سوخت هیدروژنی قابل بازیافت
فناوری جدید برای کاهش هزینه سوخت
یک شرکت استرالیایی، نوعی سوخت هیدروژنی برای خودروهای الکتریکی ارائه داده که نسبت به سوختهای معمولی، هزینه کمتری دارد.
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، یک شرکت استرالیایی توانسته است فناوری جدیدی برای کاهش هزینه سوخت ارئه دهد. این فناوری جدید، هیدروژن را در یک مایع قابل بازیافت که میتواند مانند بنزین پمپاژ و حمل شود، تثبیت میکند و به خودروهای الکتریکی با برد بالا این امکان را میدهد تا سوختگیری سریعتری داشته باشند.
سوخت هیدروژنی؛ دوستدار محیطزیست
بسیاری افراد از جمله دوستداران محیطزیست تمایل دارند سوختهای سنتی را کنار بگذارند؛ درنتیجه بهنظر میرسد سوختهای قرن 20، در قرن 21 حذف شوند. سوختهای جایگزین سوختهای فسیلی هم مشکلات مربوط به خود را دارند؛ این سوختها پرهزینه هستند و شارژ دوباره آنها امری دشوار و وقتگیر است؛ درنتیجه مصرفکنندگان ترجیح میدهند در سفرهای طولانی از این سوختها استفاده نکنند.
از آنجا که هیدروژن برای تولید انرژی کارآمد نیست، ذخیره و انتقال آن دشوار است و امکان انفجار در تصادفات را بههمراه دارد، بنابراین میتوان گفت باتریها به شکل قابل توجهی بهتر از هیدروژن مستقیم عمل میکنند. نکته اصلی در مورد هیدروژن مناسب بودن آن برای زیرساخت موجود در توزیع سوخت است. اگر ایستگاههای سوختگیری، سوخت هیدروژنی داشته باشند کاربران میتوانند این نوع سوخت را مانند بنزین استفاده کنند و در هر مکانی به آن دسترسی داشته باشند.
این شرکت استرالیایی موسوم به «الکتریک گلوبال»(Electriq Global)، سوخت جدیدی ابداع کرده است که درواقع بهترین جنبههای بنزین، هیدروژن و باتریها را در یک مایع ارزان و قابل بازیافت ترکیب میکند. هدف پژوهشگران، یافتن راهی است تا هیدروژن را به شکل مایعی تثبیت کنند که حدود 60 درصد این ترکیب از آب تشکیل شده است. این کار، به سادگی به انتقال و ذخیره هیدروژن کمک میکند و بدینترتیب بزرگترین مشکل در مورد هیدروژن برطرف میشود. در سیستم این شرکت، هزینه یک مخزن سوخت در اندازه استاندارد، به اندازه نیمی از هزینه یک مخزن بنزین است و خطر انفجار را نیز در پی ندارد.
«مایکل سیمونتی»(Michael Simonetti)، سخنگوی الکتریک گلوبال گفت: تولید این سوخت، در یک مرکز تولید و بازیافت صورت میگیرد. روش کار سوخت بسیار ساده است و نیازی به عناصر نادر یا پرهزینه ندارد. این سوخت، سه درصد هیدروژن و 97 درصد مواد نگهدارنده را در خود جای میدهد. استفاده از سوخت هیدروژنی، از طریق تانکر یا ایستگاههای سوختگیری ممکن است و کاربران میتوانند آن را مانند بنزین درون خودروی خود پمپاژ کنند.
مخزن این سوخت، به اندازه مخازن معمولی سوخت خودروها است و ماژول جداگانهای موسوم به «سوئیچ»(Switch) دارد که مقادیر کمی از مواد شیمیایی کاتالیزگر را در مخزن سوخت آزاد میکند تا هیدروژن منتشر شود. هیدروژن پس از انتشار مستقیما به پیل سوختی میرود و به انرژی الکتریکی تبدیل میشود تا برای تامین نیروی لازم رانندگی به صورت الکتریکی به کار رود. از این مرحله به بعد، همه مراحل استاندارد هستند و در حال حاضر در وسایل نقلیه سوخت هستهای وجود دارند.
دیدگاه تان را بنویسید