رئیس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی با اشاره به اجرای مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها نهادینه نشده و تعریف درستی از این موضوع وجود ندارد، گفت: جای خالی قانون احساس می‌شود.

فرهاد اقطار تاکید کرد: در برخی از شرکت‌ها مانند آب و فاضلاب، نفت و ابفا مسئولیت اجتماعی اجرا می‌شود و فقط ایرادی که در کشورما وجود دارد در تعاریف مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها است که هنوز به‌درستی صورت نگرفته است.

به گفته اقطار، مسئولیت اجتماعی از  حقوق و بیمه پرسنل در شرکت‌ها آغاز می‌شود و در ابعاد بزرگ‌تر به روستا و شهر می‌رسد. برخی برندهای بزرگ کشورها مسئولیت‌های اجتماعی کشورهای دیگر را انجام می‌دهند که این موضوع می‌تواند  ساخت شیرخوارگاه‌ها  و مدرسه باشد اما در ایران سطوح مسئولیت اجتماعی تعریف نشده است.

وی با تاکید بر این‌که در همه حوزه‌ها ظرفیت مسئولیت اجتماعی وجود دارد، اما نهادینه نشده است گفت: تمام شرکت‌های بزرگ و کارخانه‌ها کمک‌هایی را ارائه می‌کنند اما این موضوع در کشور ما نهادینه نشده است و این‌گونه نیست که بگوییم شرکت‌های خودروسازی‌مان بابت این کاری که می‌کند یک مسئولیت اجتماعی  انجام می‌دهد. رئیس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی با اشاره به این‌که بهزیستی و کمیته امداد حمایت‌هایی از افراد بیمار در اثر تصادفات انجام می‌دهد، گفت: اما در کشور ما اختصاص یک درصد از تولید ناخالص و یا خالص شرکت‌های خودروسازی بابت کسانی که مجروحیت و معلولیت پیدا می‌کنند و یا یتیم می‌شوند تصویب نشده است و این ساختار لازم است که تعریف شود که می‌تواند به‌صورت کمک‌های نقدی و یا خدمات باشد.

وی بیان داشت: در برخی از کشورهای اروپایی اگر افراد یک ساعت برای خیریه‌ها و نگهداری کودکان و ... کار کنند جزء ساعت درسی دانشگاه محاسبه می‌شود و یا این‌که اگر یک شرکتی کار خیری در یک کشوری یا جایی برای یک عده انجام دهد آن‌را جزو معافیت مالیاتی شرکت حساب می‌کنند اما درایران این‌گونه نیست.