پوشاک دیگر در اولویت خرید شب عید نیست
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از رکود بیسابقه و افزایش ۴۰ درصدی قیمت پوشاک در بازار نوروزی خبر داد و با بیان اینکه پوشاک دیگر اولویت سبد خرید نوروز نیست، بر لزوم اتخاذ تدابیری برای تحریک تقاضا از جمله راه اندازی جریان خرید اعتباری پوشاک تاکید کرد.مجید افتخاری در گفتوگو با ایسنا، افزود: به طور سنتی بازار پوشاک در نیمه دوم سال از اهمیت بالاتری برخوردار است، چرا که فصل عوض میشود و مناسبتهای بیشتری در نیمه دوم سال قرار دارد. بنابراین طبق روال هر سال بهمنماه باید جزو پر رونقترین ماههای سال باشد.
این در حالی است که به گفته وی در بهمن امسال شاهد رکود عجیب در سطح عمده فروشی هستیم که بیسابقه است و در سطح فروشگاهی نیز مطلقا رونقی مشاهده نمیشود. این وضعیت حتی در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ که کرونا آغاز شد، مشاهده نشده بود. در سالهای قبل تولید کننده محصولات خود را عرضه میکرد، اما توزیعکننده به سختی عرضه میکرد، اما حالا حتی تولیدکننده هم نمیتواند کالای خود را بفروشد که در این وضعیت کل زنجیره قفل میشود. به طور کلی رکود در بهمن پیامدهای بسیاری خواهد داشت.
دستفروشی تبدیل به بساطگستری شده است
در این میان به گفته وی در همین شرایط اقتصادی بد و نبود نظارت شرایط را پیچیدهتر کرده است. برای مثال پدیده دستفروشی به بساط گستری و فروشگاهداری خیابانی تبدیل شده است و با وجود تعطیلی کرونایی و فشار اقتصاد سال جاری برای کسبه، رونق اقتصادی شب عید هم در اختیار بساطگسترانی قرار میگیرد که تعداد آنها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده و مالیات، اجاره و عوارض قانونی هم پرداخت نمیکنند.
افتخاری افزود: علت اینکه از کلمه بساط گستر استفاده میکنم این است که دستفروش محصول را روی دست خود میگیرد، اما این پدیده در حال حاضر حالت فروشگاه پیدا کرده، در مجموعه آنها چند کارمند فعالیت میکند و حتی دستگاه نورپرداز دارند.
کالای قاچاق با سیستمهای رسمی
حمل و نقل وارد میشود
وی با بیان اینکه از زمان ممنوعیت واردات پوشاک از سال ۱۳۹۷، به جای تولید کننده، قاچاقچی بیشترین استفاده را برده، تصریح کرد: نوع قاچاق مکرر در حال تغییر است و به غیر از کالاهای فیک و کالاهای کیلویی که از بنگلادش وارد می شد، میتوان به قاچاق به صورت فروش اینترنتی از طریق خرید آسان از کشورهای همسایه اشاره کرد. در حال حاضر مصرف کنندگان میتوانند از طریق برخی درگاه آنلاین به راحتی از کشورهای همسایه کالا بخرند و در فاصله زمانی کوتاهی با سیستمهای رسمی حمل و نقل کشور آن را دریافت کنند. این روند نوع خرید بخشی از دهکهای جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.
افتخاری همچنین درباره مزون های خانگی و شبکه زیرزمینی تولید و عرضه پوشاک تصریح کرد: این فروشگاهها نیز به نوعی مشاغل سیاه محسوب میشوند که هیچ مالیاتی پرداخت نمیکنند و امکان نظارت بر عملکرد آنها نیست.
وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت جهانی نخ و پنبه و سایر هزینههای تولید، گفت: قیمت پوشاک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.افتخاری با تاکید بر این که طبق اعلام وزارت صمت، پوشاک مشمول قیمتگذاری نیست، تصریح کرد: با این حال شاهد هستیم سازمان تعزیرات حکومتی بخاطر گرانفروشی یا نداشتن فاکتور واحدهای صنفی را در این شرایط رکود جریمه میکند. بنابراین بین نهادهای حاکمیتی هماهنگی وجود ندارد، این در حالی است که در صورت شکایت از واحدهای صنفی هم اتحادیه مسئول رسیدگی است.
دیدگاه تان را بنویسید