در نشستی با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، نمایندگان مجلس و معاون وزیر کشاورزی، راه‌های افزایش صادرات زعفران بررسی شد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، در این نشست گفت: مدیریت قیمت باید به گونه‌ای باشد که جذابیت بازار از دست نرود و به شکلی برخورد کنیم که مانند پسته، بازار خود را از دست ندهیم. ایران توان و ظرفیت افزایش سطح صادرات زعفران را دارد و تنها به هماهنگی و مدیریت بهتر بازار نیازمند است.

در ادامه حسین عبده تبریزی، کارشناس بازار سرمایه، نیز با تأکید بر این اصل که بازار وظیفه حاکمیتی ندارد و این ایده در جریان بازار مطرح شده است، گفت: آنچه در روند کار باید مورد توجه باشد، بازرگانی این محصول است. نباید تجارتمان به صورت انحصاری دنبال شود، بنابراین رقابتی کردن آن باید در دستورکار باشد.

او ادامه داد: بازارگردانی زعفران در بازار سرمایه مسئله مهم دیگری است که باید در مورد آن فکری کرد. در واقع ضرورت دارد به کمک بازارگردان، کف قیمت زعفران تعیین شود و دولت یا همان شورای قیمت‌گذاری زعفران از این پروسه کنار روند.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده در این نشست بالغ بر ۸۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود با این وضعیت ایران باید به عنوان قیمت‌گذار جهانی عمل می‌کرد که متأسفانه به دلیل عملکرد ضعیف، ایران در حوزه زعفران نتوانسته به جایگاه اصلی خود برسد.

طبق آمارهای گمرک میزان صادرات زعفران ایران در سال برابر با ۳۰۰ تن و میزان مصرف داخلی این محصول ۱۰۰ تن برآورد می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها در سال جاری ۳۲۰ تن برداشت زعفران خواهیم داشت و از آنجا که انبارهای نگهداری زعفران تقریباً خالی هستند می‌توان اذعان داشت که قدرت نقدشوندگی این محصول در بازار سرمایه بالا خواهد بود.