آیا سواری‌های دیزلی وارد چرخه تولید می‌شوند؟ شنیده‌ها حاکی از آن است که سازمان محیط زیست در حال بررسی درخواست تولید سواری‌های دیزلی است، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این موضوع از سوی مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو مطرح شده است، گفت: سازمان محیط زیست قطعاً با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است و امیدواریم که هیچ دولتی حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده‌ها و شهرهای کشور صادر کند.

عیسی کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا با این توضیح که «مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو» از حدود یک دهه پیش، مطالعاتی روی موتور سواری دیزلی انجام داده و گویا در این زمینه سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون یورویی نیز داشته است و در حال حاضر نیز دنبال تولید و توسعه موتورهای دیزلی است، اظهارکرد: بررسی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد که موتورهای دیزلی بسیار آلوده‌کننده هستند و ترکیبات آلایندگی آن به ویژه ذرات معلق سرطان‌زاست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه وجود ۱۰۰ هزار خودروی سنگین دیزلی در تهران به معضلی لاینحل تبدیل شده است، تصریح کرد: در شرایطی که هنوز نتوانستیم مسئله این خودروهای سنگین دیزلی تهران را با وجود مصوبات متعدد و قانون هوای پاک حل و فصل کنیم، چطور می‌توانیم سواری دیزلی را هم وارد چرخه مصرف کنیم؟ هنوز وزارت صنعت و وزارت کشور به تعهداتشان برای نصب فیلتر دوده و یا گازسوز کردن خودروهای سنگین عمل نکرده‌اند و قطعاً تولید سواری‌های دیزلی مشکلات گذشته را صد چندان خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه کنترل آلایندگی موتورهای دیزلی پیچیده‌تر از موتورهای بنزینی است، گفت: بهتر است به جای تولید موتورهای دیزلی بخش خصوصی و دولتی در زمینه تولید و توسعه سواری‌های پایه‌گازسوز که اتفاقاً مطالعات آن هم در کشور انجام شده، اقدام کنند. ضمن اینکه طبق استانداردهای جهانی موتورهای پایه‌گازسوز در رده خودروهای پاک قرار می‌گیرند.

معاون رئیس جمهوری همچنین با اشاره به تاثیر کیفیت سوخت گازوئیل در کارکرد موتور و قطعات کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی تاکید کرد: علی‌رغم تلاش وزارت نفت، تعداد زیادی از جایگاه‌های سوخت کشور از گازوئیل استاندارد یورو۴ برخوردار نیستند و اگر خودروهای دیزلی حتی یک بار هم از سوخت غیر استاندارد با گوگرد بالای ۵۰ ppm  استفاده کنند، علاوه بر اختلال در کارکرد موتور، قطعات کاهش آلایندگی نیز بلافاصله تخریب می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در سال ۲۰۱۵ رسوایی «پرونده خودروهای آلاینده فولکس واگن» آلمان در آمریکا افشا شد چون پس از آزمایش‌های صورت گرفته مشخص شد که نرم‌افزار مدیریت «میزان آلایندگی موتور خودروهای دیزلی» این شرکت دستکاری شده بود. فولکس واگن پس از اعتراف به تقلب، به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار جریمه محکوم شد که این پرونده به رسوایی «دیزل‌گیت» معروف و باعث شد بسیاری از خودروسازان بزرگ آلمان اعم از فولکس واگن و تمامی زیرمجموعه‌هایش اعم از آئودی و پورشه را زیر سوال ببرد.

حال با توجه به خبرهای شنیده شده مبنی بر تمرکز یکی از شرکت‌های خودروسازی کشور در زمینه تولید و توسعه سواری‌های دیزلی و با توجه به اینکه کنترل آلایندگی دیزل‌ها بسیار پیچیده‌تر از موتورهای بنزینی است که تجربه خودروسازی کشورهای پشرفته از جمله آلمان هم این را تایید می‌کند و قطعا اقدام به تقلب فولکس واگن نیز مصداقی از دشواری کنترل آلایندگی دیزل هاست، آیا می توان گفت که دیزل گیت دیگری در راه است؟