ساعت ۲ و بیست دقیقه بامداد شنبه، ۵ آبان ماه سال جاری، تهرانی‌ها با صدای چندین انفجار پیاپی از خواب بیدار شدند یا اگر خواب نبودند هشیارتر شدند. به این ترتیب یکی از بی سابقه‌ترین تقابل‌های مستقیم میان ایران و اسرائیل رقم خورد و بنا به ادعای طرف‌های اسرائیلی حمله به ۲۰ پایگاه نظامی ایران در سه مرحله انجام شد.

به گزارش اقتصاد24، در پی این حمله قیمت سکه که در روز‌های قبل بین کانال ۵۴-۵۵ میلیون در نوسان بود، در کانال ۵۲ میلیون قیمت خورد. سکه‌های با فاکتور رسمی که در هفته‌های اخیر در بازار کم‌یاب شده بود هم‌اکنون بدون مشتری مانده است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد اکثر صرافی‌ها و سکه فروش‌ها در این ساعات از خرید سکه خودداری می‌کنند تا روند بازار مشخص شود.

ما شاید عجیب‌ترین واکنش را بتوان از بازار سرمایه دید. بازار سهام در واکنش به این اتفاقات، با سبزپوشی تمام کار خود را آغاز کرد به طوری که در اکثر سهام شاخص ساز با صف خرید همراه بود. بورس اولین روز کاری هفته جاری را پر قدرت آغاز کرد. بازار سرمایه پس از اتفاقات شب گذشته که حاکی از حملات ضعیف رژیم صهیونیستی به چند نقطه در کشور است فعالیت دیروز خود را شروع کرد و بسیاری از شاخص‌ها سبزپوش ظاهر شدند به نحوی که تا ساعت ۱۰ شنبه، حدود ۷۰ درصد بازار با صف خرید همراه بود در نهایت با رشد 24 هزار واحدی شاخص کل، معاملات پایان یافت.

اما قیمت دلار نیما که از هفته‌های قبل بی وقفه در حال افزایش و تغییر کانال قیمتی بود، امروز بعد از مدت‌ها بدون تغییر اعلام شد. در معاملات آخرین روز هفته قبل دلار نیما رکورد زد و از کانال ۴۹ هزار تومان عبور کرد؛ دلار نیما درحالی همچنان افزایش می‌یابد که وزیر اقتصاد بار‌ها از کاهش اختلاف دلار نیما و آزاد سخن گفته است. هرچند تاکنون اختلافی کم نشده و به همان اندازه که نیما رشد کرده بازار آزاد هم افزایش یافته است.

همچنین قیمت دلار بازار آزاد با کاهش محسوس به کانال ۶۵ هزار تومان بازگشت. این کاهش به دلیل عوامل متعددی نظیر افزایش عرضه و کاهش تقاضا در پی آرامش نسبی بازارها قابل تحلیل است.

قیمت طلا ۱۸ عیار شنبه ۵ آبان از ابتدای معاملات بازار بیش از گرمی ۲۰۰ هزار تومان عقب رفتو هر گرم طلا ۱۸ عیار دیروز چهار میلیون و ۳۹۴ هزار تومان به ثبت رسید و قیمت سکه امامی همپای نرخ طلا معادل یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تقلیل پیدا کرد. صراف‌ها هر قطعه سکه امامی را ۵۳ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان فروختند و نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز هر کدام ۵۰۰ هزار تومان ارزان شدند. یورو خدماتی با این حال ۱۶۵ تومان گران شد و در نیمه کانال ۵۴ هزار تومان ایستاد. قیمت سکه طرح جدید نیز با افت بیش از ۳ میلیون‌تومانی به عدد ۵۱ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان کاهش یافت. همچنین سکه طرح قدیم با کاهش ۱.۶ میلیون تومانی ۴۷ میلیون تومان قیمت خورد.

معامله‌گران معتقد هستند قیمت سکه نیم نگاهی به نوسانات دو مولفه اصلی خود یعنی «دلار» و «اونس طلا» دارد و اگر این دو از مرز‌های مقاومت عبور کنند، احتمال نوسان مثبت قیمت در بازار داخلی نیز قوت خواهد گرفت. این در حالی است که بازار طلا و سکه در حالی معاملات اولین روز هفته را آغاز خواهد کرد که قیمت‌ها در هفته گذشته نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد؛ نوساناتی که در سایه تغییرات قیمت «اونس طلا» و «دلار» و همچنین «افزایش تقاضا» شکل گرفته است.

براساس بررسی‌ها هفته گذشته حباب سکه نیز با رسیدن به سطح ۱۴ میلیون تومان، رکورد تازه‌ای را ثبت کرد، اما با اقدام بانک مرکزی در افزایش روز‌های حراج هفتگی و عرضه سکه، تقاضای کاذب کاهش یافت و این حباب در انتهای هفته به کمتر از ۱۰ میلیون تومان رسید. اگر اونس طلا به رشد خود ادامه دهد و از مرز‌های مقاومت‌های مهم عبور کند، احتمال افزایش قیمت در بازار داخلی نیز وجود دارد. همچنین عوامل بنیادی مانند «نرخ بهره»، «سیاست‌های اقتصادی»، «نوسانات بازار‌های جهانی» و «انتخابات آمریکا» از عوامل مؤثر بر روند آینده طلا هستند. با این همه کارشناسان معتقد هستند سکه در سطح ۵۶ میلیون تومان مقاومت قوی دارد و عبور از این سطح، زمینه ساز بازگشت سکه به روند صعودی خواهد شد.