نگار رشیدی 

از آنجایی که المپیک بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان است و بهترین‌های هر رشته را در دل خود دارد، خواه ناخواه تک تک مسابقاتش دیدنی و هیجان‌انگیز خواهد بود. از دوومیدانی که همیشه بلیت‌هایش به سرعت هرچه‌تمام‌تر به فروش می‌رسد گرفته تا سوارکاری و تیراندازی و... در این بین اما یکی از جذاب‌ترین مسابقاتی که برگزار می‌شود، کشتی است. رشته‌ای که رقبا را در دایره طلایی خود جا می‌دهد و تا آخرین ثانیه نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند. حالا هم که اتحادیه جهانی کشتی نحوه سیدبندی و رویارویی نفرات برتر در پاریس را مشخص کرده، علاقه‌مندان به این رشته بی‌صبرانه منتظر آغاز این رقابت‌ها هستند. در این راستا نگاهی اجمالی خواهیم داشت به رقابت نماینده‌های کشورمان در کشتی که باید با عنوان‌دارهای جهان سرشاخ شوند. 

کشتی فرنگی گروه مرگ به محسن‌نژاد رسید

شاید بتوان گفت در کشتی فرنگی سخت‌ترین کار را مهدی محسن‌نژاد دارد. نماینده وزن 60 کیلوگرم کشورمان در رده پنجم رنکینگ جای دارد و با قرعه بسیار سختی روبه‌رو شده است. او در دور نخست طبق قرعه با یکی از هشت کشتی‌گیر خارج از رنکینگ مبارزه می‌کند اما در مبارزه دوم (یک‌چهارم نهایی) در یک مبارزه دشوار، کنچیرو فومیتا دارنده مدال نقره المپیک توکیو و دو طلای جهان را پیش رو خواهد داشت. همچنین ژولامان شارشنبکوف دارنده مدال‌های طلای جهان ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از قرقیزستان که یکی از شانس‌های اصلی کسب عنوان قهرمانی نیز به حساب می‌آید در گروه محسن‌نژاد قرار دارد تا مهدی عملا در گروه مرگ قرار بگیرد. 

نابغه وارد می‌شود 

در وزن 67 کیلوگرم اما پیش‌بینی می‌شود شاهد مسابقات جذابی باشیم؛ چراکه نابغه کشتی فرنگی ایران قرار است با رقبا سرشاخ شود. سعید اسماعیلی با کنار زدن محمدرضا گرایی که طلای جهان و المپیک را در کارنامه دارد، به دوبنده تیم ملی رسید. او با پیروزی در مبارزه نخست، مصاف دشواری با طعم انتقامبا لوییز اورتا سانچس دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۲۰ توکیو و طلای ۲۰۲۳ جهان از کوبا خواهد داشت. اسماعیلی خوب می‌داند که رقیب کوبایی بسیار باهوش است. او در تورنمنت رنکینگ مجارستان تا ثانیه پایانی موفق به شکست سانچس شده بود و در حالی که تصور می‌کرد مسابقه تمام شده، دست از مبارزه کشید اما حریف کوبایی از یک ثانیه باقی‌مانده استفاده کرد و با اجرای فن روی سعید، پیروز مبارزه شد. 

دنیای ناشناخته امین و علیرضا

شاید بتوان گفت سخت‌ترین روزهای قبل از المپیک نصیب امین کاویانی‌نژاد و علیرضا مهمدی شده است. دو نماینده کشتی فرنگی در اوزان 77 کیلوگرم و 87 کیلوگرم که در بین هشت نفر برتر رنکینگ قرار ندارند و رقبای‌شان بعد از قرعه‌کشی مشخص خواهد شد. کاویانی‌نژاد مدال نقره بازی‌های آسیایی هانگژو را در کارنامه دارد و مهمدی هم با مدال نقره جهان برای المپیک پاریس آماده می‌شود. البته مهمدی برای المپیک پاریس به وزن 87 کیلوگرم آمده و باید دید در وزن جدید چه عملکردی را ثبت می‌کند. 

فرش قرمز تا فینال برای ساروی 

در وزن 97 کیلوگرم اما یک چهره آشنا به میدان می‌رود و مسیر همواری هم تا فینال المپیک پیش رو دارد. محمدهادی ساروی یکی از مدال‌آوران ایران در المپیک توکیو است که بار دیگر خودش را به این میدان رسانده است. او با برنز المپیک و طلای جهان چشم به سکوی پاریس دارد و نمی‌خواهد دست خالی این شهر را ترک کند. 

