سعیده علیپور

وعده روز دوشنبه این بود، رفع قطعی آب تا ساعاتی دیگر. نتیجه اما بعد از 24 ساعت افزایش شمار محلاتی بود که با قطعی آب روبرو شدند.

دیروز در پنجمین روز قطعی آب در تهران و کرج و تا زمان تنظیم این گزارش، اخبار پراکنده‌ای در خصوص قطع آب در محلات مختلف تهران و البرز مخابره شد. از ستارخان، صادقیه، شهرآرا، گیشا، اشرفی اصفهانی و ....تا قیطریه، خیابان مطهری، قائم‌مقام، بهار، طالقانی، قلهک، نارمک، چهارراه لشگر و.... در کنار این مناطق، گزارش‌هایی از قطعی آب شهر قدس و برخی مناطق کرج از جمله عظیمیه در استان البرز هم نشان از گستردگی این مشکل دارد. طبق تنها اطلاعیه رسمی که آبفای تهران روز دوشنبه 22 خرداد منتشر کرد، دلیل این وضعیت بارندگی‌های شدید روزهای اخیر بود که به تاسیسات آب‌رسانی واقع در جاده چالوس آسیب وارد کرده است. در این اطلاعیه البته نه تنها از وخامت این موضوع حرفی به میان نیامد که وعده حل مشکل تا ساعاتی دیگر داده شد. وعد‌‌ای که عملی نشد. با این حال دیروز محمد پورحمید، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران باز هم وعده داد که مشکل قطعی آب تا عصر سه‌شنبه حل می‌شود. او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس به مردم توصیه کرد که آب کمتری مصرف کنند تا سرعت تراز مخازن بیشتر و پایداری شبکه تسریع شود. اما این توصیه در غیاب آب، به نظر عملی نمی‌رسید؛ چرا که نه تنها آب وصل نشد که خبرهای تایید نشده و پراکنده‌ای هم از ادامه این روند تا یک تا دو هفته آینده منتشر شد.

اما در این میان برخی تصاویر این روزهای تهران برای بسیاری یادآور شرایط سختی است که پیشتر، شهروندان مناطق خوزستان و سیستان و بلوچستان، همدان و .... آن را فراوان تجربه کرده بودند. موضعی که به نظر می‌رسد زیر سایه مدیریت فاجعه‌بار آب در کشور روز به روز گسترش یابد و حتی به زودی مناطق پرآب شمال کشور را هم متاثر کند.

مدیریت غیر‌پاسخگو در بند نقش ایوان

در حالی که خرداد گرم امسال، برای ساکنان برخی از مناطق تهران و کرج که با افت فشار آب یا قطع آب مواجه هستند بسیار سخت سپری می‌شود، به نظر می‌رسد آنچه بیشتر از همه برای بسیاری از شهروندان آزاردهنده است، عدم اطلاع‌رسانی و عدم پاسخگویی و حتی بی‌توجهی مسئولان امر به این مقوله مهم است. بسیاری از اینکه آبفا پیش از قطع آب حتی پیام هشداری هم به ساکنان نداده شکایت دارند. این در حالی است که این روزها پیام‌های فراوانی از سوی نهاد‌های مختلف با مضامین امنیتی به صورت سراسری به شماره تلفن همراه شهروندان ارسال می‌شود.

کاربری در تویتتر نوشت: «آب محله‌ی ما، شهرآرا، چند روز اخیر یا قطع بوده و یا کم‌فشار؛ طوری که طبقات بالا و کولرهای پشت‌بام آب ندارند؛ نه اطلاع‌رسانی نه تدبیری نه پیامکی که مثلا بگوید شهروند عزیز! صبور باشید! هیچ به معنای واقعی. بعد صبح این پیامک هشدارِ مقابله با موساد را دریافت کرده‌ایم».

