هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، با بیان اینکه تاکنون ۶۰ درصد از پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران انجام شده است، شرایط خاص این موزه و ارزش تاریخی که دارد را از دلایل طولانی شدن فرآیند مرمت و بازسازی عنوان کرد. نوسانات زیاد قیمت‌ها در بازار و همچنین نداشتن سرعت لازم از سوی پیمان‌کار اول، دلایل دیگر این امر عنوان شد.

نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران صبح روز دوشنبه (۳۱ تیرماه) با حضور هادی مظفری (مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی) و مجید آقایی (مدیر موزه هنرهای معاصر تهران) در کتابخانه این موزه برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی مظفری در سخنانی اظهار کرد: پیش‌بینی ما برای مرمت موزه در دو فاز ۶۰ و ۴۰ درصدی بود که ۶۰ درصد اولیه این پروژه به اتمام رسید و امروز گزارش آن ارائه خواهد شد.

او ادامه داد: موزه هنرهای معاصر در سال ۵۶ افتتاح شده و تاریخی که بعد از ۴۲ سال بر آن گذشته بود، کارهای زیادی داشته که بخشی پیش از آغاز پروژه قابل پیش‌بینی بود و بخشی هم در پروژه خودش را نشان داد. به‌طور‌کلی فرآیند مرمت و بازسازی موزه در ۱۲ جبهه اصلی و ۱۳۰ بخش فرعی انجام شد.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی همچنین درباره علت طولانی شدن فرآیند بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران، توضیح داد: این پروژه از اردیبهشت ۹۷ آغاز شد و یکی از علت‌هایی که این پروژه تاکنون ۱۴ ماه به طول انجامید، نوسانات زیاد قیمت‌ها در بازار بود. با توجه به برآوردهایی که صورت گرفته بود مشکلی برای تامین اعتبار وجود نداشت و همچنین نیز وجود ندارد، اما به‌روز کردن قیمت‌ها کار را برای ما سخت می‌کرد. در مجموع تغییرات هفته‌ای قیمت‌ها باعث تاخیر در کار شد. در نهایت میان کارفرما، پیمان‌کار و مشاور توافق جدیدی درباره قیمت‌ها ایجاد شد و با توجه به اینکه این قیمت‌ها باید مورد تایید سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور باشد، این فرآیند نیز زمان‌بر شد.

او افزود: یکی دیگر از علل تاخیر پروژه بازسازی این بود که احساس کردیم در برخی جبهه‌های کاری پیمان‌کار سرعت کافی را ندارد. به همین خاطر از حضور پیمان‌کار اول صرف نظر کردیم و مراحل تغییر پیمان کار نیز پروسه‌ای زمان‌بر بود.

مظفری شرایط خاص موزه هنرهای معاصر تهران و ارزش تاریخی که دارد را از دیگر دلایل طولانی شدن فرآیند مرمت و بازسازی عنوان کرد و گفت: موزه هنرهای معاصر تهران دارای سه ویژگی منحصر به فرد است که این ویژگی باعث شد تا ما با دقت بیشتری این پروژه را پیش ببریم. 

او همچنین اعلام کرد: به‌دلیل اینکه پیش‌بینی قبلی برای اتمام پروژه بازسازی به دلایلی که پیشتر ذکر کردم محقق نشد و با تاخیر همراه شد، این بار برای اتمام پروژه تاریخ مشخصی را اعلام نمی‌کنیم؛ اما بدانید تمامی مدیران موزه هنرهای معاصر تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی دست‌اندرکارانی که به نوعی درگیر این پروژه هستند، شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا اگر امکان دارد حتی یک روز هم پروژه زودتر به پایان برسد و دیگر شاهد تاخیر نباشیم.

مظفری در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شرایط نگه‌داری آثار گنجینه موزه در طی فرآیند بازسازی به چه صورت است، گفت که تا امروز هیچ‌گونه تغییری در شرایط حرارتی موزه ایجاد نشده و تا زمان ورود دستگاه جدید حتما استانداردهای لازم برای نگهداری آثار رعایت خواهد شد.