روز جمعه (هشتم تیر ماه) چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری با هدف انتخاب نهمین رئیس جمهور ایران پس از انقلاب برگزار  می‌شود.

به گزارش «توسعه ایرانی»، فردا ماراتن زودهنگام انتخابات در حالی پایان می‌یابد که نمایندگان صنفی کارگران و بازنشستگان، معتقدند رئیس جمهور آینده باید به خواسته‌های این قشر بزرگ کشور که در سال‌های اخیر با بی‌مهری‌های فراوانی مواجه شده، توجه داشته باشد و توسعه در کشور را همگام با عدالت پیگیری کند.

در همین زمینه دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه با بیان اینکه امروز جامعه کارگری سه خواسته و مشکل اصلی دارد، گفت: درخواست این قشر از رئیس‌جمهور آینده این است که مباحثی ازجمله «امینت شغلی جامعه کارگری»، «معیشت کارگران» و همچنین «مسکن» که برای آنان رؤیایی دست‌نیافتنی شده را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. خواست کارگران این است که رئیس‌جمهور آینده اجازه ندهد که باز هم قشر کارگر دچار وعده‌‌درمانی و گفتاردرمانی و به اصطلاح وعده‌های سرخرمن شود.

وزیر کار بعدی باید با مشکلات کارگران  آشنا باشد

داوود میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد: انتظار جامعه کارگری از رئیس‌جمهور آینده این است که در وهله نخست فردی را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب کند که دردآشنا با مشکلات کارگران بوده و از جنس این قشر باشد. شخصی که برای این سمت در نظر گرفته می‌شود باید فارغ از هر گونه نگاه‌های سیاسی باشد و وزیری انتخاب شود که حداقل مواردی مانند معیشت جامعه کارگری، رابطه کارگری و کارفرمایی و مسائل تشکل‌های کارگری را درک کند.

وی ادامه داد: امیدواریم که به خواسته‌های جامعه کارگری، جامه عمل پوشانده شود و وزیری برای وزارت کار انتخاب شود که بتواند تشکل‌های جامعه کارگری را حمایت کند. اگر واقعاً مسئولین ادعا دارند که دموکراسی در کشور حاکم است، تشکل‌های کارگری را در واحدهای تولیدی و صنعتی و کارخانجات نهادینه کنند. شوراهای اسلامی واقعی‌ترین نمایندگان جامعه کارگری و قانونی‌ترین تشکل‌ها در کارخانجات هستند. در این راستا امید است همانند شوراهای اسلامی در تمامی شهرها و روستاها و همانند نمایندگان مجلس که جایگاه قانونی دارند، شوراهای اسلامی کارخانجات نیز به همین شیوه شکل بگیرند و از جایگاه ویژه و واقعی خود برخوردار باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکلات ساوه و زرندیه اظهار داشت: انتظار داریم شخصی به عنوان وزیر کار انتخاب شود که تعاونی‌های مصرف و مسکن را در کارخانجات رونق دهند. رونق این تعاون‌ها سبب می‌شود که کارگران جوان برای ازدواج خود حداقل بتوانند ملزومات زندگی خود را از تعاونی‌های مصرف کارخانجات تهیه کنند. همچنین این قشر موضوع مسکن را نیز از تعاونی‌های مسکن محل کار خود پیگیری کنند. شکل‌گیری و ایجاد این تعاون‌ها باعث ماندگاری کارگران در صنایع می‌شود و همچنین سبب بالا بردن بهره‌وری و ماندگاری کارگران ماهر در واحدهای تولیدی و صنعتی می‌شود. بر این اساس است که درخواست داریم نسبت به ایجاد چنین تعاونی‌هایی اهمیت داده شود و برای آنها ارزش قائل شوند.

به دلیل مشکلات متعدد صنفی و معیشتی، بخشی از مردم به ویژه بخش قابل توجهی از جامعه کارگری از صندوق‌های رای فاصله گرفته‌اند ولی نباید با صندوق رای قهر کرد

وی بیان داشت: وزیر کار فعلی، امنیت شغلی کارگران را به پایداری بنگاه‌های اقتصادی منوط می‌داند. سوال اینجاست که مگر وزیر کار و مسئولین ذیربط اطلاع ندارند که بیش از سه دهه است که جامعه کارگری با قراردادهای موقت یک ماهه یا سه ماهه مشغول به کار هستند. کارگران به دلیل رواج این قرارداها، در محل کار خود با استرس و نگرانی و بدون برنامه‌ریزی مشخص برای زندگی، حاضر می‌شوند و فعالیت می‌کنند.

میرزایی عنوان داشت: این روزها شاید برای آخرین بار باز هم به کاندیداهای انتخابات اعتماد می‌کنیم تا مسائل و مشکلات کارگران حل‌وفصل خواهد شد. قطعاً در 8 تیر ماه سال جاری اکثریت جامعه کارگری برای تعیین سرنوشت خود و کشور، در پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد.

امیدواریم دولت آینده  قانون‌گرا باشد

«اسماعیل مکارمی» از فعالان کارگری در استان اصفهان نیز اظهار داشت: جامعه کارگری با مسائل و مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نیاز است فردی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود که به مشکلات کارگران و بازنشستگان توجه داشته باشد و درصدد رفع آنها قدم بردارد.

