این روزها که سویه دلتای کرونا بخش عظیمی از کشور را فراگرفته است، سالن‌های تئاتر کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. پس از اختلاف نظر سالنداران با قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی،در تعطیلی ماه گذشته و در آستانه آغاز سویه دلتا، این بار او درخواست یا دستوری برای تعطیلی سالن‌های تئاتر نداده است. این در حالی است که طبق دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا در مناطق قرمز مشاغل دسته دوم از جمله تئاتر می‌بایست تعطیل شوند؛ اما تا به امروز این اتفاق رخ نداده است.

حال پس از گذشت چندین روز از افزایش چشمگیر مرگ و میرها ناشی از کرونا قرار است سالن‌های نمایش طبق سنت همیشگی در آستانه عاشورای حسینی تعطیل می‌شوند.

این خبر راروابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی منتشر کرده است و طبق آن، سالن‌های نمایش کشور همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) تعطیل خواهند بود. تماشاخانه‌های مختلف از روز سه‌شنبه ۲۶ تا شنبه ۳۰ مرداد ماه اجرا نخواهند داشت. هم اکنون بیشتر سالن‌های دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت هستند. برخلاف سال‌های گذشته نیز دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی برنامه‌ای برای برپایی تعزیه در اطراف تئاتر شهر یا پهنه رودکی ندارد، اگرچه به نظر می‌رسد این دفتر قصد دارد جشنواره صاحبدلان را امسال برگزار کند. خبرهایی از بنیاد رودکی نیز شنیده می‌شود مبنی بر برنامه‌های این بنیاد با مدیریت مهدی افضلی برای برپایی برنامه‌های ویژه محرم و صفر. پهنه رودکی سال گذشته نیز میزبان چند تعزیه بود که به صورت زنده از پلتفرم‌های مختلف پخش شدند. اما نکته جالب نزاع نقدی میان موافقان و مخالفان سیاست‌های قادر آشناست. در روزهای تعطیلی ماه پیش، سالن‌دارهای خصوصی با تعطیلی دستوری آشنا مخالفت کردند. استدلال آنان به باز بودن سینماها در آن ایام بود. اما صبح شنبه، 23 مرداد سایت ایران‌تئاتر، وابسته به اداره کل هنرهای نمایشی، در مقاله‌ای با عنوان «منتقدان سرسخت دیروز موافقان همراه امروز» به مخالفان آشنا حمله کرده است. این حمله در پی انتقاد برخی منتقدان آشنا در تعطیل نکردن تئاتر در پیک پنجم کرونا است. نویسنده این مقاله در جایی نوشته است «به هر تقدیر، امروز که حدود یک ماه از این اقدام درست و قانونی اداره کل هنرهای نمایشی در مورد تعطیلی تماشاخانه‌های تئاتر در سراسر شهرهای قرمز کشور می‌گذرد، بررسی شرایط و آمار درگذشتگان در اثر این بیماری همه‌گیر نشان می‌دهد این تصمیم برخلاف نظر برخی منتقدان مطلقاً بی‌راه نبوده و برای تصمیم‌گیری‌ها هیچ شاخصی مهمتر از حفظ سلامت و جان مردم نیست. بی‌شک این دست تصمیم‌گیری‌ها دشوار است.»

به هر روی ایام عزا به همراه تعطیلی عمومی کشور منجر به یک سکون موقتی شده است.