استاد محیط زیست دانشگاه تهران دانشگاه تهران: هاله بنفش روی تهران نشانه مازوتسوزی است
عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت: اگر تهران را از بالا نگاه کنیم، دیاکسید گوگرد شبیه یک هاله بنفش رنگ روی تهران شکل گرفته که ناشی از آغاز مازوتسوزی در نیروگاههای اطراف شهر و گازوئیلسوزی شهرکهای صنعتی است که دقیقاً در مسیر ورودی بادهای تهران قرار دارد.
دکتر غلامرضا نبی در یک برنامه رادیویی درباره تداوم آلودگی هوا گفت: ما در سالهای اخیر دائماً درمورد آلودگی هوا صحبت میکنیم و منشأ آن هم کاملاً مشخص است اما اقداماتی مثل تعطیلی مدارس و ادارات صرفاً مانند مسکّن عمل میکند و نتیجهای ندارد.
عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران تدوین یک استراتژی و برنامه راهبردی در این زمینه را یک ضرورت خواند و اظهار کرد: تا زمانی که این دو عامل در نیمه دوم سال باشند آلودگی هوا هم قطعاً ادامه خواهد داشت چون مازوت ته دیگ نفت است و به دلیل گوگردی بودن، امکان صادراتش هم وجود ندارد.
نبی با تأکید بر اینکه یک دستگاه ناظر باید بر میزان مصرف سوخت خودروها نظارت کند گفت: مصرف همه خودروها بالای ۱۱۲ و ۱۱۳ است و سازمان استاندارد و اداره محیط زیست و وزارت صمت باید در این ارتباط پاسخگو باشند.
در ادامه این برنامه رادیویی داریوش گلعلیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما در اصفهان که در ماههای اخیر آلودهترین شهر کشور شناخته شد شاهد مازوت سازی نبودیم و در نیروگاههای تهران نیز مازوت مصرف نمیشود.
وی افزود: در اینکه منشأ آلودگی هوای تهران سوختهای فسیلی است هیچ تردیدی وجود ندارد؛ وقتی ۹۴ درصد تولید انرژی کشور وابسته به سوخت فسیلی است اثرات تجمعی این همه انتشار در شرایط سکون هوا و وارونگی مسلماً شاخص کیفیت هوا را در شرایط ناسالم قرار میدهد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منابع انتشار آلودگی نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده است گفت: سال گذشته ۱ میلیون و ۴۷۰ هزار خودرو نوشماره به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه شد و در سال ۱۴۰۱ فقط حدود ۸۰۰ دستگاه و در شش ماهه اخیر نیز ۳۵ هزار از رده خارج شدند.
گلعلیزاده با اشاره به رتبه نخست کشورمان در شدت مصرف انرژی اظهار کرد: ما روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین مصرف میکنیم ضمن اینکه عموم خودروهای ما فاقد کاتالیست هستند و خودروهای دیزلی نیز فلیتر جاذبه دوده ندارند و از حالت استاندارد خارج هستند.
وی توسعه حمل و نقل ناوگان عمومی با تأکید بر حمل و نقل پاک، ورود خودروهای برقی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را در کاهش مصرف سوخت خودرو موثر دانست و گفت: سیاست گزاریهایی که در قوانین مختلف وجود داشته متأسفانه اجرایی نشدند و البته بخشی از گوگردی که در هوای کشورمان وجود دارد میتواند منشأ برون مرزی هم داشته باشد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که مشکل آلودگی هوا را با دو برنامه پنج ساله و اجرای آنها حل کرد.
*اثرات زبالهسوزی بر آلودگی هوا
همچنین در روزهای اخیر رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس زبالهسوزی را یکی از دلایل مهم آلودگی هوای تهران دانست که سهم قابل توجهی از منابع ثابت در آلودگی هوای تهران را به خود اختصاص میدهد.
سمیه رفیعی در این باره گفت: علیرغم برخی اقدامات انجام شده توسط دستگاههای مرتبط، متاسفانه هنوز موضوع زبالهسوزی متوقف نشده است.
سمیه رفیعی در حاشیه بازدید از یکی از پهنه های پسماندسوزی تهران و محله خلازیر با اشاره به قانون هوای پاک، بیان کرد: ۲۳ دستگاه در زمینه آلودگی هوا نقش دارند که مجلس برابر وظایف نظارتی خود بر عملکرد این دستگاهها و نتایج اجرای قانون نظارت میکند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: زبالهسوزی خصوصا در فصول سرد سال موجب ورود حجم قابل توجهی آلودگی و مواد خطرناک و سمی به هوای پایتخت میشود، هرچند گشتهای شبانه دستگاههای مسئول در این زمینه میتواند پیشگیرانه باشد ولی باید این موضوع به صورت ریشهای حل شود. موضوع زبالهسوزی مسالهای چندوجهی است که صرفا یکی از آثار و نتایج آن ایجاد آلودگی خطرناک در تهران و کلانشهرهاست.
دیدگاه تان را بنویسید