رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی:
رکود بازار لوازم خانگی به ۹۰ درصد رسید
ورود به سال جدید و قرارگیری در آستانه تغییر فصل، معمولا فرصت مناسبی برای بسیاری از بازارهای اقتصادی در داخل کشور به شمار میرود؛ افزایش تقاضا برای خرید وسایل جدید بهویژه کالاهای مصرفی، روند معمول رفتاری مصرفکنندگان است، اما طی سالهای اخیر، بسیاری از فشارهای اقتصادی باعث شده تا شاهد رونق چندان زیادی در این مواقع نباشیم. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتوگو با اقتصاد24، به وضعیت بازار داخلی لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: بازار از ابتدای سال جاری تاکنون، درگیر رکودی سنگین بوده، اما این اتفاق، تنها محصور به امسال نیست. طی سالهای اخیر بنا بر رخداد اتفاقات مختلف از جمله رشد تورم در بخش تولید و بازار، قیمتها افزایش یافت و توان مردم هم برای خرید رو به افول رفت. در برخی از مواقع و حتی در بخش فروش تعدادی از اقلام، این رکود به ۹۰ درصد هم رسیده و این اتفاق خبر خوشی نه برای بازار و نه صنعت لوازم خانگی است. این در حالیست که اغلب تولیدات برای سال قبل بوده و قیمتها گران نشده است.
اکبر پازوکی افزود: علیرغم آنکه تولیدکننده کالایی جدید با نرخی گرانتر به بازار عرضه نکرده، اما همچنان میزان خرید و فروش در بازار، پایین است. باید توجه کرد که تولیدکننده لوازم خانگی فقط برای بقا تولید میکند و به دلیل نبود بازارهای مناسب صادراتی، بیشتر چشم امید به بازار داخلی دارد. از آنجایی که تورم سایر بخشهای اقتصادی بر توان مردم برای خرید هم تاثیر گذاشته، تولیدکننده تمام توان خود را برای پایین نگه داشتن قیمتها به کار گرفته است.
او تصریح کرد: از آنجایی که تولیدکنندگان نگاهی جدی به بازار داخلی دارند، تمام تلاش خود را برای راضی نگه داشتن مصرفکنندگان به کار بردهاند، اما کاهش توان خرید و افزایش فشارهای تورمی، مسئلهای نیست که نه تولیدکنندگان و نه فروشندگان بتوانند برای آن چارهای بیاندیشند.
گفتنی است برخی از فعالان بازار لوازم خانگی، برخی افزایش قیمتهای اخیر مشاهده شده در بازار لوازم خانگی را بدون پشتوانه رسمی و قانونی میدانند. به گفته آنها امروزه لیستهای قیمتی بینامونشانی در بعضی از فروشگاههای لوازم خانگی در حال دست بهدست شدن بوده و فروشندگان براساس این فهرستهای جدید تغییر نرخ اعمال کردهاند. وجود فهرستهای قیمتی که پایههای قانونی نداشته، اما بازار با رویه آن پیش میرود، در کنار تمایل برخی از تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی برای تثبیت قیمتها در بازار، اتفاقی متناقض به نظر میرسد. بدیهی است افزایش هزینههای تولید بر نرخ تمام شده کالاها تاثیر مستقیم داشته باشد، اما در شرایطی که صنعتگران لوازم خانگی در این بازار رقابتی مشغول به فعالیت با حداقل سود هستند، شاید بتوان ردپای سوداگران را در التهاب بازار پررنگ دانست و فرصتطلبی سودجویان را عامل اصلی افزایش قیمتها در بازار لوازم خانگی تلقی کرد.
دیدگاه تان را بنویسید