در تنگنا قرار دادن افراد برای خرید آنچه که نمی‌خواهند، تبدیل به روند عادی در نانوایی‌ها شده و هیچ کس نیست تا به این وضعیت رسیدگی کند.

به گزارش اقتصاد24، زمانی که برای خرید نان به هر نانوایی مراجعه می‌کنید، باید کارت اعتباری خود را در کارتخوان هوشمند حاضر کشیده و تعداد نان مورد نظر و نوع آن را مشخص کنید. هرچند این تعیین نوع، فقط برای نان‌هایی همچون بربری و سنگک وجود دارد. نکته قابل تامل، اقدامات عجیب این نانوایی‌ها برای ارائه خدمات است؛ شاید در هر منطقه، حتی یک نانوایی هم به سختی بتوان پیدا کرد که برای خرید یک نان ساده، هزار و یک، اما و اگر پیش پایت نگذارد. «نان ساده نمی‌زنیم»، «نان ساده نداریم فقط خشخاشی»، «خشخاشی ما قیمت روی دستگاه نیست، باید دو تا نان خشخاشی توی دستگاه بزنی و کارت بکشی».

ساده‌تر بگوییم؛ در تنگنا قرار دادن افراد برای خرید آنچه که نمی‌خواهند، تبدیل به روند عادی در نانوایی‌ها شده و هیچ کس نیست تا به این وضعیت رسیدگی کند. دلیل این حرف، اعتماد به نفس بالای نانوایان است؛ زمانی که مشتریان از روند فروش آن‌ها شکایت می‌کنند، با توپی پر جواب می‌دهند: «نمی‌خواهی، نخر.» یا زمانی که از شکایت به اتحادیه حرف می‌شود، بدون نگرانی می‌گویند: «هرجا می‌خواهی برو شکایت کن. همینه که هست.»

چندی پیش سازمان غذا و دارو اعلام کرد بیشترین شکایت‌های اعلام شده به این سازمان در سال گذشته، درباره نانوایی‌ها و واحد‌های صنفی غذایی مانند رستوران بوده است. هرچند این نهاد اعلام نکرده که چه میزان به این شکایات رسیدگی شده و آیا گلایه‌ها نسبت به عملکرد نانوایی‌ها کاهش پیدا کرده یا خیر. در سطح شهر، به سختی می‌توان نانوایی را پیدا کرد که به دلیل تخلف پلمپ شده باشد؛ اما همچنان تخلفات تعدادی از نانوایی‌ها که متاسفانه تعداد آن‌ها کم هم نیست، ادامه دارد.

گفتنی است اواخر سال ۱۴۰۱ بحث گم شدن کیسه‌های آرد آن هم به تعداد زیاد مطرح شده بود که آخر سر هم مشخص نشد این کیسه‌ها از چه طریقی و توسط چه کسانی دست به دست شدند. از سویی دیگر فروش نان‌های گران اجباری، تبدیل به اصل فعالیت نانوایی‌ها شده و مردم نمی‌دانند باید این درد را به کجا ببرند. اگر به این منوال پیش برود، حتی نان هم از سفره‌ها حذف خواهد شد.