وی گفت: ماده ۴۱ قانون کار و مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی بر افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان مطابق با تورم تأکید دارند اما سال‌هاست که افزایش حقوق این اقشار کمتر از میزان تورم بوده و باعث شده طبقه کارگری روزبه‌روز با مشکلات اقتصادی بیشتری روبه‌رو شوند. همچنین در طبقه حقوق‌بگیر، فاصله درآمدها و هزینه‌ها بسیار زیاد است. برای نمونه در زمینه هزینه مسکن و براساس آمار، با یک بررسی می‌توان به ابعاد دقیق ماجرا پی برد. بین ۴۰ تا ۷۵درصد درآمدهای خانوارهای کشور صرف هزینه‌های مسکن می‌شود که نشان می‌دهد در این زمینه و معیشت کارگری با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو هستیم.

مکارمی افزود: از طرفی جامعه کارگران در زمینه تأمین اجتماعی و درمان نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. مثلا جمعیت چند استان مجاور اصفهان از امکانات این استان برای درمان بهره‌مند می‌شوند. این موضوع هر چند باعث افتخار است اما باید بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان بتواند جوابگوی این مراجعان باشد. هم اکنون برای هر اقدام درمانی نیاز به نوبت‌های طولانی است که در شأن کارگران و بازنشستگان نیست.

عضو هیات اجرایی خانه کارگر اصفهان تصریح کرد: بیمه پایه کارگران دچار مشکلاتی است چون تأمین اجتماعی به دلیل ناترازی در ورودی و خروجی منابع مالی با معضل روبه‌رو است. این سازمان بدهکار است و دولت بدهی خود را طی سالیان گذشته به تأمین اجتماعی پرداخت نکرده که به بیش از ۹۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است. این مشکل باعث شده تا تأمین اجتماعی نتواند به روز مطالبات داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها را پرداخت کند.

وی افزود: موضوع همسان‌سازی حقوق را هم مدت‌هاست که پیگیریم و نمایندگان کارگری مطالبه می‌کنند. البته قدم‌های خوبی برداشته شد اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب برای تأمین معیشت زندگی کارگران و بازنشستگان بسیار فاصله داریم.مکارمی با اشاره به برخی مشکلات اصفهان اظهار کرد: در مسائل استانی نیز مواردی همچون محیط‌زیست، آب زاینده‌رود، هوای آلوده، فرونشست زمین و... دارای مشکلات جدی هستیم که زندگی کارگران را نیز تحت تأثیر قرار داده؛ کارگرانی که در محیط‌های آلوده فعالیت می‌کنند و کشاورزانی که از بی‌آبی آسیب دیده‌اند.

درخواست کارگران از رئیس‌جمهور آینده این است که مباحثی ازجمله «امینت شغلی جامعه کارگری»، «معیشت کارگران» و همچنین «مسکن» که برای آنان رؤیایی دست‌نیافتنی شده را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد

‌قهر با صندوق،  مشکلاتمان را  حل نخواهد کرد

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین نیز می‌گوید: به علت مشکلات متعدد صنفی و معیشتی، بخشی از مردم به ویژه بخش قابل توجهی از جامعه کارگری از صندوق‌های رای فاصله گرفته‌اند ولی شخصاً به عنوان مسئول کمیته کارگری استان قزوین، معتقدم نباید با صندوق قهر کرد.

عیدعلی کریمی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: ما علاوه بر اینکه از طریق صندوق رای باید نسبت به سرنوشت خود حساس باشیم، باید خواسته‌های صنفی خود را از این طریق پی بگیریم. جامه کارگری از جهات مختلفی در تنگنا هستند و می‌خواهیم که رئیس‌جمهور آینده ما نسبت به مسائل کارگری توجه کافی داشته باشد.

وی گفت: رهبری در روز جهانی کارگر به تولید و توجه به حال کارگر تاکید دارند اما با وجود اینکه دو ماه از آن دیدار گذشته، هیچ تغییری در وضعیت کارگران به وجود نیامده و ما تغییری در افزایش دستمزدها یا بهبودی در مسأله مسکن یا درمان یا مسائل رفاهی کارگران ندیده‌ایم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین بیان کرد: امنیت شغلی یکی از خواسته‌های کارگران است که به این امر پرداخته نشده و کارگران با مشکلات فراوان و با کار روزانه بیش از ۱۴ ساعت زندگی می‌کنند. این کشور برای همه و نه تنها عده محدودی است لذا امروز اگر جامعه بازنشستگان و جامعه کارگری درخواست‌های صنفی خود را مطرح کند و در هشتم تیر ماه نیز با اراده راسخ پای صندوق رای آمده و آگاهانه به کسی که کارنامه خوبی داشته و در گذشته هم ردیف جامعه کارگری بوده و از شعار بدون عمل پرهیز کرده رای بدهد، قطعاً می‌تواند نسبت به سرنوشت خود اثرگذار باشد.

‌کریمی بیان کرد: جامعه کارگری خواسته‌هایی نظیر امنیت شغلی، تامین مسکن، درمان مناسب، ترمیم حقوق، همسان‌سازی و بهره بهتر از اقتصاد را می‌خواهد که با کمک مردم و مشارکت مسئولین دلسوز باید اولویت‌بندی شده و جامه عمل بپوشد.