رئیس‌جمهور به ۴وزیر دستور داد؛

اقدام لازم برای مقابله با گران‌فروشی

حسن روحانی به چهار وزیر کابینه دستور داد تا اقدامات لازم و موثر در زمینه توزیع کالاها و مقابله با گران‌فروشی انجام شود. به گزارش ایلنا، رئیس‌جمهور به وزاری صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و کشور دستور داد تا به منظور کنترل و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات، اقدامات لازم و موثر را در توزیع، عرضه و فروش کالاها با قیمت مناسب به عمل آوردند. همچنین حسن روحانی به وزیر دادگستری دستور داد تا سازمان تعزیرات حکومتی با گران فروشان مطابق با قوانین و مقررات برخورد کند.

    

مرکز آمار:

نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین به ٥١.٤ درصد رسید 

در فروردین ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان اردبیل با ٧,٠ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با ٣.٠ درصد افزایش می‌باشد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٥١.٤ درصد است.  به گزارش ایلنا، در فروردین ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٠,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان اردبیل با ٧.٠ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با ٣.٠ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٥١.٤ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (٦٣.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٣.٢ درصد) است. یعنی خانوارهای ساکن استان کردستان به طور متوسط ١٢.٠ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان قم به طور متوسط ٨.٢ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به عدد ٣٠.٦ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان (٣٦.٥ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٢٥.٤ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در فروردین ماه ١١.١ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٠ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. 

    

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی خبر داد:

نخستین معامله بورسی نفت در سال 98 

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: یک میلیون بشکه نفت خام سنگین با قیمت 63.51 دلار عرضه شد که در نهایت 70 هزار بشکه با قیمت 60 دلار 68 سنت معامله شد. امیرحسین تبیانیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اولین عرضه نفت در بورس سال 98 اظهار داشت: امروز طبق روال هر هفته یک میلیون بشکه نفت خام ایران در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه شد. عرضه‌های قبلی نفت خام سبک و میعانات بود اما اینبار برای نخستین بار نفت خام سنگین عرضه شد. وی افزود: یک میلیون بشکه نفت خام سنگین با قیمت 63.51 دلار عرضه شد که در نهایت 70 هزار بشکه با قیمت 60 دلار 68 سنت معامله شد. نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی تصریح کرد: بنا بر تعهد قانونی که در بودجه 98 برای ما ایجاد شده امسال برای اولین بار نفت خام سنگین را عرضه کردیم ولی فرایند فروش و تسویه تفاوتی با نفت خام سبک ندارد. وی گفت: به تناسب قیمت‌ها، شرایط  و امکان پرداخت خریداران، می‌توانند هر هفته در عرضه‌ها شرکت کنند و شرکت ملی نفت هم خود را متعهد می‌داند هر هفته عرضه را انجام دهد و خریدار به تناسب قیمت بازار هر زمان که امکان داشته باشد نسبت به خرید در بورس اقدام می‌کند.