مشاور اقتصادی پزشکیان، کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه ما در سایه تحریم‌ها یک مرگ تدریجی را تجربه می‌کنیم، گفت: به نظر من برای ایران ادامه زندگی در تحریم غیرممکن است. نه این‌که نمی‌شود، ولی دیگر اسم آن زندگی نیست؛ مرگ تدریجی است. 

حجت میرزایی با حضور در کافه خبر خبرآنلاین، در توضیح شرایط پیش روی کشور تاکید کرد: در جزیره بسته که هیچ ارتباطی با دنیا ندارد، روز به روز افراد گرسنه‌تر، فقیرتر، خشن‌تر و ناامیدتر می‌شوند. یعنی می‌شود زنده ماند، ولی زندگی نمی‌شود کرد. همچنان که در ۱۲ سال گذشته، از سال ۹۱ که تحریم‌ها شروع شد، ما هر روز فقیرتر و فقیرتر شدیم و هر روز امیدمان کمتر شده است و چشم‌اندازی برای ما نیست. 

وی ادامه داد: واقعیت این است که در ۱۲ سال گذشته درآمد ارزی کشور از ۱۲۰ میلیارد دلار به حدود ۴۰ میلیارد دلار رسیده است. در سال 1402 حدود ۱۷ میلیارد دلار کسری تراز تجاری داشتیم و این رقم نسبت به سال قبل از آن که ۵ میلیارد دلار بود، تقریبا ۳.۵ برابر شده است.

میرزایی توضیح داد: با این تحریم و این سازوکاری که ناشی از تحریم شکل گرفت، ما با خروج سرمایه بزرگی مواجه شدیم؛ به طوری که تقریبا سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار خروج سرمایه اتفاق افتاد و براساس گزارش‌های رسمی سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز از ایران فرار کرده است. 

این کارشناس اقتصادی افزود: تقریبا تمام چیزهایی که امروز می‌بینیم، مثل تخریب ناگهانی بورس، از همین شرایط نشات می‌گیرد. در سه سال اخیر ارزش دلاری بورس از حدود ۴۰۰ به ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده و تقریبا یک‌سوم شده است. از سوی دیگر، به این دلیل که نتوانستیم و یا نخواستیم تحریم را برداریم، ارز به یک قیمت مبنا تبدیل شده و این قیمت مبنا، تورم را تقریبا تا ۲ برابر بالا برده و با جهش‌های ناگهانی ارز مواجه شویم. کالاهایی هم که فکر می‌کردند ربطی به ارز ندارد، مثل مرغ و گوشت و...، جهش‌های عجیب ۸ برابری پیدا کردند؛ ۸۰۰ درصد رشد در قیمت‌ها.

وی گفت: تحریم‌ها در ۱۲ سال گذشته دست‌کم ۳۰ درصد سفره مردم و قدرت خرید مردم را کوچک‌تر و طبقه متوسط را با فروپاشی مواجه کرده است. 

پزشکیان هیچ تصمیمی

 برای افزایش قیمت بنزین ندارد

مشاور اقتصادی پزشکیان، تأکید کرد: مطلقا هیچ تصمیمی در تیم مشاوران آقای پزشکیان و حتی در ذهن‌شان برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

میرزایی، تصریح کرد: در ۴ مناظره‌ای که من حضور داشتم، نمایندگان آقای جلیلی به صراحت گفتند که قیمت بنزین را بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان افزایش می‌دهیم و قصد داریم از طریق طرح وان، بنزین را در میان مردم توزیع کنیم.

وی با اشاره به اینکه این طرح آثار تورمی بسیار وحشتناکی دارد و مردم را به وضعیت خیلی بدتری خواهد کشاند، یادآور شد: اصلا بنزین و ناترازی بنزین، راه‌حلی به نام افزایش قیمت ندارد، زیرا تا وقتی که در تحریم هستیم و با نوسانات ارزی مواجهیم و این نوسانات ارزی به تورم حدود ۲۰ درصد بالاتر از تورم ساختاری منجر می‌شود، هر تصمیمی برای فزایش قیمت بنزین، به جهش‌های بزرگ‌تر تورمی منجر خواهد شد. 

به گفته وی، پزشکیان از روز اول گفت که ما هیچ برنامه‌ای برای شوک‌درمانی و جهش‌های قیمتی که ممکن است آثار و تبعات فقیرکننده داشته باشد و یا اضطراب مردم را بیشتر کند، نداریم.