فصل جابه‌جایی مسکن آغاز شده و انتظارات فعالان این عرصه، مانند هر سال به سمت رشد معاملات چه در فروش و چه در رهن و اجاره حرکت کرده است. با وجود اظهارات مشاوران مسکن مبنی بر نامساعد بودن احوال این بازار، باز هم نمی‌توان نسبت به رشد معاملات در این ایام بی‌توجه ماند.

به گزارش اقتصاد24، برخی از فعالان این عرصه معتقدند عدم علاقه مالکان به فروش و یا حتی در برخی مواقع اجاره مسکن و از سویی دیگر نبود اشتیاق و در اکثر مواقع توان در سمت خریدار یا مستاجر، اتفاق این روز‌های بازار ملک است. با این حال هنوز نیاز و حتی رغبت برای خرید و فروش و یا رهن و اجاره در بازار وجود دارد.

عضو اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با اقتصاد۲۴، شرایط فعلی بازار مسکن را رو به بهبود نسبی دانست و توضیح داد: به طور کلی طی چند سال اخیر تورم و گرانی مسکن در کنار کاهش قدرت مالی مردم باعث شد تا شاهد رکود در بازار مسکن باشیم. این رکود در خرید و فروش بسیار بیشتر از رهن و اجاره بود چرا که افراد اگر مجبور به تعویض خانه نبودند، این کار را نمی‌کردند.

به گفته سعید لطفی، مستاجران بنا به دلایل مختلفی مانند عدم تمایل صاحب خانه به تمدید قرارداد و یا افزایش نرخ اجاره و ناتوانی در پرداخت آن، مجبورند تا دنبال خانه جدید برای اجاره بگردند. از این رو اکثر معاملاتی که در بازار مسکن در این چند وقت صورت گرفته، به طور عمده مربوط به رهن و اجاره بوده است.

بنا به گفته فعالان بازار مسکن، تورم مسئله‌ای لحظه‌ای در بازار مسکن است و این گرانی در مواقع پیک معاملات نیز بیشتر می‌شود. براساس اظهارات این افراد، هر منطقه متناسب با وضعیت و یا حتی توان مشاوران املاک آن، رشد قیمت را تجربه کرده و اگر بخواهیم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل نرخ‌ها را بررسی کنیم، با رشد به طور میانگین ۳۰ درصدی در بازار فروش و ۴۰ درصدی برای رهن و اجاره مواجه هستیم که رقمی بالا محسوب می‌شود.

سوال مهم اینجاست آیا کارگری که با هزار منت، در سال جدید تنها ۲۰ درصد به حقوقش اضافه شده، توانایی پرداخت گرانی مسکن در کنار سایر گرانی‌ها را دارد؟ ۲۰ درصد به حقوق پایه کارگر افزوده می‌شود، اما از طرفی دیگر، فشار‌های صد درصدی هزینه‌های زندگی را متحمل می‌شود و کسی پاسخگو نیست.