روزنامه واشنگتن پست گزارش داد اسرائیل و حماس در مذاکرات غیر مستقیمی که این هفته با میانجی‌گری قطر، مصر و آمریکا در دوحه از سرگرفته شده، با طرح «حکومت موقت» در نوار غزه موافقت کرده‌اند. این طرح بخشی از مرحله دوم یک توافق احتمالی است که قرار است جنگ را به پایان برساند و اسرائیلی‌های گروگان را آزاد کند. همزمان، یک سخنگوی آمریکا نسبت به دستیابی به پیشرفت در مذاکرات غیر مستقیم اسرائیل و حماس ابراز خوش‌بینی محتاطانه کرد. واشنگتن پست (پنج‌شنبه) به نقل از یک منبع آگاه در دولت جو بایدن نوشت اسرائیل و حماس موافقت کرده‌اند هیچ‌یک از آن‌ها حکومت موقت در غزه را در جریان مرحله دوم از توافق برعهده نداشته باشند.

طرح حکومت موقت در غزه در مرحله دوم توافق احتمالی تشکیل نیرویی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ تن از فلسطینیان حامی تشکیلات خودگردان در غزه را پیشنهاد کرده که پس از آموزش آن‌ها از سوی مقامات نظامی آمریکایی، اداره امور امنیتی غزه به آن‌ها واگذار خواهد شد. منبع آمریکایی که واشنگتن‌پست با او گفت‌وگو کرده، تصریح کرده که هویت حامیان تشکیلات خودگردانی در غزه قبلاً توسط اسرائیل شناسایی و تأیید شده است. این منبع افزود کشورهای عربی میانه‌رو از این تشکیلات حمایت خواهند کرد. بر اساس این گزارش، حماس به میانجی‌گران مصری و قطری گفته که آماده است تا کنترل بر غزه را در چارچوب حل و فصل موقت سرنوشت این باریکه کنار بگذارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت واشینگتن محتاطانه نسبت به مذاکرات جاری آتش‌بس غزه خوش‌بین است. او چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفت «مذاکرات در مسیر درستی پیش می‌رود» و معتقدیم می‌توان شکاف‌هایی را که بین طرفین باقی‌مانده، کاهش داد. به گفته جان کربی، این همان هدفی است که برای دستیابی به آن ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای و برت مک‌گورک، نماینده ویژه کاخ سفید از شورای امنیت ملی، در حال حاضر در مذاکرات دوحه حضور یافته‌اند. داوید برنئا، رئیس موساد اسرائیل که سرپرست تیم این کشور در دور تازه مذاکرات دوحه است، چهارشنبه با همتایان آمریکایی و مصری خود و همچنین با نخست‌وزیر قطر در یک نشست چهارجانبه شرکت کرد.

به نوشته هاآرتص، نشست چهارجانبه روز چهارشنبه «تعیین‌کننده» بود تا درک کرد که آیا می‌توان به تکمیل توافق در روزهای آتی امیدوار بود یا نه. جنگ ارتش اسرائیل در غزه در پی حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال آغاز شد. جنگ اکنون وارد دهمین ماه خود شده است. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، چهارشنبه از دستیابی به توافق برای آتش‌بس در جنگ حمایت تلویحی کرد. او در پارلمان اسرائیل گفت اسرائیل از توان کافی برخوردار است تا با عواقب و مخاطرات ناشی از یک وضعیت تازه مقابله کند. وزیر دفاع اسرائیل همچنین به کنست اطلاع داد که ارتش در ۹ ماه جنگ حدود دو سوم از شبه‌نظامیان حماس را از پای درآورده است.

در حالی که حماس برای قطع کامل جنگ در غزه اصرار دارد، اسرائیل امیدوار است در معامله با این گروه، زنده یا مرده ۱۲۰ گروگان خود را که در دست حماس در غزه است، تحویل بگیرد. بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، چهارشنبه به شبکه کان گفت شمار شهروندان ربوده‌شده اسرائیلی که در گروگان حماس زنده مانده‌اند، «بسیار کمتر» از ارقامی است که در رسانه‌ها بیان می‌شود. ارتش اسرائیل ارزیابی کرده بود که حدود ۷۰ تن از گروگان‌ها هنوز زنده باشند. در این راستا کمیته تحقیقات ارتش اسرائیل پنجشنبه نتایج تحقیقات خود را درباره حمله هفت اکتبر جنبش حماس به شهرک‌های صهیونیست نشین غلاف غزه منتشر کرد که در آن بر شکست ارتش در حمایت از شهرک بئیری در مجاورت نوار غزه تاکید شده است.