عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی زاهدان مطرح کرد: با توجه به تحولات منطقه و بی‌توجهی مسئولان به توسعه بندر چابهار، کشورها تلاش خود را می‌کنند تا چابهار فعال نشود.

محمود تهی‌دست در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، توضیح داد: چابهار تنها بندر غیرتحریمی ایران است، اما متاسفانه هند به‌رغم انعقاد قرارداد برای توسعه این بندر و توجه به نقش چابهار در کریدور شمال-جنوب، به‌ طور کامل به این بندر توجه نمی‌کند و معلوم نیست سیاست‌هایش چگونه است و چرا به‌درستی کار نمی‌کند.

به گفته او، اگر چابهار به‌ طور کامل فعال شود و کریدور شمال-جنوب راه بیفتد، می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند. اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی در کشور مانند ضعف زیرساخت‌ها، این پروژه‌ها به تعویق می‌افتد. همین مشکلات باعث می‌شود ایران در تجارت جهانی جایگاه خود را از دست بدهد و در واقع هیچ‌گونه تمایلی از سوی هند و دیگر کشورها برای همکاری با ایران وجود نداشته باشد.

این فعال اقتصادی افزود: حتی اگر هند تاخیر داشته باشد، ایران نمی‌تواند آنها را جریمه کند، زیرا در دنیا قدرت لازم را ندارد و کسی به حرف‌های ایران توجه نمی‌کند. هند بیشتر تحت تاثیر سیاست‌های کشورهای غربی است تا اینکه بخواهد با ایران همکاری کند. اگر هم احساس کند که پاکستان یا چین رقیبش هستند، ممکن است برای مدتی کارهایی برای توسعه بندر انجام دهد، ولی در نهایت ایران را در وضعیت معلق نگه داشته است.

تهی‌دست ضمن ابراز امیدواری نسبت به ورود سرمایه‌ به کشور به منظور اهداف توسعه‌ای، تصریح کرد: چندسال است که مسئولان وعده می‌دهند راه‌آهن چابهار وصل می‌شود و حتی در سال ۱۴۰۱ قرار بود این پروژه تکمیل شود. اما اکنون نزدیک پایان سال ۱۴۰۳ بوده و هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است. اضافه کرد: جاده‌های چابهار نیز مشکل دارند و مسیر رفت‌وبرگشت درستی وجود ندارد و این خود معضل بزرگی است. به‌ دلیل ضعف سیستم حمل‌ونقل در منطقه، کشتی‌ها نمی‌توانند کنار چابهار پهلو بگیرند. همه این مسائل نشان‌ می‌دهد زیرساخت‌ها باید به‌ طور اساسی اصلاح شوند تا چابهار به‌ عنوان یکی از نگین‌های بنادر اصلی و استراتژیک دنیا فعال شود.

بنا به گفته این عضو ااتق بازرگانی زاهدان، با توجه به تحولات منطقه‌ای و طرح‌هایی مانند کریدور عرب-مد که هند را از کشورهای حاشیه خلیج فارس به اروپا وصل می‌کند، باید نقش چابهار و ایران به‌عنوان یک نقطه ترانزیتی حیاتی در این تحولات در نظر گرفته شود. کشورهای عربی، مانند قطر، امارات، عربستان، پاکستان و حتی عراق، هیچ‌کدام علاقه‌ای به فعال شدن چابهار ندارند.

تهی‌دست تشریح کرد: عراق با توسعه بندر فاو و کشورهای دیگر با پیگیری کریدور عرب-مد نشان داده‌اند به توسعه این بندر علاقه‌ای ندارند زیرا چابهار یک بندر اقیانوسی است که در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد و اگر این بندر فعال شود، این کشورها بسیاری از مزایای اقتصادی خود را از دست می‌دهند.

او خاطرنشان کرد: چابهار مسیر کوتاه‌تری دارد و امکانات بهتری ارائه می‌دهد. اگر ایران بتواند در این بندر به‌ عنوان هاب خدماتی و سوخت‌رسانی عمل کند، بسیاری از کشتی‌ها می‌توانند از این خدمات بهره‌برداری کنند. در این صورت، کشورهایی مانند قطر، عربستان و حتی پاکستان به‌ صورت مستقیم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

این کارشناس در همین‌زمینه گفت: از این رو، کشورها تلاش می‌کنند تا چابهار فعال نشود و کریدور عرب-مد به‌ عنوان مسیر اصلی مطرح شود. این در حالی است که هزینه‌ها و مشکلات این مسیر بیشتر است. تمام دنیا به‌ طور ضمنی خواهان این هستند که چابهار فعال نشود. بنابراین، ایران باید با استفاده از منابع داخلی خود و حتی از طریق استقراض از صندوق‌ توسعه‌ یا بانک‌ها، سرمایه‌گذاری لازم را برای فعال‌سازی چابهار انجام دهد.

تهی‌دست با انتقاد از بی‌توجهی به بندر چابهار، اظهار کرد: چابهار می‌تواند بسیاری از هزینه‌های کشور را کاهش دهد و سیستم حمل‌ونقل منطقه را به‌ طور جدی بهبود ببخشد. متاسفانه، از ناتوانی مسئولان کشور در توجه به این موضوع و مشکلات موجود، تنها می‌توان تاسف خورد. مشخص نیست کسانی که قانون‌گذاری می‌کنند چه تفکری راجع به بندر چابهار دارند.

او در نهایت خاطرنشان کرد: بندر چابهار یک بندر استراتژیک است و می‌تواند یکی از برگ‌های برنده کشور در مذاکرات جهانی و مسائل منطقه‌ای باشد؛ اگر مسئولان به آن توجه کنند!