ساروی که در رده سوم رنکینگ جای دارد، در دور نخست طبق قرعه به مصاف یکی از هشت کشتی‌گیر خارج از رنکینگ می‌رود و در صورت برتری در دومین مبارزه به مصاف برنده آروی ساوولاینن دارنده مدال طلای زیر ۲۳ سال جهان ۲۰۱۹ و نقره اروپا از فنلاند و حریفش در دور نخست خواهد رفت. کشتی‌گیران لیتوانی و بلاروس نیز در گروه ساروی قرار دارند. بنابراین به نظر می‌رسد کشتی‌گیر ایران مسیر چندان دشواری برای رسیدن به فینال نخواهد داشت. ساروی و آرتور الکسانیان کشتی‌گیر ۳۴ ساله ارمنستانی که چهار طلای جهان و المپیک در کارنامه دارد، در صورت شکست همه رقبای خود در فینال به مصاف هم می‌روند.

نبرد انتقامی امین در سنگین‌وزن 

دومین نبرد انتقامی که به احتمال بسیار زیاد در المپیک پاریس شاهدش خواهیم بود، در سنگین‌وزن رقم می‌خورد. جایی که امین میرزازاده، کشتی‌گیر بااخلاق و باتجربه کشورمان احتمالا با غول کوبایی روبه‌رو خواهد شد و برای گرفتن انتقام المپیک توکیو با او مبارزه خواهد کرد. امین که در وزن 130 کیلوگرم روی تشک حاضر می‌شود، تنها فرنگی‌کار ایران است که در رده نخست رنکینگ جای دارد.

حسن یزدانی با نام مستعار «پادشاه» یکی از ستاره‌های تماشایی است که در گزارش newsday حضور دارد. این گزارش که درباره مسابقات کشتی المپیک است، ستاره‌هایی را معرفی کرده که باید کارشان را در پاریس دنبال کرد. او از شانس‌های اصلی کسب مدال طلا در المپیک پاریس است

دارنده مدال طلای جهان ۲۰۲۳ طبق روال در دور نخست به مصاف یکی از هشت کشتی‌گیر خارج از رنکینگ می‌رود و در صورت برتری با برنده آدام کون آمریکایی و رقیبش در دور نخست مبارزه خواهد کرد. در غیاب رضا کایالپ ترکیه‌ای که به دلیل دوپینگ از المپیک‌ محروم شد، میخایین لوپز اسطوره سنگین‌وزن جهان و دارنده چهار طلای المپیک و پنج طلای جهان از کوبا، جدی‌ترین رقیب میرزازاده برای رسیدن به مدال طلای المپیک است. لوپز 42 ساله در بین هشت نفر برتر رنکینگ قرار ندارد و مصاف او با میرزازاده در هر مرحله‌ای امکان‌پذیر خواهد بود. این غول کوبایی که در توکیو میرزازاده را شکست داده بود، به دنبال پنجمین طلای المپیک خود است تا عنوان بهترین فرنگی‌کار دنیا را از آن خود کند. 

کشتی آزاد مسیر دشوار رحمان تا فینال 

کشتی آزاد ایران در وزن 57 کیلوگرم موفق به کسب سهمیه نشد، اما در وزن 65 کیلوگرم رحمان عموزاد را در ترکیب دارد که چشمش به سکوی قهرمانی است. البته که او برای ایستادن روی سکوی نخست کار بسیار دشواری دارد. دارنده مدال طلای جهان در رده دوم رنکینگ قرار گرفته است. رحمان با پیروزی بر یکی از هشت کشتی‌گیر خارج از رنکینگ، در دومین مبارزه به مصاف برنده دیدار اسلام دودایف کشتی‌گیر روس آلبانی که طلای اروپا 2024 را به گردن آویخته و رقیبش خواهد رفت. حضور اسماعیل موسوکایف کشتی‌گیر روسی‌الاصل مجارستان و دارنده مدال طلای جهان ۲۰۲۳ و حاجی علی‌اف دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک و سه طلای جهان از آذربایجان در سمت جدول عموزاد، کار آزادکار کشورمان تا نیمه‌نهایی و فینال را سخت خواهد کرد. 

