دولت سیزدهم را باید دولت علامت سؤال‌های بزرگ در عرصه اقتصاد دانست؛ علامت‌های سؤالی که حتی با مصوبه و ابلاغیه نیز پاسخی را دریافت نمی‌کنند.

ارز 4200 تومانی حذف نشد!

به گزارش قرن نو، درحالی‌که بحث بر سر حذف ارز 4200 تومانی بسیار داغ است و مصوبات بودجه‌ای نیز حکایت از آن دارد که یارانه ریالی جایگزین یارانه ارزی شده، اما امروز انتشار خبری از سوی مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نشان می‌دهد که هنوز تکلیف این موضوع مشخص نیست.

در شرایطی بانک مرکزی خبر از ادامه روند تخصیص ارز برای واردات دارو داده است که در روزهای اخیر اظهارات وزیر بهداشت در خصوص پایان تخصیص ارز 4200 تومانی واردات دارو، بازار دارو را با چالش‌های جدی مواجه کرد و قیمت‌ها روند صعودی گرفت.

حالا از بانک مرکزی خبر می‌رسد، امروز معادل یک میلیارد دلار به واردات دارو اختصاص داده شده و این روند ادامه خواهد داشت.

مصطفی قمری‌وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در این‌باره نوشت: بانک مرکزی در ادامه روند تخصیص ارز برای واردات دارو، معادل یک میلیارد دلار به این امر اختصاص داد و این روند ادامه خواهد داشت.

این مسئله علامت سؤال بزرگی را مقابل مسئله مهم تخصیص یا عدم تخصیص ارز 4200 تومانی قرار داده و با وجود گذشت نزدیک به 24 روز از فروردین هنوز روشن نیست تکلیف یارانه ارزی چیست و ارز 4200 تومانی قرار است در چه پروسه‌ای حذف شود.

این وضعیت به عقیده کارشناسان می‌تواند زمینه را برای افزایش قیمت مهیا کرده و مشکلی چندباره را در اقتصاد تورمی متوجه اقتصاد ایران کند.

 

 

ابهام بزرگ در واردات خودرو

وزیر صمت از آزادسازی واردات خودرو خبر داده و تأکید کرده بود که در سال 1401 این اتفاق رخ خواهد داد اما با وجود همسویی و هماهنگی دولت و مجلس، مسئله واردات خودرو به مسئله‌ای بغرنج در بودجه تبدیل شد. قرارگیری و حذف مسئله واردات خودرو در قانون بودجه حالا این سؤال مهم را پیش‌‌روی افکارِعمومی قرار داده که تکلیف این مسئله چیست و اتفاقاً مقامات دولتی نیز شفاف‌سازی چندانی را دراین‌زمینه در دستورکار قرار نداده‌اند.

 

 

ابهام در قیمت ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن

درحالی‌که قرار است دولت نسبت به ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال اقدام کند تا بحران مسکن در ایران رنگ ببازد؛ اما هنوز رقم مشخصی برای هزینه ساخت مسکن در قالب این طرح مشخص نیست. درحالی‌که قیمت ساخت مسکن ازسوی سازمان نظام مهندسی در محدوده هفت میلیون تومان اعلام شده؛ اما رئیس جدید سازمان نظام مهندسی نسبت به بازنگری این رقم و کاهش عجیب نزدیک به دو میلیون تومانی آن اقدام کرده است. ازیک‌سو برخی مقامات، هزینه ساخت را نزدیک به چهار و نیم میلیون تومان و ازسوی‌دیگر برخی از مسئولان این رقم را نزدیک به شش میلیون تومان اعلام می‌کنند. این ابهام امکان برنامه‌ریزی از متقاضیان را سلب کرده است.

 

 

از ثبت‌نام جدید برای سهام عدالت چه خبر؟

حتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  وعده ثبت‌نام از متقاضیان سهام عدالت را داده است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز این مهم را تأیید کرده، اما در سوی دیگر رئیس سازمان خصوصی‌سازی و مقامات بورس معتقدند سهامی برای واگذاری به مردم باقی نمانده و این وضعیت جمعیتی نزدیک به ده میلیون نفر که متقاضی دریافت سهام عدالت هستند را با ابهام مواجه کرده است.

 

 

بنزین و گازوئیل چه می‌شود؟

تأیید و تکذیب تغییر مکانیزم تخصیص یارانه بنزین و شارژ کارت‌های سوخت، داستان ادامه‌دار صحنه اقتصاد ایران در سال گذشته بود؛ درحالی‌که نمایندگان مجلس از تصمیم دولت برای تخصیص سهمیه بنزین به فرد به جای خودرو خبر می‌دادند، این موضوع با تکذیب روبه‌رو شد؛ اما در نهایت کیش و قشم به عنوان مرکز پایلوت برای اجرای این طرح اعلام شدند و حالا این سؤال مهم ازسوی افکارِعمومی مطرح است که آیا نحوه تخصیص سهمیه بنزین تغییر می‌کند؟

این فهرست هر روز در حال طولانی‌تر شدن است و امکان پیش‌بینی اقتصاد با طولانی شدن این فهرست سلب شده است.