دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در مورد حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره باغ اظهار کرد: مذاکراتی در این باره انجام شده و معاون اول ریاست جمهوری پیگیر این مسئله هستند و ما نیز کمیته مستقلی را برای این موضوع تشکیل دادیم. احتمالا هفته آینده تیمی را برای بررسی پروژه‌های مورد توجه و تقاضا ارسال خواهیم کرد اما اگر فاقد پشتیبانی باشیم؛ ترکیه، چین و روسیه این بازار را می‌گیرند.

بهمن صالحی جاوید در گفت‌وگو با ایلنا در مورد حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره باغ اظهار داشت: ایران می‌تواند نقش‌آفرینی پررنگی در بازسازی قره باغ داشته باشد. به دلیل حسن همجواری، قرابت فرهنگی، زبان مشترک و حتی نزدیکی مذهبی و عقیدتی و همچنین جنبه‌های مشترک تکنولوژیکی و صنعتی از جمله هم‌ترازی ایران و جمهوری آذربایجان به خاطر صنعت نفت و همزمانی ایجاد صنعت نفت و انرژی در ایران و آذربایجان و هم‌گونی صنعتی، ایران می‌تواند نقش پررنگی در این موضوع داشته باشد.  وی افزود: رغبت شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازار خدمات فنی و مهندسی در جمهوری آذربایجان، خوب و جدی است. در عین حال آذربایجان مانند برخی از کشورهای هدف خدمات فنی و مهندسی نیست که فاقد منابع مالی و پایین‌دست باشد بلکه ذخایر نفت و درآمدهای بسیار سرشاری دارد بنابراین از ریسک کمی برخوردار است و می‌تواند بازار هدف مناسبی برای ایران باشد. اگر دیپلماسی سیاسی و مدیریت اقتصادی و سیاسی ما وارد کار شوند بخش خصوصی آمادگی بسیار جدی برای نقش آفرینی دارد.

صالحی در پاسخ به سوالی در مورد تعداد شرکت‌های ایرانی داوطلب برای حضور در بازسازی قره باغ گفت: از آنجا که هنوز شرکت‌های ایرانی اطلاعات کافی ندارند ممکن است که تعداد شرکت‌هایی که اعلام آمادگی کردند چندان مشخص نباشد، اما وقتی من به عنوان دبیر کل صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی صحبت می‌کنم با پشتوانه چند هزار شرکت صحبت می‌کنم و این موضع را قاطعانه اعلام می‌کنم.

صالحی با انتقاد از ضعف دیپلماسی اقتصادی ایران اضافه کرد: اینکه ما سهمی از اولویت‌ها نداریم مربوط به ضعف حکمرانی و دیپلماسی است. بعد از فروپاشی شوروی و تشکیل جمهوری آذربایجان، سهم ما از ابتدا به دست ترکیه و آمریکا و سپس به دست اسرائیل سپرده شد و ما در حال از دست دادن این منطقه هستیم و این موضوع بر خلاف امنیت ملی است. امنیت اقتصادی و حضور صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی می‌تواند باعث ایجاد پایداری رابطه اقتصادی و روابط استراتژیک و سیاسی شود. دلیل نبود چنین فضایی نقص آشکار و ضعف جدی ما در این عرصه است.