دیدار زودهنگام یونس و حریف آمریکایی

در وزن ۷۴ کیلوگرم یونس امامی خیلی زود به قسمت دشوار مبارزاتش می‌رسد. او در رده هشتم رنکینگ جای دارد و در صورت پیروزی برابر غیررنکینگی‌ها، سخت‌ترین و حساس‌ترین مبارزه‌اش را باید برگزار کند که به نوعی می‌تواند حکم فینال زودهنگام را برای او داشته باشد. او در این مبارزه کایل دیک دارنده مدال برنز المپیک و چهار طلای جهان از آمریکا را پیش رو خواهد داشت. کسی که جزو شانس‌های اصلی قهرمانی در المپیک پاریس به حساب می‌آید. 

دومین نبرد انتقامی که به احتمال بسیار زیاد در المپیک پاریس شاهدش خواهیم بود، در سنگین‌وزن رقم می‌خورد. جایی که امین میرزازاده، کشتی‌گیر بااخلاق و باتجربه کشورمان احتمالا با غول کوبایی روبه‌رو خواهد شد. کسی که در 42 سالگی به دنبال پنجمین طلای المپیک و عنوان بهترین فرنگی‌گار جهان است

طلا را برای یزدانی کنار گذاشتیم

زمانی که حسن یزدانی تصمیم گرفت در فاصله چند ماه مانده به المپیک کتف مصدومش را جراحی کند، بسیاری از طرفداران او نگران بودند که او به المپیک نرسد. حالا اما یزدانی نه‌تنها طبق وعده‌اش خود را به المپیک رسانده، بلکه مدعی اصلی قهرمانی در این رقابت‌هاست. البته که قهرمانی با شکست دیوید تیلور آمریکایی شیرین‌تر بود اما رقیب دیرینه حسن در المپیک و جهانی تصمیم به خداحافظی گرفت تا یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های غایب المپیک پاریس باشد. 

حالا چهره شاخص و عنوان‌دار کشتی آزاد کشورمان در رده دوم رنکینگ جای دارد. او با عبور از کشتی‌گیر خارج از رنکینگِ، در دومین مبارزه به مصاف برنده دارن کوروگلیف کشتی‌گیر روسی‌الاصل یونان و دارنده دو مدال طلای اروپا و حریفش در دور نخست خواهد رفت. مایلس آمینه از سن مارینو یا کشتی‌گیر مغول حریفان احتمالی یزدانی در نیمه‌نهایی خواهند بود. آرون بروکس که با شکست دیوید تیلور در انتخابی تیم ملی آمریکا راهی المپیک می‌شود در بین هشت نفر برتر رنکینگ حضور ندارد و ممکن است در هر مرحله‌ای با حسن یزدانی روبه‌رو شود.

حسن یزدانی با نام مستعار «پادشاه» یکی از ستاره‌های تماشایی است که در گزارش newsday حضور دارد. این گزارش که درباره مسابقات کشتی المپیک است، ستاره‌هایی را معرفی کرده که باید کارشان را در پاریس دنبال کرد. 

آذرپیرا، خارج از رنکینگ

کشتی آزاد ایران هم یک نماینده خارج از رنکینگ هشت نفر برتر دارد. امیرعلی آذرپیرا نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم ایران در این رقابت‌هاست که به خاطر نبودنش در رنکینگ، رقبایش از حالا مشخص نیستند و باید منتظر قرعه او در این رقابت‌ها باشیم.

پادشاه دوباره تاج را می‌خواهد

در کشتی آزاد هم تنها کسی که در رده اول رنکینگ حضور دارد، نماینده سنگین‌وزن است. کسی که از اصلی‌ترین شانس‌های کسب مدال طلای المپیک است و احتمالا با فتح سکوی نخست، بار دیگر تاج پادشاهی را روی سر خود بگذارد. امیرحسین زارع دارنده مدال‌های طلای جهان و برنز المپیک در 125 کیلوگرم وارد تشک می‌شود. او در صورت برتری در دور نخست، در مبارزه دوم به مصاف برنده دنگ از چین و حریفش می‌رود. طاها آکگل ترک نیز با قرار گرفتن در رده چهارم رنکینگ در سمت جدول زارع قرار دارد و احتمال رویارویی آنها در نیمه‌نهایی وجود دارد.