یک اقتصاددان درباره رفع تحریم‌های اخیر زیر مصوبه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد معتقد است: دلار هنور سلطه اصلی خود بر بازار را حفظ کرده و در بحث نفت و گندم و کالا‌های اساسی تعیین کننده است و نمی‌توان نفوذ آن را نادیده گرفت و هر چه که به رفع تحریم‌ها در هر بخشی و امکان ورود ارز به کشور کمک کند حتما مفید خواهد بود، اما مساله جا به جایی ارز و پول‌های کشور با کمترین هزینه همچنان دارای اهمیت است.

آلبرت بغزیان در گفتگو با اقتصاد 24، پذیرش FATF  را پیش‌زمینه تحولات لازم پس از تحریم دانست و افزود: باید توجه کرد که گاه یکسری از مسائل داخلی است که وضعیت را بغرنج می‌کند و عدم آشنایی کافی با مسائل و موارد باعث می‌شود این مسیری که مشخص است، برای عده‌ای مبهم باشد و باعث شود اصلا شهامت طرح مساله را پیدا نکنند، اما حقیقت این است که از نظر اقتصادی، پذیرفتن توافق FATF به نفع کشور است و نه بیرون ماندن از این کارگروه.

او  با اشاره به FATF در مساله تحریم‌ها و تاثیر یا عدم تاثیر آن بر روند رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: ماهیت FATF درباره نقل و انتقالات منابع مالی و یا وجوه است و دقیق ترش البته این است که مانع نقل و انتقال پول‌هایی است که احتمال می‌رود در راستای کمک به تروریسم جهانی باشد. در واقع دلیل تشکیل این گروه ویژه اقدام مالی نیز در راستای مبارزه و مقابله با تروریسم جهانی بوده است.

این اقتصاددان ادامه داد: در همین راستا باید پذیرفت تا زمانی که ما با این گروه ویژه اقدام مالی به توافق نرسیم، بحث FATF مانع انتقال پول‌های ما خواهد شد و تنها راه در این وضعیت جایگزین کردن یک مسیر دیگر است. در واقع زمانی که شرط پذیرفته شود موارد دیگری نیز مطرح می‌شود و برای مثال سوییفت هم درخواست تاییدیه خواهد داشت و از این جهت تنها راه، استفاده از راه‌های دیگر همچون غیردلاری است. البته دولت الان سعی کرده با عضویت در بریکس و یا شانگهای راه‌هایی پیدا کند، اما حقیقت این است که این روش‌ها و استفاده از آن زمان بر است. اما اگر بتوانیم اعتمادسازی کنیم حتما عضویت در FATF برای ایران بهترین گزینه است.

بغزیان در پایان با تأکید بر اینکه هر لغو تحریمی مفید است، خطرنشان کرد: تحریم‌ها نیز به طور معمول نخستین بخشی که در اقتصاد نشانه می‌گیرد و دقیق نیز نشانه گرفته است همین گردش ارز و راه‌های ورود آن است. مسئولان در این سال‌ها تلاش کرده اند راه‌های جایگزین بیابند که این راه‌ها گاه بسیار نیز هزینه زا بوده اند تا بتوانند درآمد‌های ارزی را به داخل کشور منتقل کنند و البته که نمی‌توان گفت این درآمد‌ها به همان سادگی که گفته می‌شود نیز انتقال پیدا می‌کنند، چون هر چند این تحریم‌ها دور زده می‌شود، اما به هر حال هزینه آن را می‌پردازیم.