یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: جلیلی پنهان نمی‌کند که می‌خواهد یک اقتصاد بسته و رو به عقب را در ایران حاکم کند. دخالت حداکثری دولت در اقتصاد و مشارکت حداقلی بخش خصوصی، واکنش بازار را به دنبال خواهد داشت. در صورت پیروزی جلیلی سیاست خارجی نیز بسته‌تر خواهد شد و واکنش‌های منفی در بورس و بازار ارز خواهیم دید.

سعید لیلاز در گفت‌وگو با انتخاب، درباره راهکار دولت بعدی برای عبور از بحران‌های اقتصادی بیان کرد: دولت آینده چاره‌ای جز دراز کردن دست جلو مردم ندارد. ما دیگر منابع بیکران به عنوان رانت نداریم و باید کشور را با سرمایه‌های مردمی اداره کنیم. برای این کار باید بتوانیم اعتماد ملی را از طریق افزایش مشارکت مردم جلب کنیم، از نظر فرهنگی نیز زندگی مردم و طبقه متوسط را به رسمیت بشناسیم. سرمایه‌های داخلی و خارجی باید به سمت توسعه زیرساخت‌ها جذب شود و ارتقای بهره‌وری و مبارزه با فساد نیز دو وظیفه مهم دولت بعدی است. دولت باید دخالت در اقتصاد را کاهش دهد و در صدر همه‌ی اینها، در اولین فرصت باید فشار وحشتناکی را که بر توده حقوق‌بگیر وجود دارد، کم کنیم.

او ادامه داد: ما مردم را در ۶ سال اخیر غارت کردیم، توده ایرانی را غارت کردیم، تولید ثروت داشتیم، اما به مردم نرسیده است. به همین علت همه می‌گویند اگر دولت سیزدهم کار کرده پس چرا سر سفره ما نیست؟ تمام پول‌هایی که از سفره محرومان دزدیده شده در کاناداست. اگر ما تولید ملی نداشتیم، قدرت خرید همه کاهش پیدا می‌کرد، اما وقتی تولید ملی مثبت می‌شود، همزمان حقوق ۲۰ میلیون خانواده اضافه نمی‌شود، این ارزش افزوده منجر به سود اضافی می‌شود که اصلا در ایران نمی‌ماند. ما به شدت در حال کار کردن برای دولت ترودو در کانادا هستیم. پزشکیان می‌خواهد این روند را پایان دهد.