نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران صبح دیروز۳۰ دی‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افتتاح شد. این رویداد از تاریخ یکم تا ششم بهمن‌ماه امسال بر بستر وب به آدرسtehranbookfair.ir و  book.icfi.ir برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا،‌ در ابتدای آیین گشایش نمایشگاه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تأثیر کرونا بر صنعت نشر جهان و ایران و برگزاری نمایشگاه مجازی به همین دلیل، ‌گفت: در نمایشگاه مجازی کتاب شاهد جریان سالم‌تر اقتصادی خواهیم بود و تخلفاتی نظیر فروش کتاب ناشران دیگر در غرفه یک ناشر اتفاق نمی‌افتد زیرا در فضای مجازی به‌دلیل قدرت کنترل یا بازدارندگی که به‌خاطر مسائل فنی وجود دارد، نمی‌توان چنین ‌تخلفاتی را انجام داد.

سیدعباس صالحی، با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی منجر به عدالت فرهنگی و کاهش هزینه‌ها می‌شود، افزود: یک ‌ناشر شهرستانی وقتی می‌خواست برای نمایشگاه فیزیکی به تهران بیاید، باید سختی‌ها و مسائل زیادی را پشت سر می‌گذاشت اما حالا این‌گونه نیست. بنابراین هزینه‌های بالادستی کاهش پیدا کرده است و شاهد فضای سالم‌تری در زمینه فرهنگ و اقتصاد خواهیم بود. او در ادامه خواستار همراهی اهالی رسانه برای اطلاع‌رسانی نمایشگاه شد و تصریح کرد: نمایشگاه مجازی باید به عنوان یک وظیفه ملی در ارتقای فرهنگ مکتوب کشور؛ توسط رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود.

حضور ۱۰۳۲ ناشر داخلی  و ۱۸۰ ناشر خارجی در نمایشگاه

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نیز در ادامه این مراسم،‌ گزارشی درباره نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه کرد و گفت: در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۱۰۳۲ ناشر داخلی و ۱۸۰ ناشر خارجی شرکت کرده‌اند. بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در بخش کتاب‌های داخلی نمایش داده می‌شود و با توجه به ساختار پویای این نمایشگاه، قابلیت افزایش عناوین کتاب‌ها تا ۳۵۰ هزار عنوان وجود دارد. ایوب دهقانکار، افزود: ۲۰هزار عنوان کتاب در بخش ناشران خارجی شامل کتاب‌های لاتین و عربی قابل مشاهده است.  او تصریح کرد: ترافیک اینترنت در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۵۰ درصدی است تا بار ترافیکی را برای مردم کاهش دهد.

 ضوابط خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران

موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با صدور اطلاعیه‌ای،‌ شرایط و ضوابط خرید کتاب در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را به شرح زیر اعلام کرد:

 1.  در این نمایشگاه، کتاب‌های منتشر شده از سال 1392 تاکنون از سوی ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه عرضه شده است.

2.  سفارش و خرید کتاب به صورت 24 ساعته در ایام نمایشگاه قابل انجام است.

3.  افزودن کتاب به سبد خرید صرفا به معنی رزرو موقت کتاب است و تا زمانی که مبلغ سفارش پرداخت نشود، فرایند خرید تکمیل نخواهد شد.

4. ضروری است در هنگام خرید به مشخصات کتاب اعم از عنوان، ناشر، سال نشر، قیمت و ... دقت کنید چرا که پس از پرداخت و تکمیل فرآیند خرید، امکان تغییر یا لغو سفارش وجود ندارد.

5. پیامک‌های مربوط به این نمایشگاه تنها از طریق شماره 30004141 و به صورت یک طرفه و بدون قابلیت دریافت پیام ارسال می‌شود.

6.  خریدار موظف به درج نشانی پستی دقیق است و مسئولیت هرگونه خطا در نشانی برعهدۀ خریدار است.

7.  تغییر نشانی پس از تکمیل فرآیند خرید و پرداخت وجه، امکان‌پذیر نیست.

8.  داخل هر بسته ارسالی از سوی ناشر، یک فاکتور شامل کتاب‌های خریداری موجود در آن بسته قرار دارد.

9.  در صورت ارسال کتاب توسط ناشر از طریق شرکت پست کد رهگیری به شماره تماس خریدار پیامک خواهد شد.

10.  در صورت ارسال کتاب توسط ناشر از طرق دیگر غیر از شرکت پست، شماره تلفن متصدی ارسال در پنل خریدار قابل‌مشاهده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع بیشتر با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸-۰۲۱ تماس بگیرند.