وزیر ارشاد:

توسعه تئاتر با شعار و سخنرانی امکان‌پذیر نیست 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، گفت: «ما امروز بیش از هر چیزی به تئاتر نیازمندیم. تئاتر نمایش انسانیت در جامعه بزرگ ایران است. از این منظر انسان‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند برای ما از منزلت بالایی برخورد هستند و در  نزد مردم هم جایگاه هنرمندان چنین است. توسعه تئاتر با شعار و سخنرانی امکان‌پذیر نیست، بلکه توسعه زیرساخت‌های تئاتر از نیازهای اساسی ماست و ما هم در جهت تحقق آن هستیم.»

به گزارش ایران تئاتر صالحی امیری درباره اهمیت تئاتر در جامعه و برنامه‌های دولت در جهت رشد این هنرافزود:‌«مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، بحث نشاط اجتماعی است که نیاز امروز نسل جوان هم به‌حساب می‌آید. جامعه امروز ما جامعه‌ای پرشور و نشاط است و باید بسترهای نشاط و شادی و شعف را برای جوانان ایجاد کرد».

    

نویسنده و کارگردان تئاتر:

اجرای نمایش‌های لوکس

 یک جریان گذراست 

نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اجرای نمایش‌های لوکس در تئاتر کشور این جریان را گذرا دانست و عنوان کرد هنرمندان با کمک یکدیگر باید جریان اصیل تئاتر را زنده نگه دارند.

قطب الدین صادقی با اشاره به مسیر کلی هنرهای نمایشی و تئاتر کشور و افزایش نمایش‌های لوکس و گران‌قیمت گفت:«اشاعه و افزایش این نمایش‌ها به نفع تئاتر کشور نیست چرا که بخش بزرگی از پول و انرژی، توان و خلاقیت تئاتر را به خود اختصاص می‌دهد و یک فرهنگ تفننی توام با زرق‌وبرق را ترویج می‌دهد که کم کم معنای تئاتر را از چارچوب همیشگی‌اش جدا می‌کند. مخاطب اصلی این تئاترها طبقه نوکیسه و پولدار این روزهای جامعه ما هستند که اتفاقا محافظه‌کار و انتقادناپذیر هم هستند و این مدل تئاترها محل تفرج و تفریح آن‌ها به‌حساب می‌آید. پایگاه اجتماعی این‌طور تئاترها آن طبقه نوکیسه هستند در حالی‌که پایگاه اصلی تئاتر در کشور ما به لحاظ مردم‌شناسی طبقه متوسط و نخبگان و دانشجویان هستند که مسایل اجتماعی را مطرح می‌کنند اما طی اتفاقات اخیر این فضا تضعیف شده است. صادقی ادامه داد:«به نظر من باید با ارایه کارهای خوب هنری که عمیقا اجتماعی و انسانی هستند لذت یک تئاتر حرفه‌ای، متعهد و آگاه را به مخاطبان آن ارایه کنیم. البته من بنای انتقاد از نمایش‌های لوکس را ندارم چرا که به هرحال عده‌ای هستند که پول می‌دهند و به تماشای آن‌ها می‌نشیند، این ما هستیم که باید از این سو کارهایی ارایه کنیم که جریان اصیل تئاتر را زنده نگه داریم.»

    


از 23 دی‎ماه روی صحنه می‌رود

«تبرئه»؛ در سالن سمندریان 

مدرس و کارگردان تئاتر درباره تازه‌ترین فعالیتش گفت:«از ۲۳ دی‌ماه نمایش «تبرئه» را در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌برم. این اثر نمایشی نوشته «جسیکا بلنک» و «اریک جنسون» که هر دو بازیگر و نویسنده هستند، است و در واقع یک تئاتر مستند به حساب می‌آید. «تبرئه» حاصل تحقیق درباره آدم‌های بی‌گناهی است که سال‌ها در زندان‌های آمریکا به اشتباه زندانی بوده‌اند و نمایشنامه شامل شش مصاحبه با این افراد است.» منیژه محامدی ادامه داد:«این نمایش را چندسال قبل نیز در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده بودم و از آن‎جا که اجرای نمایش تازه‌ای که قصد به صحنه بردنش را داشتم، با مشکلاتی روبه‌رو شد، تصمیم گرفتم مجددا این اثر نمایشی را اجرا کنم. تعدادی از بازیگران از اجرای قبلی با من همراه هستند اما برخی دیگر به دلیل مشغله و حضور در پروژه‌های دیگر نتوانستند در کار حضور داشته باشند.»