وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه بیش از سه دهه فعالیت مستمر در مدیریت اقتصادهای کلان و کوله‌بار تجربه دارم، گفت: مسئولیت وزارت اقتصاد را زمانی برعهده می‌گیرم که مشکلات اقتصادی ریشه‌دار کشور به نقاط بحرانی نزدیک شده است. راه بسیار پرخطری در پیش‌روی سیاست‌گذاری اقتصادی با انتخاب محدودی وجود دارد.

به گزارش ایلنا، عبدالناصر همتی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: قول می‌دهم تمام همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست و جلب مشارکت مردم به کار می‌گیرم. برای این هدف تعامل مناسب داخلی و خارجی برای ارتقای سطح رفاهی مردم اولویت ما است.

او تصریح کرد که هدف برنامه من عملکرد موفق اقتصادی با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در شکل ثبات اقتصادی، تورم پایین و رشد اقتصادی بالا و بیکاری پایین و توزیع مناسب درآمد در جهت کاهش فقر است.

رئیس پیشین بانک مرکزی ادامه داد: رشد اقتصادی منابع محور و متکی به نفت، در کنار بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از تورم مزمن در پنج سال گذشته قدرت اقتصادی و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است که از خداوند متعال می‌خواهم با یک وفاق ملی و همراهی همه گروه‌ها برای رفع چالش‌ها تلاش گسترده‌ای صورت گیرد.

همتی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل مهم در ایجاد مشکلات و چالش‌های اقتصادی و بازدارنده رشد و توسعه اقتصادی کشور وجود نااطمینانی گسترده در اقتصاد کشور است که از بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود برای دستیابی به توسعه اقتصاد پایدار را سلب کرده است، افزود: تأکید بر رشد اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال از طریق توسعه بخش خصوصی و ایجاد محیطی مناسب برای فعالیت و سرمایه‌گذاری مولد بخش خصوصی و بهبود فضای کسب‌وکار، کاهش بروکراسی اداری و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، انرژی، ارتباطات برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری پیش نیاز رشد ۸ درصدی مورد هدف برنامه هفتم است.

او یادآور شد: یادآور شد: حمایت از صادرات غیرنفتی از طریق پیگیری اصلاح سیاست‌های ارزی که به سیاست های ما لطمه می‌زند، متنوع‌سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، تسهیل‌گری مالی برای توسعه فناوری و نوآوری، کنترل تورم و ثبات اقتصادی از طریق اعمال سیاست‌های پولی و مالی، انضباطی با اقدام هماهنگ بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای کنترل کسری بودجه و مهار نقدینگی، اصلاح نظام بانکی و افزایش کارایی بانک‌ها و کاستن از ناترازی موجود در سیستم بانکی، مدیریت انتظارات تورمی، شفافیت در سیاست‌گذاری و ارتباط موثر با جامعه، اصلاح ساختار اقتصاد از طریق خصوصی سازی و کوچک‌سازی دولت و افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد، مولدسازی دارایی‌های دولت، کاهش مداخله دولت در اقتصاد، ایجاد رقابت سالم و افزایش کارایی و اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وزیر پیشنهادی اقتصاد بیان کرد: افزایش عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی، شفافیت و مبارزه با فساد از طریق شفافیت در تصمیم‌گیری و عملکرد دولت، انتشار منظم اطلاعات مالی و اقتصادی، تقویت نهادهای نظارتی و تنظیم‌گری، جرم‌انگاری اقتصاد و برخورد قاطع با مفسدان، بازگرداندن اعتماد عمومی به دولت، تقویت روابط اقتصادی از طریق گسترش روابط تجاری با سایر کشورها خصوصاً کشورهای منطقه و دولت، متنوع سازی صادرات و جذب سرمایه‌گذار خارجی، بهره‌مندی از تجربیات سایر کشورها و دسترسی به بازارهای جهانی از دیگر مواردی است که به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

همتی همچنین در دفاع از عملکرد خود در بانک مرکزی گفت: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ جمعا ۲۸۶ میلیارد دلار بانک مرکزی در بازار ارز تزریق کرد، در دوره ۳ ساله فشار حداکثری نه تنها یک دلار ارز تزریق نکردند بلکه یک میلیارد دلار به ذخایر ارزی اضافه کردند، ریاست بانک مرکزی برای من جز پرافتخارترین دوران زندگیم به شمار می رود و من همیشه به دوره خودم افتخار خواهم کرد. ترامپ و پامپئو اعلام می کردند که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را در تهران جشن خواهیم گرفت اما توانستند؟ چه کسی جلوی آن ها ایستاد؟ آیا فکر می کنید مسائل همین طوری حل شد؟