز نفرات اول و چهارم رنکینگ در صورت شکست رقبا به مصاف هم می‌روند و نفرات دوم و سوم نیز رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند و طبق این سیدبندی نفرات اول و دوم رنکینگ تا فینال برابر هم قرار نمی‌گیرند. هشت نفر برتر رنکینگ در هر وزن المپیکی بر اساس جایگاه و امتیاز کشتی‌گیران در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳، مسابقات قهرمانی قاره‌ای ۲۰۲۴ و مسابقات رنکینگ زاگرب کرواسی و بوداپست مجارستان مشخص شده‌اند.

در میان کشتی‌گیران ایرانی امیرحسین زارع و امین میرزازاده دو سنگین‌وزن کشتی آزاد و فرنگی ایران در صدر رنکینگ قرار دارند و سایر نفرات یا در رنکینگ اوزان خود نیستند یا در رده‌های دوم تا هشتم قرار گرفته‌اند. 

یکی از اوزان جذاب این رقابت‌ها اما جایی است که ستاره جویباری کشورمان به میدان می‌رود و از حالا همه او را مدعی اصلی قهرمانی می‌دانند. حالا این احتمال وجود دارد که حسن یزدانی در همان گام اول فینال خود را برگزار کند. در وزن 86 کیلوگرم حسن یزدانی در رده دوم رنکینگ قرار دارد، اما آرون بروکس کشتی‌گیر آمریکایی و جانشین دیوید تیلور اصلا در رنکینگ نیست و این احتمال وجود دارد که این دو کشتی‌گیر در همان دور نخست با هم برخورد کنند! با نبودن تیلور، بسیار بروکس را رقیب اصلی یزدانی می‌دانند و ستاره کشتی آزاد کشورمان اگر در گام اول حریف آمریکایی خود را از پیش رو بردارد، بعید به نظر می‌رسد که کارش برای فتح سکوی نخست گره بخورد. 

همچنین داشتن فینال زودرس ممکن است برای امین میرزازاده در برخورد با میخایین لوپز کوبایی هم وجود داشته باشد. لوپز 42 ساله به دنبال پنجمین طلای خود در المپیک است و امین می‌خواهد نوار قهرمانی‌های او را پاره کند.