ماجرای عبور مترو از حافظیه هنوز خاتمه پیدا نکرده که ماجرای عبور مترو از دل بافت تاریخی شیراز، دوباره این بافت تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور را به سرخط خبرها بازگرداند. به‌ گزارش ایلنا، گزارشگران این خبر، درحالی تاکید به عبور تراموا از بافت تاریخی شیراز به جای عبور مترو از زیر بافت تاریخی این شهر دارند که شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که عملیات عمرانی و تجهیز کارگاه تونل مترو در بافت تاریخی شیراز آغاز شده و قرار است مسیر مترو از زیر خیابان چهارراه زند به سمت شاهچراغ، سردزک، شاهزاده قاسم تا احمدیه نو پیش برود و از آنجا دوباره به ریل بعدی متصل شود. «محمدحسن اسدی» شهردار شیراز در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اما این خبر را رد کرد. او با قطعیت اعلام کرد کارگاه در جایی که ما می‌خواهیم شروع به راه‌اندازی مترو کنیم یعنی خیابان زند هنوز تجهیز نشده است. او گفت: آغاز عملیات حفاری و عبور مترو منوط به دریافت گزارش‌های باستان‌شناسی و ملاحظات بافت تاریخی و فرهنگی شیراز است و تا زمانی‌که گزارش‌های باستان‌شناسی را دریافت نکردیم و ملاحظات بافت تاریخی و فرهنگی شیراز رعایت نشده باشد هیچ اقدامی نخواهیم کرد. شهردار شیراز با تاکید بر اینکه تمام پروتکل‌های میراث‌فرهنگی در بافت تاریخی شیراز رعایت خواهد شد، ادامه داد: اولویت این است که تمام دغدغه‌ها را برطرف کنیم و پس از رفع دغدغه‌های میراث‌فرهنگی کار خود را شروع کنیم بنابراین تا تاییدیه از میراث‌فرهنگی نگیریم این عملیات را شروع نخواهیم کرد. هنوز مشخص نیست که در جلسات و تصمیم‌گیری‌های شورای فنی معاونت میراث‌فرهنگی چه هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای مطالعات بافت تاریخی شیراز صورت بگیرد. تماس‌های خبرنگار ایلنا با سخنگوی معاونت میراث‌فرهنگی و مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی تا لحظه انتشار گزارش بی‌پاسخ مانده است. با این وجود فعالان میراث‌فرهنگی استان فارس معتقدند، قبل از انجام هر عملیاتی پژوهش‌های میراث‌فرهنگی در بافت تاریخی شیراز برای فعالیت‌های توسعه‌ای 

الزامی است.