بر اساس گزارش‌های پراکنده از روز جمعه 19 خرداد آب برخی از مناطق در تهران و کرج قطع است و دلیل این وضعیت آسیب به تاسیسات آب‌رسانی واقع در جاده چالوس به دلیل بارندگی‌های شدید روزهای اخیر اعلام شده است

در این میان برخی هم توجه مسئولان به مشکل مهم قطع آب را با موضوع حجاب مقایسه کردند. کاربری در توئیتر نوشت: «آب بعضی مناطق تهران چند روزه قطع یا به شدت کم فشار است، بحران آب می‌تواند عواقب وحشتناکی به دنبال داشته باشد؛ ولی شما دیدید مسئولی درمورد آن حرف بزند؟ راهکاری ارائه کند؟ به جای آن هر‌ روز درمورد حجاب و راهکارهای برخورد با بی‌حجابی اظهارنظر می‌شود».

گذشته از این موارد شکل مدیریت تانکرهای آب هم در محلاتی که با قطعی آب مواجه هستند به شدت موجب نارضایتی شهروندان شده است. کاربری با اشاره به این موضوع نوشت: «سیل آمد،گل و ریزش کوه، مسیر آب از سد کرج به تهران را دچار اختلال کرد. تا اینجا قبول. مقصر ویرانی سیل تا حدی شما نیستید. اما آبرسانی به مردمی که چند روز است آب ندارند هم وظیفه شما نیست؟ اهالی مناطق درگیر قطع آب می‌گویند، چند تانکر آب‌ آوردند که یک خیابان را هم جوابگو نبود چه رسد به چندین محله».

تهرانی‌ها و کرجی‌ها در   وضعیت ناگوار

فضای مجازی پر است از پیام‌های گلایه‌آمیز شهروندانی که این روزها با مشکل قطع آب مواجه هستند. آنها بیش از همه از بی‌توجهی مسئولان و مشخص نبودن وضعیت گلایه دارند.

کاربری در توئیتر نوشت: «قطع آب در برخی مناطق تهران سبب مشکلات جدی شده است. دیگر حتی آب معدنی هم در مغازه‌ها پیدا نمی‌شود. محدوده مطهری- قائم‌مقام اعلام شده تا ۱۵ روز آینده آب وصل نمی‌شود». مشابه این مشکل در کرج هم حاکم است و بسیاری از شهروندان از عدم پاسخگویی مسئولان منطقه گلایه دارند: «لطفاً به مسئولان آب و فاضلاب بگویید چرا دو روز بدون هشدار آب را قطع کرده‌اند».

پس از پنج روز قطعی آب در برخی مناطق تهران و کرج، آنچه بیشتر از همه برای بسیاری از شهروندان آزاردهنده است، عدم اطلاع‌رسانی و پاسخگویی و حتی بی‌توجهی مسئولان امر به این مقوله مهم است

یکی دیگر از شهروندان کرج اعلام کرد: «دو روز در منطقه شهدا چوک واقع در طالقانی جنوبی در کرج آب قطع است. اما آبفا پاسخگو نیست».

شایعه بروز آلودگی در آب

سد کرج یکی از منابع اصلی تامین آب شرب تهران است. بر اساس گزارش‌ها بالادست این حوضه، کوهستانی بوده و دارای شیب قابل‌توجهی است. پس از حادثه‌ای که روز جمعه در جاده چالوس بر اثر بارندگی رخ داد، بخشی از جاده حرکت کرد و به داخل رودخانه آمد. در این میان فرسایش و رسوب و ریزش قابل‌توجهی نیز وارد رودخانه شده است و میزان گل‌آلودگی رودخانه افزایش یافته است.

این موضوع سبب شد که اخباری هم در خصوص آلوده شدن آب تهران، نگرانی‌هایی را بین شهروندان ایجاد کند و برخی همین موضوع را دلیل قطعی آب تهران دانستند. در همین باره علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «آب تهران مشکل آلودگی زیست محیطی ندارد و این موضوع دلیل قطعی آب نبوده است».

به هر حال نظر به اینکه مسئولان در خصوص مناطقی که با قطعی آب مواجه هستند، اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و هشداری به مناطق دیگر برای مواجهه با این مشکل نمی‌دهند، ظاهرا شهروندان تهران و کرج باید در روزهای آتی خود را برای دست و پنجه نرم کردن با این مشکل آماده نگه دارند.