کارشناسان اقتصادی در گفتگو با مهر درباره‌ی آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران اظها نظر کردند. علی فراقی گفت: در چندماه گذشته احتمال برگشت پول‌های بلوکه‌شده ایران قوی‌تر شده و خیلی از افراد و تحلیل‌گران اثرات احتمالی این اتفاق را قبل از وقوع ارزیابی کردند. برخی از فعالان اقتصادی و تحلیل‌گران فعال در بازار‌های مالی مختلف، آزادسازی پول‌های ایران را در تحلیل‌های خود لحاظ کرده بودند و این خبر قبل از اینکه اتفاق بیفتد پیش خورده بود.  او ادامه داد: حتی سیاست‌گذار اقتصادی نیز قبل از آزادسازی محل خروج این پول را مشخص کرده بود و تنها میخواهد از هیجانات احتمالی بازارها استفاده ببرد. در قسمت دیگر باید گفت هرچند افراد معدودی هنوز به دلیل اینکه استراتژی و تصمیمات خود را بر پایه قطعیت و اتفاق نهایی ترسیم کرده‌اند انتظار می‌رود در صورتی که این عمل به صورت کامل انجام شود و این منابع به چرخه اقتصاد وارد شود این تعداد از افراد بتوانند در بازه زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت به واسطه سیگنالی که از این اتفاق دریافت خواهند کرد در بازار تاثیراتی را به وجود بیاورند.

فراقی ابراز کرد: در مرحله آخر سرمایه‌گذاران خرد و مردم عادی هستند که همیشه احساسی و بر مبنای اخبار تصمیم می‌گیرند، این دسته همیشه واکنش‌هایی را بر بازار‌های مالی دارند و نباید تاثیر رفتار سرمایه‌گذاران خرد را نادیده گرفت و همیشه این نوع افراد بازارها را در مقاطعی هیجانی می‌کنند. این کارشناس اقتصادی در پایان افزود: دولت قبل از اینکه این پول‌ها وارد چرخه آزاد اقتصاد شود آنان را خرج کرده و اگر منابع جدیدی در آینده به دست دولت برسد صرفا خرج اقتصاد انقباضی و کنترل شدید قیمت‌ها خواهد شد.

یک کارشناس دیگر اقتصادی گفت: از چند منظر می‌توان به این موضوع نگریست؛ اگر نگاه کوتاه مدت داشته باشیم به هرحال هر بخشی از منابع و ثروت بلوکه شده کشور برگردد و استفاده شود اتفاق مثبتی است ولی اگر دید بزرگتری داشته باشین که تصویر هزینه منفعت است، فقط نباید به عدد نگاه کرد. پولی که گرفتیم از مدت‌ها قبل طلب ما بوده که باید بررسی شود به چه دلایلی این پول را نگرفتیم؛ بحث تحریم‌ها یک موضوع است و بحث دیگر اینکه در جریان تحریم‌ها مذاکراتی انجام سده بود اما نتوانسته بود منجر به آزادسازی اموال بلوکه شود.

آرش علوی در خصوص اینکه با این ارز قرار است دارو و کالای اساسی وارد شود آیا دست دولت برای تامین ارز صنایع و بخش تولید بازتر خواهد شد یا خیر نظر داد به هرحال از نظر تئوری این سخن درست است زیرا اگر با دید کوتاه مدت بنگریم مبنی بر اینکه یک کاسه‌ای داریم که حال قرار است ۶ میلیارد دلار منابع به این کاسه ریخته شود طبیعتا می‌تواند به خروجی‌ها کمک کند اما باز نگاه کنید که این کاسه‌ای که از سال ۱۳۹۷ درست شده تا به امروز با سیاست‌های اشتباه ارزی که بخش اعظم آن مربوط به عملکرد دولت و بانک مرکزی می‌شود حجم این کاسه

کوچک شده است‌.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: در واقع بسیاری از خریدهای مجاز کشور زمان زیادی معطل می‌شوند تا ارز بگیرند. در صورتی که اگر ورودی این کاسه ما بیشتر بود که توانش را هم داشتیم طبیعتا امروز با این مشکلات مواجه نبودیم. او ادامه داد: نرخ ارز از سال ۹۷ ۱۵ برابر شده است بنابراین ارزش و مقدار صادرات کشور باید یک رشد قابل توجهی می‌کرد اما این اتفاق نیفتاده است؛ همچنین در بسیاری از بخش‌ها به ویژه بخش‌هایی که خصوصی هستند شاهد عدم رسد و بعضا کاهش هستیم. رشد صنعتی مربوط به مواد خام و مواد خدادادی مثل فلزات و ... است.