شانزدهمین جلسه هیأت نمایندگان دوره دهم اتاق بازرگانی ایران با محوریت موانع بخش خصوصی در حوزه تولید برگزار شد. در این جلسه درباره موضوعات مختلف از جمله خاموشی 52 روزه خطوط تولید و آثار تورمی افزایش احتمالی قیمت بنزین صحبت به میان آورده شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در ابتدای نشست، علی محمدابوئی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن و عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، از روند اتاق ایران انتقاد کرد و گفت اگر اتاق ایران تشکل تشکل‌هاست باید بتواند مشکلات صنعت و بازرگانان را منتقل کند. اما مسیر اتاق به نحوی پیش رفته که نمی‌تواند از دولت و حاکمیت انتقاد کند و از جوّ انتخابات فاصله نگرفته است.

او افزود: تولیدکنندگان ۵۲ روز با خاموشی مواجه شدند و تقریبا هفت ماه از سال جلوی صادرات گرفته شد. اتاق به این مشکلات صنایع رسیدگی نکرد و خروجی اتاق به کارزاری برای قوا تبدیل شده است. تبادل نظرات بخش صنعت، معدن و کشاورزی و انتقال به دولت، باید جای خود‌محوری را در اتاق بگیرد. اگر اتاق تشکل تشکل‌هاست، نباید تشکل موازی دیگری وجود داشته باشد و باید به روند توقف صادرات در ۶ ماه گذشته و زندانی‌ شدن بزرگ‌ترین صنعت‌گران رسیدگی کند. در راستای مشکلات تولیدکنندگان، شهرام زارع، عضو هیات نمایندگان اتاق شهرکرد در ابتدای نشست عنوان کرد که در سه ماه اخیر، سه روز در هفته برق صنایع قطع بود. یعنی ۱۵ روز در ماه، تولید به کل تعطیل شد. اما صنعت‌ستیزی در کشور باعث می‌شود که به‌رغم خاموشی‌ها، بخش خصوصی مجبور به انجام تمام تعهدات خود باشد.

همچنین فرج الله معماری، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران، در زمینه انتظارات بخش خصوصی از دولت گفت: کسری بودجه گسترده، اقتصاد نفتی، افزایش هزینه مبادله، ناترازی‌ها، رشد اقتصادی ناپایدار، ساختار اداری ناکارآمد و کاهش نسبت تشکیل سرمایه به تولید ناخالص داخلی همه از مواردی است که اقتصاد ایران را درگیر کرده و در همین زمینه، حضور بخش خصوصی در اقتصاد ملی ضرورت دارد. دولت در همه این زمینه‌ها با توجه به محدودیت‌هایی که با آن مواجه بوده، باید به بخش خصوصی اجازه دهد که با ورود به صحنه، خود کمکی برای دولت شود.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، در مورد مباحث ناترازی عنوان کرد که بسیاری از مصوبات دولت مانند ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار، ناکارا بوده و حتی یک ریال بابت آن پرداخت نشده است. ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق نیز در تکمیل آن ماده انتشار یافت که خود به بحران افزود. این مشکلات به دلیل مشورت نکردن با بخش خصوصی است چرا که طبق این قوانین صنعت‌گر باید خود نیروگاه‌داری کند. این موضوع هیچ‌جای دنیا وجود ندارد و این دو تخصص از یک‌دیگر جدا هستند.

یکی از موضوعاتی که نجفی به آن پرداخت، موضوع افزایش قیمت بنزین بود. او در همین زمینه اضافه کرد که مدل‌هایی توسط هوش مصنوعی طراحی شده که می‌تواند هر نوسانی را پیش‌بینی و سازماندهی کند تا تاثیر سیاست‌های اتخاذشده از پیش تعیین و بررسی شود تا از فشار مضاعف بر مردم کاسته شود. در سال 98، در طی سه ماه، ۶۸ درصد تورم بر کشور به دنبال افزایش قیمت بنزین تحمیل شد. در همین زمینه بررسی متغیرها و پیامدهای سیاست‌ها با توجه به مدل‌های اقتصادی ضروری است.

لازم به ذکر است که او در نهایت طرح پیشنهادی را به جهت حساسیت موضوع مطرح نکرد و عنوان کرد که پیشنهادهای کمیسیون در زمینه افزایش قیمت بنزین به صورت خصوصی به رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه خواهد شد. حجت‌اله میرزایی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، نیز تصریح کرد: سیاست سرکوب مالی بخش تولید از 10 سال پیش در کشور آغاز شده است. در همین زمینه، کنترل تورم نیز با سرکوب مالی و ارزی در بازار پول و سرمایه اتفاق افتاده است. اما راه بهتر کنترل تورم، حمایت از تولید، رشد و رونق بوده که در دستور کار قرار نگرفته است.