بررسی‌ها نشان ‌می‌دهد که سهم زنان از تعداد بیکاران دو برابر سهم‌ آنها از جمعیت شاغل است.

به گزارش اکوایران، به‌طورکلی نرخ مشارکت اقتصادی زنان ایران پایین است. با این وجود حتی زنانی که تمایل به کار کردن دارند سهم برابری از بازار اشتغال و بیکاری ندارند و به عبارت دیگر، سهم زنان از بیکاری دو برابر سهم‌ آنها از اشتغال است. طبق آمار، از هر 100 نفر شاغل ایرانی تنها 16 نفر از آنها را زنان تشکیل می‌دهند، این در حالی است که از هر 100 بیکار، 32 نفر زن هستند.

در واقع زنان در بازار کار به میزان کمتری نسبت به مردان توانسته‌اند به شغل دست پیدا کنند یعنی زنان در بازار کار با فرصت‌های کمتری مواجه شده‌اند.

 

حال خوش بازارکار زنان پیش از تحریم‌های ترامپ

سال 97 و پیش از آغاز تاثیر تحریم‌های وضع شده علیه ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ، بهترین سال برای زنان بود. در این سال سهم زنان از کل شاغلین حدود 18درصد برآورد شد و به عبارت دیگر، از هر 100 نفر شاغل، 18 نفر آنها زن بودند.

در سال 99 و با وجود همه‌گیری شدید کرونا در کشور، به دلیل اینکه سرعت خروج زنان از بازار کار بیشتر از مردان بود، سهم آنها از بیکاری به پایین‌ترین رقم رسیده است. در این سال سهم زنان از بیکاری حدود 27درصد محاسبه شده است.

البته بازار کار ایران به طور معمول با چالش‌های زیادی مواجه است اما این چالش‌ها برای زنان بیشتر نمایان می‌شود؛ از دستمزد پایین‌تر گرفته تا فرصت‌های کمتر شغلی. بر این اساس، زنان برای به دست آوردن یک جایگاه اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه هستند.

 

سهم بالاتر از بیکاری و سهم کمتر از اشتغال

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در طول سال‌های 97 تا 1402 نرخ مشارکت زنان در بازار کار نسبت به مردان بسیار کمتر بود. در مقابل نرخ بیکاری زنان بسیار بالاتر از مردان برآورد شده است طوری‌که میانگین نرخ مشارکت زنان در این سال‌ها نزدیک به 15درصد بود ولی میانگین نرخ مشارکت مردان حدود 70درصد محاسبه شده است. اینها در حالی‌ست که نرخ بیکاری زنان تقریبا دو برابر مردان بود. میانگین نرخ بیکاری زنان از سال 97 تا 1402 در حوالی 16درصد محاسبه شده ولی نرخ بیکاری مردان حدود 8درصد بود.

از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آن است که در طول این پنج سال سهم زنان از بیکاری بالاتر از سهم آنها از اشتغال بود. به طور مثال، در سال گذشته سهم زنان از کل جمعیت بیکار حدود 32درصد بود، در حالی‌که سهم از اشتغال آنها نزدیک به 16درصد محاسبه شده است.

به بیان دقیق‌تر، نسبت زنان در بین بیکاران دو برابر نسبت آنها در بین شاغلان است. این نشان‌دهنده این است که زنان به نسبت بیشتری از مردان در بین بیکاران حضور دارند، به این دلیل که سهم آنها در جمعیت شاغل کمتر از سهمشان در جمعیت بیکار است. این وضعیت می‌تواند نشان‌دهنده چالش‌های بیشتری باشد که زنان در بازار کار با آن مواجه هستند.