وزیر نیرو گفت: ما آب به کویت صادر نمی‌کنیم؛ اصلی‌ترین نقطه اتکای حکمرانی‌مان اعتماد به مردم و اعتماد مردم به مسئولان است و لذا دشمنان این آب و خاک اگر دنبال خلع سلاح ما باشند، باید به این سلاح و اعتماد آسیب بزنند. می‌دانند که چنین شایعاتی به نیم روز نمی‌رسد که تکذیب می‌شود؛ اما روی همان نیمروز حساب می‌کنند. به ‌گزارش توسعه ایرانی به نقل از وزارت نیرو، «رضا اردکانیان»  اضافه کرد: مردم ما هوشیار هستند و همواره موضوعات آب و برق از موضوعات مهم است و دشمنان هر روز شایعه درست می‌کنند، این موضوع (آب کویت) در ۲۰ سال پیش طرح شد و از سوی بنده که مدیر امور آب وزارت نیرو بودم منتفی شد.

کشف ۲۰۱ هزار و ۶۳۷  ماینر غیرمجاز

بر اساس آخرین آمار در مراکز غیرمجاز تاکنون ۲۰۱ هزار و ۶۳۷ ماینر‌ غیرمجاز کشف شده ‌است که حدود ۵۸۴ مگاوات معادل چهار نیروگاه گازی، برق مصرف می‌کردند. در خصوص آخرین وضعیت منابع آب کشور و خوزستان و مضیقه‌های به‌وجود آمده، گفت: امروز پدیده تغییر اقلیم یک نظریه نیست بلکه واقعیت است و در دنیا به اندازه کافی دانشمندان نشانه‌هایی دال بر اینکه شرایط آب و هوایی و اقلیمی تغییر کرده است، دارند و کره زمین گرم‌تر شده است، شرایط حدی یعنی خشکسالی‌ها و ترسالی‌های شدید متعاقب هم در مناطقی از دنیا رخ می‌دهد. وزیر نیرو اضافه کرد: در کشور و منطقه ما، تغییر اقلیم به میزان زیادی به این معناست که باید آماده مواجه شدن با شرایط حدی آب و هوایی باشیم. وی با اشاره به اینکه بارش در ایران یک سوم میانگین بارش جهانی است خاطرنشان کرد: بارش جهانی به طور متوسط ۷۵۰ میلی‌متر بوده که در ایران ۲۵۰ میلی‌متر است و باید این فکر را کنار بگذاریم که هر سال ۲۵۰ میلی‌متر بارش را داشته باشیم، چون ممکن است سال‌های خشکی داشته باشیم که رقم از این میزان خیلی کمتر باشد کما اینکه امسال حدود ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته کم بارش هستیم و همچنین نسبت به متوسط دوره درازمدت بیش از ۴۰ درصد پایین‌تر هستیم.

اردکانیان افزود: در ۴ سال گذشته در سال اول و چهارم خشک‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر کشور بود و سال‌های دوم و سوم جزو ترسال‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر بوده است و این شرایط به معنی این است که باید برنامه‌ریزی خودمان را برای مواجه شدن با شرایط آبی تغییر دهیم و همچنین سازه‌ها را متناسب با این شرایط طراحی کرده و بسازیم. مصرف آب، الگوی کشت و روش‌های آبیاری باید متناسب با این شرایط باشد. وزیر نیرو با اشاره وضعیت استان خوزستان، تصریح کرد: در خوزستان ورودی سد‌های ما امسال در ابتدای سال نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیارد متر مکعب کمتر بوده یعنی بارش‌ها در استان خوزستان ۳۰ درصد کمتر از سال گذشته بوده و در استان‌های مجاوری که از آنجا آب به خوزستان وارد می‌شود حدود ۴۰ درصد بارش در آن استان‌ها هم کمتر بوده است.

ماجرای کشت برنج در خوزستان

وزیر نیرو ادامه داد: موضوع کشت برنج در استان‌های مختلف مطرح بوده و عمل هم می‌شده است.در سال ۹۴ به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی جز در استان‌های شمالی کشور، این کشت ممنوع شده؛ البته به این معنا نبوده که کشت نمی‌شده بلکه کشت می‌شده، ولی مجاز نبوده است. اردکانیان گفت: در سال گذشته برای اولین بار در قانون بودجه ۱۴۰۰ به این موضوع پرداخت شد که در تبصره ۸ بندی آمده که کشت برنج را با شرایطی مجاز کردند که البته به درستی آن را به شرایط آبی هر استان موکول کردند و تصمیم گیری و تأیید این کار را بر عهده کارگروه سازگاری با کم آبی هر استان قرار دادند.