آمارهای اعلام شده وزارت بهداشت در روزهای اخیر، خبر از کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور می‌دهد. این در حالی است که محدودیت‌های کرونایی هنوز ادامه دارد و حتی استاندار تهران از احتمال محرومیت‌های اجتماعی برای افرادی خبر داده است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

دیروز سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در 24 ساعت اخیر ۲۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند گفت که از این تعداد ۱۰۴۹ نفر بستری و۱۳۲ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۲۶۴ نفر رسید.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۴۱۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

در آخرین گزارش اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

محرومیت‌های اجتماعی

در حالی که آمارهای دولتی از سیر نزولی ابتلا به کرونا در کشور خبر می‌دهد، استاندار تهران گفت: با هماهنگی کمیته حقوقی ستاد مبارزه با کرونا تصمیماتی اتخاذ خواهد شد تا محرومیت از برخی خدمات عمومی به عنوان ضمانت اجرایی الزام استفاده از لوازم ماسک و حفاظت فردی اجرایی شود. انوشیروان محسنی بندپی گفت: اثربخشی استفاده از ماسک ثابت شده است و هر چقدر که بتوانیم از این وسیله حفاظت فردی استفاده کنیم هم برای مراقبت از خودمان و هم جلوگیری از انتقال و ادامه چرخه بیماری کرونا تاثیرات ارزشمندی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: در همین راستا مقرر شد الزاماتی در رابطه با کارکنان دولت که در حال حاضر حدود 80 درصد استفاده از ماسک توسط آنها گزارش شده است را ارتقاء دهیم و به عدد نهایی 100 درصد برسانیم و در ارتباط با کسانی که خدمت می‌گیرند؛ اگر فردی از وسایل حفاظت فردی استفاده نکرد خدمات به وی ارائه نشود. محسنی بندپی ادامه داد: به این ترتیب برای ادارات، اصناف و شهروندان مقرر شد با هماهنگی کمیته حقوقی ستاد مبارزه با کرونا تصمیماتی اتخاذ شود تا نه مجازات‌های آنچنانی یا جریمه‌های آنچنانی؛ بلکه یکسری محرومیت‌ها از خدمات عمومی برای افراد در نظر گرفته شود تا تشویق شوند که همه افراد جامعه از لوازم حفاظت فردی استفاده کنند.

نامه جمعی از پزشکان به مراجع تقلید

با این حال حجم مراجعه به بیمارستان‌ها هنوز به قدری بالاست که برخی از متخصصان معتقدند هر‌گونه بی‌مبالاتی در رعایت پروتکل‌ها و تشکیل اجتماعات می‌تواند به فاجعه منجر شود. در همین راستا جمعی از پزشکان و کادر درمان که در صف نخست مبارزه با ویروس کرونا حضور دارند در آستانه محرم حسینی (ع) در نامه‌ای از مراجع معظم تقلید و حوزه‌های علمیه درخواست کرده‌اند که با بهره‌گیری از فقه پویای جعفری، عموم عزاداران حسینی را از برگزاری مجالس حضوری پرهیز دهند.

در این نامه که در کانال اطلاع‌رسانی سازمان نظام‌پزشکی قرار گرفته، با اشاره فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب در عید قربان مبنی بر اینکه «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند. بنده خودم شخصاً هرچه را که آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه من به هیئات، منبری‌ها و مداح‌ها و دیگران این است که هر کاری می‌کنید ببینید ستاد ملی کرونا چه می‌گوید. اگر ضابطه‌ای تائید کردند همه ما موظفیم آن را رعایت کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه‌ی بزرگی رخ خواهد داد.» آمده است: به‌رغم جان‌فشانی کادر بهداشت و درمان کشور که در بحران شیوع کرونا، تاکنون قریب به ۲۰۰ شهید در راه خدمت به سلامت هم‌وطنانمان تقدیم کرده‌اند، متأسفانه در موج جدیدی از ابتلا شمار قربانیان کرونا در کشور از موج اولیه فراتر رفته است. با وجود همه‌ تلاش‌های انجام‌شده و تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری مجالس و اجتماعات در بسیاری موارد باعث افزایش تعداد مبتلایان و افزایش فوت هم‌میهنان شده است.

در بخشی از این نامه امده است: برگزاری هرگونه اجتماعات ازجمله مجالس عمومی عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین علیه‌السلام، راه‌اندازی دسته‌های عزاداری و توزیع غذای نذری قطعاً و یقیناً باعث افزایش شمار مبتلایان و مرگ هم‌میهنان خواهد شد. هیچ نهاد ناظری توانایی ضمانت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط میلیون‌ها عزادار سیدالشهدا در مراسم سوگواری محرم را ندارد. در صورت ارائه مجوز، ضمانت متراکم و مسقف نبودن صدها هزار مجلس عزاداری در سراسر کشور غیرممکن است و در این شرایط حتی با استفاده از ماسک و رعایت فاصله بین عزاداران، امکان جدی سرایت بیماری وجود دارد. گسترش بیماری به هر نحو، تضییع حق‌الناس است.