یک کارشناس اقتصادی به بررسی حواشی خبر مالیات بر حساب بانکی و ماهیت این مالیات پرداخت.

سهراب دل‌انگیزان در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید کرد که با همه کارهایی که در حوزه مالیاتی باعث ایجاد نظم مالیاتی شود، موافق است و با هر اقدامی که با ایجاد ترس مالیاتی، فعالان اقتصادی را از فعالیت دور کند، به شدت مخالفت می‌کند.

او در این باره توضیح داد: نکته اساسی این است که بخشی از فعالان اقتصادی، مثل فعالان حقوقی یا حقیقی‌هایی که مبادلاتی با ارقام بالا دارند، ناچارند در هر شرایطی با نظام مالیاتی کشور کار کنند. با این حال، گروه‌های خردی وجود دارند که درآمد و چرخش مالی کمی دارند و بخش عمده آنها مشمول مالیات نیستند. حال اگر نظام مالیاتی بخواهد این افراد را وارد جرگه این نظام کند و برای آنها پرونده تشکیل دهد، هزینه‌های بسیاری را برای خود می‌تراشد. این کارشناس اقتصادی بیان کرد: تا زمانی که اصل مصوبه و آیین‌نامه اجرایی آن منتشر نشود، معلوم نیست که ماهیت آن به‌طور دقیق چه چیزی است. اما موضوع اصلی این است که این مصوبات باید بر اساس منطق، عقلانیت و عدالت باشد و اصلا لزومی ندارد که پیش از انتشار آیین‌نامه اجرایی آن، جزئیاتی از این قوانین اعلام شود. چراکه بسیاری از جزئیات باید در قالب این آیین‌نامه اجرایی منتشر شوند. دل‌انگیزان در ادامه به انتقاد از بهارستان‌نشینان پرداخت و گفت: متاسفانه به علت اینکه اطلاعات و آگاهی حقوقی لازم در نمایندگان مجلس وجود ندارد، این نمایندگان به جای آنکه قانون بنویسند، آیین‌نامه تنظیم می‌کنند. این در حالی‌ست که وظیفه مجلس قانون‌گذاری و ایجاد چارچوب‌هاست و تنظیم آیین‌نامه‌ها، مقررات و ارقام و اعداد در قالب این چارچوب‌ها بر عهده دولت و هیات وزیران است.

به زعم او، این وضعیت باعث شده که قانون‌زایی بیش از اندازه به یکی از مشکلات مهم کشور تبدیل شود. زیرا آن قدر قانون در کشور وجود دارد که هر قانون، دیگری را نقض می‌کند.