انجمن روانپزشکان ایران:
دانشآموزان با افزایش افسردگی، اضطراب و کاهش امید و شادی مواجهاند
«شاهد افزایش افسردگی، اضطراب، زودرنجی و کاهش امید و شادی در سنین دانشآموزی هستیم.»
به گزارش عصرایران به نقل از انجمن روانپزشکان ایران، محمدرضا خدایی اردکانی، دبیر علمی سی و نهمین کنگره انجمن روانپزشکان ایران با بیان این مطلب و با اشاره به برگزاری این رویداد در روزهای 19 تا 22 مهرماه و همزمان با هفته سلامت روان در سالن همایشهای (دکتر غرضی) بیمارستان میلاد تهران، گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامتی فقط نداشتن بیماری یا معلولیت نیست، بلکه داشتن رفاه جسمی، روانی و اجتماعی از مهمترین مولفههای سلامت روان است و شعار کنگره امسال بر همین اساس" سلامت روان اجتماعی نیاز به همدلی و اقدام "انتخاب و توانبخشی و توانمند سازی روانی اجتماعی از محورهای مهم همایش است.
این استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با تاکید بر این مهم، که رسیدن به سلامت روانی اجتماعی فقط با بیان مسئله، شعار و جلسه میسر نمیشود و نیاز به بینش بهتر، نگاه عمیقتر و عقلانیتر، انگیزه بیشتر، همدلی و اقدام عملی احساس میشود، ادامه داد: امید، ادراک خودکار آمدی، کفایت، شایستگی، احساس رضایتمندی، اعتماد به نفس فردی و اجتماعی و شادمانی و نبود درماندگی آمیخته شده، از لازمههای سلامت روان است و در کنار آن نبود فقر و خشونت، نبود بیکاری، نبود تبعیضهای قومی – نژادی و جنسیتی، برابری افراد بصورت یکسان در مقابل قانون، احساس امنیت اجتماعی، دسترسی یکسان به خدمات سلامت و امید به آینده بهتر از شاخصههای مهم سلامت اجتماعی به شمار میآیند.
وی به بهانه شروع سال تحصیلی، در رابطه با اهمیت سلامت روان دانشآموزان در شروع سال تحصیلی جدید به خصوص بعداز دو سال پاندمی کرونا، گفت: سنین دانشآموزی از حساس ترین دوران زندگی است که پایههای اصلی رشد روانی و اجتماعی و هویت در آن شکل میگیرد که شامل نیازهای روانی اجتماعی دوران کودکی و نوجوانی و متاثر از عوامل مختلف فردی، خانوادگی، مدرسه و اجتماع است.
این روانپزشک با اشاره به آموزشهای مجازی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی وارده شده از دوران کرونا و پس از آن و سایر استرسهای اجتماعی، که سلامت روان دانشآموزان را نیز تحتالشعاع قرار داده است، بیان داشت: امروزه امید، شادی، احساس رضایتمندی و نگاه به آینده کم رنگتر شده است، و متاسفانه افزایش افسردگی، اضطراب را در سنین مختلف بخصوص سنین دانشآموزی بیشتر شاهد هستیم.
خدایی اردکانی ادامه داد: برخی از دانشآموزان ترجیح ماندن در خانه و آموزش مجازی و برخی دیگر ترجیح رفتن به مدرسه و آموزش حضوری پیدا کرده اند که این دوراهی، خود به مشکلات روانی دانشآموزان افزوده است.دبیر علمی سی و نهمین کنگره انجمن روانپزشکان ایران به عوامل مهم و موثر در بهداشت روان دانشآموزان توسط خانواده و مدرسه اشاره کرد و گفت: معلم یک الگوی موثر و کارا برای دانشآموز به حساب میآید و لازم است که این جایگاه حفظ شود و نکته مهم دیگر ایجاد فضای مناسب و مفرح در مدرسه برای دانشآموزان است.
دیدگاه تان را بنویسید