بیش از یک هفته است که شمار روزانه جانباختگان به نقل از منابع رسمی بالای 400نفر است و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بهداشتی، معتقدند اغلب این جانباختگان ساکنان تهران هستند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران می‌گوید: تهران در وضعیت خطرناکی قرار دارد و اگر شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند، با نارسانایی‌های درمانی زیادی رو به رو خواهیم شد.

دیروز سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت اخیر، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از 16 تا ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ۹ هزار و ۴۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۰ نفر از آنها بستری شدند.

میانگین بالای بستری و فوت به علت کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت  همچنین گفت: نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه به علت کرونا در کشور همچنان رو به صعود بوده و در حال حاضر به بالاترین میزان خود از زمان شیوع بیماری رسیده است. به طوری که میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته گذشته حدود ۲۳ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده که متاسفانه شاهد افزایش نسبی این شاخص نسبت به هفته قبل از آن هستیم.

لاری گفت: بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های یزد، سمنان، خراسان جنوبی و ایلام گزارش شده که میانگین بروز در استان‌های یاد شده با اختلاف قابل توجه، بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد. همچنین میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور در هفته گذشته حدود ۳۶ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده که بیشترین میزان بروز مربوط به استان‌های یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی است.

مصوبات جدید ضدکرونا اعلام شد

همچنین دیروزسخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از اعمال محدودیت یک ماهه فعالیت برای مشاغل (غیر از رده‌های شغلی شماره یک) از ساعت ۱۸ هر روز و از ۲۰ آبان ماه خبر داد. علیرضا رئیسی گفت: مراکز ضروری شامل رده‌های شغلی شماره یک هستند که شامل مراکز درمانی، داروخانه‌ها، امداد و نجات، آتش‌نشانی، آمبولانس‌ها و سرویس‌های ارایه‌دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارایه دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند فعالیت داشته باشند. بقیه مشاغل (مشاغل رده‌های ۲، ۳ و ۴) از ساعت ۱۸ تعطیل خواهند بود تا روز بعد.

۱۸هزار خودرو ۵۰۰ هزار تومان جریمه شدند

در روزهای گذشته نیز که مقررات منع عبور مرور بین استانی برای کنترل کرونا اجرایی شد،‌رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور از اعمال قانون ۵۰۰ هزار تومانی حدود ۱۸ هزار خودرو در طرح محدودیت تردد کشور خبر داد.

سرهنگ احمد شیرانی، گفت: همکاران بنده در نقاط اجرای طرح، تفکیک پلاک را انجام می‌دادند و به همین ترتیب، پلاک‌های بومی اجازه خروج از استان و پلاک‌های غیربومی نیز اجازه ورود را به ۲۵ استان نداشتند. اما برخی از رانندگان اصرار داشتند که با اعمال جریمه به حرکت خود ادامه دهند، اما این رانندگان نیز به مبدأ خود بازگردانده شدند و بسیاری از رانندگان نیز به تذکرات پلیس توجه داشتند. به گفته او  اینگونه نبود که راننده‌ای بتواند با قبول اعمال قانون ۵۰۰ هزار تومانی توسط پلیس به تردد خود ادامه دهد.